انتشار کربن و فضای ابری: داده‌ها بخشی از مشکل تغییرات آب و هوایی هستند

0
153

امروزه توجه به محیط زیست بیشتر شده و صنایع به دنبال راه حل‌هایی برای کاهش انتشار کربن هستند؛ در این راستا صنایعی مانند تولید، حمل و نقل و کشاورزی برای کنترل میزان تولید کربن مورد انتقاد قرار گرفتند؛ اما ذخیره سازی داده‌ها نیز تا میزان زیادی تاثیرگذار است.

تاثیر ذخیره سازی داده‌ها بر انتشار کربن

به گزارش کالاسودا و به نقل از venturebeat، امروزه بیش از هر زمان دیگری داده تولید می‌شود، که البته به این معنی است که مراکز داده نیز در حال رشد هستند.

اما این مراکز ذخیره سازی داده، هم در محل و هم در فضای ابری، مقادیر زیادی انرژی و برق مصرف می‌کنند.

طبق مطالعه اخیر مک کینزی، با اتصال دستگاه‌های جدید به اینترنت، مراکز داده 1.8 درصد از مصرف برق در ایالات متحده را به خود اختصاص داده‌اند و 0.3 درصد از کل انتشار CO2 جهانی را برعهده دارند.

فناوری‌های دیجیتالی می‌توانند به کاهش انتشار کربن جهانی تا 15 درصد کمک کنند که یک سوم کاهش 50 درصد تا سال 2030 است.

در ابتدا کاهش این میزان کربن مستلزم درک نحوه مدیریت ذخیره سازی داده‌ها، هم از منظر فناوری اطلاعات و هم در سایر بخش‌های سازمان است که فراتر از بخش سخت افزار است.

به تازگی، Mendix، یک پلتفرم توسعه نرم‌افزار، و Atos، یک کمپانی خدمات فناوری اطلاعات و مشاوره، برای کربن‌زدایی دیجیتال با راه‌حل‌های کم‌کد سازمانی خود اقداماتی انجام داده‌اند.

در حال حاضر Atos در حال ساخت راه‌حل‌های صنعت مبتنی بر پلتفرم Mendix برای نظارت، گزارش و ردیابی مصرف انرژی و انتشار کربن در 1800 مکان در جهان است.

ابزارهای کم‌کد برای مدیریت به‌روزرسانی‌ها از طریق اتوماسیون طراحی شده‌اند. این نه تنها وظایف تیم‌های آی تی را کاهش می‌دهد، بلکه زمان عرضه محصول به بازار را به شدت کوتاه می‌کند.

استقرار مدیریت هوشمند داده‌ها

علاوه بر موارد بالا، «رایانش بومی ابری» به ابزاری برای سیستم‌ها برای ایجاد، استقرار و مدیریت برنامه‌های نرم‌افزاری مدرن در زیرساخت‌های ابری تبدیل شده است.

برای دستیابی به این هدف، سازمان‌ها باید تعیین کنند که چه داده‌هایی را می‌توان حذف، فشرده و/یا برای ذخیره سازی در ابر بهینه کرد.

تعادل بین دیجیتالی شدن و کربن زدایی

هرچه اقتصاد ما دیجیتالی‌تر شود، به مراکز ذخیره‌سازی داده بیشتر نیاز دارد؛ اما نباید پیامدهای زیست محیطی ایجاد و ذخیره سازی داده‌ها را نادیده گرفت. در این راستا تصمیم گیرندگان کلیدی باید راه‌های سازگار با محیط زیست را پیدا کنند.

 

 

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها