آیا هوش مصنوعی آگاه و هوشیار است؟

0
1149

هدف نهایی بیشتر تحقیقات سطح بالا در زمینه‌ی هوش مصنوعی، توسعه هوش مصنوعی عمومی (GAI) است. در اصل، هدف محققان رسیدن به یک ذهن مصنوعی است که می‌تواند همانند یک انسان عمل و عکس العمل داشته باشد.

به گزارش کالاسودا و به نقل از thenextweb، برخی محققان فکر می‌کنند یادگیری عمیق/ Deep Learning راهی برای دستگاه‌هایی است که همانند انسان فکر می‌کنند و برخی دیگر GAI را احتمالاً غیرممکن می‌دانند.

البته واقعیت هنوز نمی‌تواند هوش مصنوعی مدرن را همانند هوش انسانی تشبیه کرده و حتی مسیری را به سمت آگاهی واقعی ربات نشان دهد. اما این مسئله غیرممکن نیست.

یوهانس کلینر، ریاضیدان و فیزیکدان اخیراً مقاله تحقیقاتی را درمورد ماهیت آگاهی و هوشیاری منتشر کرده که نشان می‌دهد از نظر ریاضی، جهان و همه چیز موجود در آن با آگاهی و هوشیاری جسمی آغشته است.

این یک نظریه جالب است؛ زیرا از این ایده پشتیبانی می‌کند که آگاهی و هوشیاری در نتیجه حالات جسمی ایجاد می‌شود. شما به دلیل توانایی خود در “تجربه کردن” کارها آگاه و هوشیار هستید. به عنوان مثال، یک درخت آگاه و هوشیار است زیرا می‌تواند نور خورشید را “حس کند” و به سمت آن خم شود.

آگاهی و هوشیاری جهانی می‌تواند به عنوان سیستمهای فردی در هر دو سطح کلان و میکروسکوپی تعریف شود که توانایی مستقل عمل و واکنش را مطابق با محرکهای محیطی بیان می‌کند. اگر آگاهی و هوشیاری نشانه واقعیت اشتراکی باشد، به هوش نیاز ندارد، فقط توانایی و تجربه نیاز است.

احتمالاً ریاضیات و الگوریتم‌ها به تنهایی قادر به آگاهی و هوشیاری نیستند؛ اما اگر همان دقت را برای تعیین اینکه آیا یک سیستم بیولوژیکی هوشیار است اعمال کنیم، می‌توانیم به این نتیجه جالب برسیم که هوش مصنوعی ممکن است از قبل آگاه و هوشیار باشد.

 

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها