ابراز نگرانی مدیر بلک بری از هک خودروهای خودران

0
553

کالاسودا_ جان چن، مدیر اجرایی بلک بری در مورد امنیت و آینده خودروهای خودران و هک شدن این سیستم ها اظهاراتی را بیان کرده است.

او در مصاحبه ای با فاینشال پست در مورد آلوده شدن این سیستم ها توسط هکرها اظهار نگرانی کرد و آنها را مشابه سلاح های کاملا لود شده برای تبدیل به خطری برای انسان دانست. وی پیچیدگی سیستم های خودران بدون راننده به عنوان آسیبی بالقوه و هک کردن سیستم آن را تهدیدی بالقوه دانست. آقای چن بیان می کند که هنوز یک رویکرد جهانی برای این مسئله ایجاد نشده است و تنها محدود به بررسی های مکرر امنیتی و به روز رسانی هایی برای جلوگیری از تصادفات است.

پیش از این گفته می شد که آموزش ماشینی می تواند راه حل آسان تری برای برنامه‌ ریزی کردن کامپیوترها درخصوص انجام کار‌هایی که کدنویسی آنها به صورت دستی بسیار مشکل است، ارائه دهد. برای مثال آموزش یک شبکه عصبی مصنوعی می‌تواند برای تشخیص انسان ها و سگ‌ ها در عکس‌ ها یا فیلم ‌های ویدیوئی با دقت قابل توجهی تعلیم داده شود. اما همه این سیستم های پیچیده می تواند مورد هک قرار گیرند.

پیش از این محققان در دانشگاه های واشنگتن، استونی بروک و برکلی توانسته اند روشی را برای هک کردن خودروهای خودران از طریق قرار دادن برچسب روی تابلوهای راهنمایی و رانندگی پیدا کنند. برای آنکه هکرها بتوانند به خودروهای خودران حمله کنند، کافی است که از الگوریتم سیستم دید آن خودرو مطلع شده و با توجه به آن تابلوهای موجود در خیابان را دستکاری کنند. هکر ها بعد از اینکه به الگوریتم این سیستم دست یابند، تنها کافی است چند کاغذ رنگی و ماژیک داشته باشند تا به راحتی هر خودروی خودران را مورد هجوم خود قرار دهند.

این شیوه های ساده هک خودروهای خودران موجب ابراز نگرانی افرادی چون مدیر عامل بلک بری شده است. مسئله ایمنی خودروهای خودران یکی از بحث های داغ ایالات متحده در ماه های اخیر بوده است. به خصوص پس از تصادف یکی از خودروهای خودران ولوو در آریزونا که منجر به کشته شدن یک زن شد، نگرانی ها در این خصوص افزایش یافت.

ماجرا از این قرار بود که خودروی خودران اوبر نتوانسته زنی را که در حال عبور از خیابان بوده شناسایی کند و با او برخورد کرده است. حتی یک راننده برای کسب اطمینان و جلوگیری از وقوع هرگونه حادثه در خودروی خودران یاد شده حضور داشته، ولی او هم نتوانسته جلوی این سانحه را بگیرد. این زن به سرعت به بیمارستان منتقل شده، اما به علت شدت جراحات وارده درگذشته است. فعلا هیچ راهی برای متوقف کردن این مشکل در خودروهای خودران وجود ندارد و نیاز به امنیت و جلوگیری از هک در این مسئله پررنگ است.

 با ما در کانال تلگرام کالاسودا به روز باشید