آیا می‌خواهید بدانید چه عکسی فتوشاپ شده است؟ادوبی به شما در این زمینه کمک می‌کند

0
1084

کالاسودا مترادف کلمه فتوشاپ برابر با ویرایش عکس می باشد اما این شرکت که خود یکی از بزرگترین تولیدکنندگان برنامه در زمینه ویرایش عکس می باشد، در تلاش است که برنامه ای  مبتنی با هوش مصنوعی را  آموزش دهد که بتواند عکس های ویرایش یا دست کاری شده رو تشخیص دهد. محققان شرکت ادوبی از جمله محقق ارشد ولاد موراریو، اخیراً تحقیق خود در مورد آموزش ماشینی در زمینه تشخیص عکس های ویرایش شده رو منتشر کرده است.

به جای توجه به تمام تنظیمات کلی که شامل اصلاح رنگ ساده نیز می شود، تیم این شرکت تصمیم گرفته تا بر روی سه سبک اصلی ویرایش عکس تمرکز کند که این ویرایش ها می توانند عکس ها رو تغییر دهند. این تکنیک های دستکاری شامل ترکیب دو عکس با یکدیگر، تکرار بخش های مختلف و حذف بخش های خاص از یک عکس می باشد.

برای آموزش سیستم در زمینه تشخیص عکس های جعلی در چند ثانیه، تیم این شرکت هزاران عکس دستکاری شده رو در این برنامه گنجانده اند تا این برنامه با جزئیات عکس های دستکاری شده آشنا شود. برنامه به نشان های مختلف در زمینه عکس های ویرایش شده توجه می کند تا بتواند این سبک از عکس ها رو پیدا کند. یکی از روش ها در مورد این موضوع توجه به تغییر رنگ های قرمز، سبز و آبی در عکس موردنظر می باشد.

روش دوم برنامه برای پیدا کردن عکس های جعلی ایجاد یک نقشه اختلال بر روی عکس می باشد. خط و خطوط یا رگه ها در زمان عکس برداری فقط در ایزوهای بالا قابل مشاهده بوده اما این موضوع در همه عکس ها پدیدار می شود و دارای طرح مخصوصی نیز می باشد. به خاطر این طرح خاص، اگر بخشی به صورت جداگانه به این عکس اضافه شده باشد در این نقشه اختلال مشخص می شود. استفاده از هر دو روش باعث شده تا میزان دقت این برنامه نیز افزایش یابد.

با توجه به افزایش اخبار و عکس های جعلی، خیلی از شرکت ها به دنبال چنین برنامه هایی برای تشخیص عکس های جعلی می باشند. برای مثال فیسبوک به تازگی الگوریتم های خود در زمینه تشخیص اخبار جعلی رو افزایش داده و این موضوع دیگر شامل عکس ها و فیلم ها نیز می شود.

موراریو می گوید : ((شرکت ادوبی جز شرکت های پیشگام در زمینه تولید برنامه برای ویرایش عکس ها می باشد به همین خاطر باعث می شود تا این شرکت مسئول تولید برنامه هایی برای کشف و تشخیص عکس های دستکاری نیز باشد.))

این برنامه به صورت ۱۰۰ درصدی نمی تواند عکس ویرایش شده رو تشخیص دهد اما می تواند تا حد زیادی میزان عکس های جعلی رو مشخص کند. تشخیص اجزای اضافه شده به عکس می تواند مشخص کند عکس ویرایش شده است اما یک موضوعی رو باید اشاره کنیم که زمانی که عکسی نامربوط برای خبری انتخاب شود دیگر این برنامه نمی تواند از صحت و سقم اون خبر مطلع شود.

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها