آیا Xbox Series X جایگزین PC گیمینگ خواهد بود؟

0
924

آیا Xbox Series X جایگزین PC خواهد شد؟

به گزارش کالاسودا و نقل از انگجت، Xbox Series X بدون شک یک هیولا خواهد بود. حداقل روی کاغذ، این کنسول بسیاری از PC‌های امروزی را با توان پردازشی خود زا دور خارج می‌کند.

با این حال هنوز هم نکات بسیار زیادی وجود دارند که ما در مورد Xbox Series X نمی‌دانیم. هنوز هم مشخص نیست که سخت افزار PC‌ها در ادامه‌ی سال تا چه حد پیشرفت کند.

با این حال ما قصد داریم بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط مایکروسافت در هفته‌ی گذشته، یک مقایسه‌ی کلی بین این دو انجام دهیم.

کنسول Xbox Series X قرار است از یک پردازنده‌ی مرکزی AMD Zen 2 و یک SSD از نوع NVME مجهز خواهد بود که توان و سرعت پردازش آنرا تا حد بسیار زیادی بالا خواهد برد.

با این حال این کارت گرافیک AMD RDNA 2 این کنسول است که در حال حاضر نقل مجالس است.

این کارت گرافیک، توان پردازش گرافیکی معادل 12 ترافلاپ دارد که در حال حاضر، چیزی مشابه آن روی هیچ کامپیوتری وجود ندارد. این کارت گرافیک قادر به محاسبه تا 12 تریلیون ذره‌ی معلق در هر ثانیه را دارد.

این توان پردازشی دو برابر Xbox One X و 3 برایر توان پردازشی PS4 Pro است.

د حال حاضر تنها کارتی که توان پردازش گرافیکی بالاتری از این کارت دارد، کارت گرافیک Nvidia RTX 2080 Ti با توان پردازش گرافیکی 14.2 ترافلاپ است.

لازم به ذکر است که این کارت با قیمت 1200 دلار، بسیار فراتر از توان مالی اکثریت گیمر‌های PC است. حتی PC بازان حرفه ای هم معمولا به سراغ گزینه‌های ارزان قیمت تری مثل RX 5700 و RTX 2060 Super با قیمتی حدود 400 دلار می‌روند.

چنین کارت‌های گرافیکی قادر به اجرای بازی‌های 1080P با کیفیت و سرعت‌های بالا هستند، اما فراموش نکنید که کنسول Xbox Series X قادر به اجرای بازی‌ها با رزولوشن 4K و سرعت 60 فریم بر ثانیه خواهد بود.

با تمام این حرف‌ها، آیا شما باید کلا PC خود را کنار گذاشته و به کنسول گیمینگ روی بیاورید؟ خیر!

با وجود اینکه عرضه‌ی این کنسول از سوی مایکروسافت برای اولین بار از دهه‌ی 90 میلادی، تعادل قدرت را به هم زده و PC را از جایگاه قدرت سخت افزاری پایین می‌کشد، هیچ چیز به جایگزین PC گیمینگ نخواهد بود.

اینجا بحث سر تعداد بی شمار بازی‌های انحصاری PC، قیمت‌های فوق العاده پایین بازی‌های Steam و قابلیت بازی آنلاین بدون هیچ اشتراکی مطرح است. چیزی که هیچ کنسولی در بهترین حالت، حتی خواب آنرا هم نخواهد دید.

در سوی دیگر میدان، ما همچنان هیچ جزئیات دقیقی از کنسول PS5 نداریم و سونی فعلا تنها به دادن اطلاعات مبهمی در مورد این کنسول، بسنده کرده است.

نکته‌ی بسیار مهم در مورد کنسول Xbox Series X، قیمت آن است که هنوز هیچ اطلاعی از آن نداریم.

بر اساس تجربه‌های تاریخی، ما می‌دانیم که کنسول Xbox One اولیه با قیمت 500 دلار و به همراه یک کینکت عرضه شد.

عامل موفقیت کنسول PS4، قیمت پایین تر آن و بازی‌های انحاصری با کیفیت بالاتر بود.

پس از آن، کنسول Xbox One X باز هم با قیمت 100 دلار بیشتر از PS4 Pro عرضه شد که البته با توجه به سخت افزار قدرتمند تر آن، منطقی به نظر می‌رسید.

بنا بر این حدس می‌زنیم که کنسول Xbox Series X هم بازه‌ی قیمتی 500 دلار را هدف قرار داده باشد.

با این حال، با توجه به سخت افزار فوق قدرتمند آن و تکنولوژی Ray Tracing، می‌توان گفت که این بازه‌ی قیمت ممکن است تا 600 دلار هم بالا برود.

در سوی دیگر میدان، سونی هم علاقه‌ی خاصی به صحبت کردن در مورد قیمت نداشته است. با توجه به استراتژی‌های قبلی سونی و کارت گرافیک آن که از Series X ضعیف تر است، می‌توان انتظار قیمت پایین تر کنسول PS5 را داشت.

اما مایکروسافت هم صحبت‌هایی را در مورد پروژه‌ی Lockhart داشته است. این کنسول که هنوز هیچ اطلاعاتی در مورد آن وجود ندارد، بیشتر مخصوص افرادی خواهد بود که علاقه ای به سخت افزار فوق قدرتمند Series X ندارند.

در پایان، یک موضوع دیگر که همیشه PC گیمینگ را جلو تر از هر کنسولی قرار می‌دهد، قابلیت انعطاف پذیری است.

شما به عنوان یک PC گیمر، می‌توانید هر زمان که اراده کنید، کیس خود را باز کرده و رم یا کارت گرافیک خود را ارتقاء دهید. این چیزی است که کنسول‌ها هیچ وقت قادر به ارائه کردن به شما نبوده اند.

به همین دلیل هم ما همیشه شاهد عرضه‌ی کنسول‌های میان نسلی مثل PS4 Pro و Xbox One X بوده‌ایم، چون سونی و مایکروسافت از ابتدای نسل روی رزولوشن 4K هیچ حسابی باز نکرده بودند.

این در حالی است که یک PC گیمر، می‌تواند به سادگی با ارتقای کارت گرافیک خود، هر زمان که دوست داشته باشد از رزولوشن 4K برای بازی استفاده کند.

پس در آخر، هر چه قدر هم که کنسول Xbox Series X قدرتمند به نظر برسد، هرگز قادر به جایگزین کردن PC نخواهد بود و PC گیمر‌ها همیشه نژاد برتر از گیمر‌ها باقی خواهند ماند!

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها