یک کسب و کار خانوادگی به نام فیات

0
1117
یک کسب و کار خانوادگی به نام فیات|کالاسودا

مروری بر زندگی و دستاوردهای جووانی آنیلی موسس فیات

یک کسب و کار خانوادگی به نام فیات|کالاسودااین هفته ؛ فیات

شاید یکی از تفریحات اغلب افرادی که در ترافیک گیر می کنند، این است که با نگاه کردن به آرم تجاری برندهای سازنده خودرو و حدس زدن شرکت سازنده، وقت بگذرانند . البته واضح است که خودروبازهای حرفه ای نام و نشان و کشورهای سازنده خودرو را به خوبی می دانند .

اما برخی از ما نیز هستیم که علیرغم علاقه مندی به یک نوع خودروی خاص، اطلاعات چندانی در خصوص مبدعان و نحوه رشد این شرکت ها نداریم .

این هفته قرار است نگاهی داشته باشیم به شرکت مشهور فیات . شرکتی که اتفاقا یکی از میراث دارانش سال ها پیش به ایران سفر کرد ، مسلمان شد و … اما عجله نکنید . برای آن که به این بخش از ماجرا برسیم بهتر است از ابتدای ماجرا شروع کنیم . با ما همراه باشید :

از تولد تا پیشرفت فیات

فیات در سال ۱۸۹۹ متولد شد .درست در تاریخی که  جووانی آنیلی جوان  به همراه چند سرمایه‌گذار دیگر، شرکتی را تأسیس کردند و نام آن  را فابریکا ایتالیانو اتومبیلی تورینو گذاشتند . در سال  ۱۹۰۶  نام شرکت به فیات تغییر کرد.

شرکت فیات با مدیریت جووانی آنیلی کار خود را شروع کرد و پس از تاسیس اولین کارخانه خود در ایتالیا، بقیه نمونه ها را وارد بازار کرد . البته یک شایعه نیز وجود دارد که فیات مدل های خود را به نوعی از بنز کپی کرده بود . اما حتی اگر این طور هم بود ، فیات به سرعت به شهرت و محبوبیت دست یافت و طی مدت کوتاهی تعداد زیادی خریدار درجه یک پیدا کرد .

در خصوص زندگی جووانی پیش از تاسیس فیات حرف و حدیث فراوان است ، بنابراین وارد بخش های تولید و خدمات این شرکت می شویم . نخستین کامیون فیات در سال ۱۹۰۳ وارد بازار شد  و سپس بعدها فیات در سال ۱۹۰۸ نخستین خودروی خود را به ایالات متحده آمریکا صادر کرد.

جالب است که بعدها میزان محبوبیت فیات آنقدر بالا رفت که ماشین های این کمپانی جزو تاکسی های محبوب مردم در سراسر اروپا شد .

چرا نام فیات ؟

Gianni-Agnelli-Ferrari1|کالاسودایکی از سوالاتی که برای اغلب خوانندگان بیوگرافی فیات و مبدعش پیش خواهد آمد مرتبط با نام این برند است . پس بگذارید پاسخ را هر چه سریع تر در اختیارتان بگذاریم و بگوییم ؛

همانطور که پیش از این نیز اشاره کردیم نام پیشین یا کاملتر  کمپانی فیات (Fiat)‏ فابریکا ایتالیانو اتومبیلی تورینو است و دقیق تر بگوییم ؛ در زبان انگلیسی  (Fabbrica Italiana Automobili Torino)‏.

جنگ جهانی سکوی پرتابی برای فیات

جالب است بدانید شرکت فیات در سال ۱۹۱۰ در نیویورک شعبه زد . اما تولیدات این خودرو همزمان با آغاز جنگ جهانی متوقف شد . شاید تصور کنید این توقف به ضرر فیات بود . اما پاسخ منفی است .

درواقع گرچه تولید فیات در این سال موقتا متوقف شد ، اما در همین زمان، شرکت مجبور به تولید خودروهای نظامی برای ارتش ایتالیا شد و حتی هواپیمای نظامی CR42  را نیز عرضه کرد.موضوعی که بعدها به عنوان یک تجربه با ارزش مطرح شد .

فرزندان و نوادگان آنیلی فقید

پس از آنیلی، ریاست فیات به ویتوریو والتا رسید. نخستین خودروی تولید شده پس از ریاست وی، فیات ۴HP  بود. این مدل نیز از خودروهای طراحی شده توسط کارل بنز، ساخته شد.

پس از پایان جنگ، فیات با مدیریت ویتوریو والتا کار خود را ادامه داد و در سال‌های بعد نیز با تولیدات جدید خود بسیار مشهور گردید و به قطب صنعتی و اقتصادی در ایتالیا تبدیل شد.

شرکت فیات در  طول دهه ۶۰ میلادی  موفقیت هایی چشمگیر داشت و  از آنجا که شرکت فیات از ابتدا به صورت خانوادگی اداره می‌شد، در سال ۱۹۶۶ جیانی آنیلی نوه جووانی به ریاست شرکت برگزیده شد و راه پدربزرگش را ادامه داد.

ماجرای مسلمان شدن و سفر ادواردو آنیلی به ایران

agnelli1|کالاسوداادواردو آنیلی فرزند جیانی آنیلی سناتور و میلیاردر ایتالیایی، صاحب کارخانه ماشین سازی فیات، فراری، اوبکو، لامبورگینی، لانچیا، آلفارمو، چندین کارخانه صنعتی، بانک‌های خصوصی، شرکت‌های طراحی مد و لباس، روزنامه‌های لاستامپا، کوریره، دلاسرا و باشگاه فوتبال یوونتوس، در ۶ ژوئن ۱۹۵۴ در نیویورک به دنیا آمد.

او تحصیلات مقدماتی را در ایتالیا و سپس در کالج آتلانتیک انگلستان گذراند. پس از آن در رشته ادیان و فلسفه شرق از دانشگاه پرینستون آمریکا با درجه دکترا فارغ التحصیل شد. اجداد ادواردو با راه‎اندازی کارخانه فیات در ایتالیا این صنعت عظیم را در آن‎جا بنا گذاشتند که امروزه بستگانش سهامدار عمده شرکت فیات، صاحب بانک‎‎ها و بیمه‎ها، باشگاه یوونتوس و… هستند. پدر ادواردو کاتولیک و مادرش یک پرنسس یهودی است.

بی‌اهمیتی ثروت آنیلی برای ادواردو و تمایلش به اسلام، موجب می‌شود که پدرش حاضر نشود میراث خانواده را به او بسپارد؛ لذا جیانی‌آنیلی پسر برادرش که یک مسیحی بود را به‎عنوان جانشین ادواردو تعیین می‌کند. اما چیزی نمی‌گذرد که خبر مرگ پسرعموی ادواردو بر اثر سرطان ناشناخته‎ای می‌پیچد. این مرگ نیز از مرگ‌های مشکوک خانواده آنیلی بود؛ چرا که اگر وی به عنوان وارث اموال آنیلی زنده می‌ماند، مدیریت این ثروت عظیم به یک مسیحی تعلق می‌گرفت و این خلاف خواسته‌ یهودیان بود.

ادواردو شرح مسلمان شدنش را چنین می‌گوید: «زمانی که در دانشگاه نیویورک درس می‌خواندم، یک روز در کتابخانه قدم می‌زدم و کتاب‌ها را نگاه می‌کردم چشمم افتاد به قرآن و کنجکاو شدم که ببینم در قرآن چه چیزی آمده است.

آن‌را برداشتم و شروع کردم به ورق زدن و آیاتش ر ا به انگلیسی خواندم، احساس کردم این کلمات، کلمات نورانی است و نمی‌تواند گفته بشر باشد، این بود که بسیار تحت تاثیر قرار گرفتم این شد که آن را امانت گرفتم و بیشتر مطالعه کردم و احساس کردم که آن را می‌فهمم و قبول دارم.

اولین آشنایی ادواردو آنیلی با تشیع و انقلاب اسلامی ایران از طریق یکی از مصاحبه‌های دکتر محمدحسن قدیری ابیانه، رایزن مطبوعاتی سفارت ایران در ایتالیا  بوده که از طریق تلویزیون ایتالیا پخش شده که ادواردو پس از شنیدن این مصاحبه برای دیدار با وی به سفارت ایران در ایتالیا مراجعه کرده و همین باعث ارتباط ادواردو آنیلی با ایران شد.

فیات از گذشته تا کنون

2017-Fiat-124-Spider-011|کالاسوداگروه صنعتی فیات در طول بیش از یک قرن فعالیت، موفق به خریداری شرکت‌های زیادی شده‌است. فیات در سال ۱۹۶۸ لانچیا را بدست آورد، در ۱۹۶۹  فراری و در ۱۹۸۶  شرکت آلفا رومئو را از دولت ایتالیا خریداری کرد،

در ۱۹۹۳ خودروسازی مازراتی را تصاحب کرد، در سال ۲۰۱۱  نیز به‌ترتیب کرایسلر، دوج و جیپ را بدست آورد. این شرکت، از طریق شرکت تابعه صنایع فیات نیز مالک ۸۹.۹ % درصد از سهام شرکت صنایع سنگین اویکو  است .

از تاریخ ۲۷ ژانویه۲۰۱۴  در پی تاسیس گروه فیات کرایسلر اتومبیلز، شرکت فیات و کرایسلر، به‌همراه کلیه شرکت‌های تابعه، زیرمجموعه و فرعی آنها، زیر چتر این گروه خودروسازی، که توسط فیات مدیریت می‌شود، قرار گرفتند.

این شرکت که در گذشته تانک، لوکوموتیو، تراکتور، هواپیما و بالگرد نیز تولید کرده،

در سال ۲۰۰۹  به‌عنوان بزرگ‌ترین خودروساز ایتالیا و ششمین خودروساز بزرگ جهان، معرفی شده‌است.

شرکت خودروسازی فیات امروزه از بهترین خودروسازان جهان می‌باشد و با داشتن حدود ۲۱۴ هزار کارمند در سراسر جهان، درآمدی بالغ بر ۸۳ میلیارد یورو را در سال ۲۰۱۲ به دست آورده است.