از مزرعه داری تا راندن در پیست سرعت

0
827
از مزرعه داری تا راندن در پیست سرعت|کالاسودا

مروری بر زندگی موسس کمپانی خودروسازی لابورگینی

 

رویا پاک سرشت

royapakseresht@gmail.com

از مزرعه داری تا راندن در پیست سرعت|کالاسودابسیاری از ایرانی ها ایتالیا را دوست دارند . این عشق به ایتالیا را اگر در حد کاراکتر فیلم «ایتالیا،ایتالیا» هم در نظر نگیریم، اما می توان از علاقه مان به سری A  ایتالیا، تیم ملی ایتالیا و البته برندهای مشهور این کشور دید .

در این میان فرقی ندارد ماشین باز باشید یا نه، نام کمپانی های مشهوری مثل لامبورگینی برای اغلب ما آشناست و صاحب اعتبار . اما تا کنون چند بار پیش آمده که به دنبال تاریخچه تاسیس این کمپانی مشهور بگردید و یا حتی نام موسس این گروه خودروسازی را بدانید ؟

اگر با خواندن این مقدمه کوتاه علاقه مند شده اید که در خصوص این کمپانی مشهور اطلاعاتی داشته باشید،با ادامه این مطلب با ما همراه باشید .

اجازه دهید روایت در مورد موسس لامبورگینی را از یک شایعه تایید نشده شروع کنیم . یک حکایت جالب بین علاقه مندان به لامبورگینی وجود دارد که شاید نشنیده باشید .

روزی یک مرد جوان به دفتر انزو فراری «ریاست و موسس کمپانی فراری» رفته و در خصوص عدم کیفیت خودروهای این کمپانی شکایت می کند .

اما پاسخ انزو فراری به این شکایت چندان مودبانه نبوده . وی در پاسخ این جوان فریاد می زند ؛ «بهتر است به جای شکایت از خودروهای کمپانی من سری به مزرعه بزنی و تراکتور سوار شوی »

این توهین آنقدر به جوان ماجرای ما بر می خورد که تصمیم می گیرد به دنبال راه اندازی کمپانی خود رفته و البته همانطور که حدس می زنید به رقیب بزرگ خاندان فراری تبدیل شود .

حکایت بالا واقعی باشد یا جعلی فرقی نمی کند . این حقیقت دارد که فروچیو لامبورگینی در خانواده ای کشاورز به دنیا آمده بود . خانواده ای که اتفاقا با تراکتور هم زیاد سر و کار داشتند و شاید نخستین جرقه های علاقه فروچیو به خودرو نیز از شنیدن صدای موتور تراکتورها و سر و کله زدن با کمباین ها و سایر دستگاه های مکانیکی موجود در مزرعه رقم خورد .

ماجراجوی کوچک و جوان شجاع

ferruccio-lamborghini|کالاسودااگر نگاهی به زندگی شخصی و دوران کودکی فروچیو لامبورگینی بیندازیم خواهیم دید وی برای موفقیت نیازی به حکایت درگیری با انزو فراری نداشته و از همان دوران کودکی جزو بچه های باهوش،کنجکاو و خلاق طبقه بندی می شده .

درواقع در دوران کودکی وی، روزی نبوده که وی با شیطنت های خود صدای اهالی خانه را در نیاورد . حتی کار تا جایی پیش رفت که وی سابقه منفجر کردن انبار مزرعه پدری را هم در کارنامه شیطنت هایش ثبت کرد .

با این همه بی انصافی است که اگر فروچیو را یک کودک آسیب زن یا بعدها نوجوانی شرور بدانیم . فراچیو در کنار همه آتش سوزاندن ها، بسیار شجاع و ماجراجو بود و به همین دلیل، در دهه 40 میلادی به عضویت ارتش ایتالیا درآمد (نیروی هوایی). اما شاید برایتان سوال باشد که فروچیوی داستان ما که حالا جوانی برومند و شجاع شده بود ، در نیروی هوایی به چه کاری مشغول بود ؟

پاسخ این جا است که فروچیو در حین خدمت در نیروی هوایی ایتالیا از تجارب گذشته خود در مزرعه کمال استفاده را برد و با تعمیر و دستکاری ادوات جنگی به محبوبیتی کم نظیر بین افسران ارتش دست پیدا کرد .

البته نا گفته نماند فروچیوی با استعداد در اواخر جنگ جهانی مدتی اسیر نیروهای ارتش بریتانیا شد و البته خوشبختانه موفق شد از اسارت رها شده و باز هم به کشور باز گردد.

جوانه های کمپانی لامبورگینی چگونه رشد کرد ؟

ferruccio1|کالاسوداشاید بیراه نباشد که این بخش را با یک نقل قول از فورچیو لامبورگینی شهیر آغاز کنیم ؛ «یکی از چیزهایی که همیشه به جوانان اطرافم می‌گویم این است: همیشه هدف داشته باشید.» .

این موضوع ، یعنی هدف داشتن را می توان در جای جای زندگی شخصی و حرفه ای فروچیو لامبورگینی مشاهده کرد . وی درست به محض آزادی از اسارت نیروهای بریتانیا، نخستین ایده های ساخت کارخانه خودرو را در ذهن خود پرورش داد .

ایده ای که شاید برای یک تازه داماد کم درامد چندان عادی به نظر نرسد . اما فروچیوی جوان و با هوش هدف داشت. بر همین اساس بود که فروچیو لامبورگینی به یاد عشق و علاقه دوران نوجوانی و کودکی (تراکتور ) کار خود را از خرید و فروش و سپس تولید تراکتور شروع کرد . تا جایی که در دهه 60 به یکی از شناخته شده ترین برندهای تولید تراکتور در منطقه تبدیل شد .

این موضوع را می توان مزد تازه تمام شدن جنگ جهانی و البته پشتکار خود او دانست . اما فورچیو لامبورگینی به تولید تراکتور قانع نشد و تصمیم گرفت با افزایش توان خود در بخش های دیگری مثل تولید موتورسیکلت و … جایگاه خود را بین فعالان این عرصه تثبیت کند .

البته ناگفته نماند در این مدت همکاری هایی با برندهای مشهوری مثل مازراتی داشت . بر همین اساس هم هست که وی در یکی از گفت و گوهایش اشاره کرده ؛ «هرگز نتوانستم فکر کردن به اتومبیل رویایی‌ام را متوقف کنم. » این موضوعی است که نشان می دهد فروچیو لامبورگینی در تمامی دوره های فعالیت خود به ساخت یک خودروی متفاوت با برند انحصاری فکر می کرده . اما هوش اقتصادی و پشتکار سنجیده اش کمک کرده تا در زمان و مکان مناسب نسبت به افتتاح برند شخصی اقدام کند .

تولد گاو خشمگین خاندان لامبورگینی

logo-lamborgini|کالاسودایکی از سوالاتی که از سوی بسیاری از افراد علاقه مند به حوزه خودروسازی مطرح می شود، موضوع علامت گاو است . آن هم گاوی خشمگین .

شاید اگر فراچیو اهل بارسلون بود ، علاقه اش به گاوها بهتر توجیه می شد . اما شاید بتوان ترکیب زندگی در مزرعه و علاقه به گاوبازی را به عنوان توجیهی مناسب برای علامت تجاری لامبورگینی در نظر گرفت.

در نهایت در دهه 60 میلادی فروچیو برنامه‌ریزی برای شروع کسب‌وکار جدید را استارت زد . شرکت Automobili Ferruccio Lamborghini در سانتاآگاتای بولونیا محصول تمامی تجارب و برنامه ریزی های بلند مدت فراچیو بود .

شاید جالب باشد بدانید منطقه ای که فراچیوی باهوش برای تاسیس کارخانه انتخاب کرده بود بسیار نزدیک به برندهای رقیب یعنی فراری و مازراتی بود .

شاید تصور کنید این حرکت یک تاکتیک اشتباه بوده . اما سخت در اشتباه هستید . چرا که ؛ لامبورگینی هوشمندانه سر راه کارخانه های رقیب واقع شده بود تا نیروهای ماهر و حرفه ای را جذب کند و  در عوض ضمانت اشتغال کارگرانش و اعطای وام های بلندمدت را برای آن ها به ارمغان اورد .

به سرعت و در طول سال های بعد فروچیو مزد زحمات خود را گرفت و خودروهای کمپانی وی، مورد توجه و تحسین جهانی قرار گرفتند

رشد و امید ؛ سرمایه های سرعت لامبورگینی

شاید با خواندن سطور بالا تصور کرده اید فراچیوی داستان ما چندان مسیر سختی را طی نکرده و رشد و پیشرفتی بر اساس شانس و اقبال داشته . اما کارنامه فراچیو پر فراز و نشیب تر از تصور ما است .

در همان اوایل فعالیت لامبورگینی همسر محبوبش از دنیا رفت ، بعدها در دهه 70 با مشکلات متعددی در بخش های بین الملل رو به رو شد و حتی در سراشیبی ورشکستگی قرار گرفت .

درواقع زندگی این فعال شناخته شده دنیای خودروسازی همیشه با کیفیت و در اوج نبوده، اما شاید بتوان وی را یک بازیگر قهار دانست . بازیگری که روی صحنه تجارت با هر موج خود را وفق داده و نقش خود را با بالاترین حد کیفیت برای تماشاگران یا به عبارتی خریداران ایفا می کرد .

شاید بر همین اساس هم هست که بسیاری از بازیگران و هنرمندان مشهور عاشقانه برند لامبورگینی را دوست داشته و دارند . برای مثال فرانک سیناترا ، بازیگر ، خواننده و تهیه کننده مشهور دوران طلایی هالیوود در خصوص لامبورگینی گفته ؛

lamborgini|کالاسوداشما فراری را زمانی می‌خرید که می‌خواهید کسی باشید. اما لامبورگینی را زمانی می‌خرید که کسی هستید!

لامبورگینی فقید در سال 1916 میلادی متولد شد و در سال 1993 نیز از دنیا رفت . حاصل عمر وی دو فرزند به نام های آنتونیو و پاتریشیا (تلفظ ایتالیایی پاتریزیا) هستند .

دو فرزندی که اکنون با شایستگی هر چه تمام تر برای حفظ کارخانه لامبورگینی تلاش می کنند.

نگاهی به گفته های لامبورگینی فقید هم نشان می دهد وی از فرزندان خود رضایت کامل داشته . چون در مصاحبه ای می گوید ؛

اگر ۹ همکار مصمم مثل پسرم داشتم، می‌توانستم همین امروز کارم را دوباره از صفر شروع کنم.

با همه این ها اگر لامبورگینی امروز رشد می کند و امیدوار است ، هزینه های سرعت رشد خود را سال ها پیش با دستان پرتلاش فراچیو پرداخته است .

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها