اهمیت آموزش کارمندان در سازمان

0
1082
اهمیت آموزش کارمندان در سازمان|کالاسودا

اهمیت آموزش کارمندان در سازمان|کالاسوداکالاسودا – یک سازمان در تلاش است که تجاربی فراهم آورد تا فرد را در انجام اثر بخش تر وظایف شغلی یاری رساند. در این راه از برنامه های اموزشی متناسب با اهداف سازمان استفاده میکند. هدف برنامه آموزشی آن است که این تجارب را به نحوی ایجاد کند که نگرش ها یا مهارتهای متناسب کسب شوند و گسترش یابند. بنابراین آموزش را می توان به عنوان تلاشی از سوی سازمان برای تغییر رفتار کارمندان از فرایند یادگیری به سمت افزایش اثربخشی دانست.

بهبود کیفیت عملکرد

نیروهای انساتی هر سازمان دارایی های آن هستند و یک مدیر باید همیشه بتواند انها را به سطح توامندی بالا برساند. یکی از این روش ها اموزش انهاست، چرا که یکی از موثرترین و مهمترین منابع سازمان نیروی انسانی می باشد و اگر تربیت شده و توانا باشد می تواند سازمان را پویا و منابع متنوع و فراوانی را برای سازمان خود فراهم نماید. با توجه به این فرضیه که افراد با اطلاعات و مهارتهایی که در دوره تحصیلات رسمی خود آموخته اند لزوماً نمی توانند تا پایان دوره خدمت کارآمد و اثربخش باشند، بنابراین راهکار اصلی برای کارآمدی و اثربخشی، آموزش منابع انسانی است. آموزش همواره به عنوان وسیله ای مطمئن در جهت بهبود کیفیت عملکرد و حل مشکلات مدیریت مدنظر قرار می گیرد و فقدان آن نیز یکی از مسائل اساسی و حاد هر سازمان را تشکیل می دهد و باعث رکود سازمان می شود.

حس تسلط بیشتر، رضایت شغلی بیشتر

آموزش با بالا بردن توانایی کارکنان شرکت در انجام وظایف محوله امکان استفاده بهتر از منابع انسانی را پدید می آورد. با ایجاد احساس تسلط در انجام کار و تایید آن توسط مدیریت، رضایت شغلی کارکنان افزایش می یابد و اگر شرایط مساعد نباشد، چنین نتایجی حاصل نخواهد شد. مثلاَ وقتی که کارآموز هدف از آموزش را درک نکند و یا هنگامی که آموزش با نیازهای کاری کارآموز ارتباطی نداشته باشد، آن را تنبیه یا نشانه ناخشنودی از خود تلقی می کند. مسئله برانگيختن كاركنان براي انجام وظايف شغلي يكي از مهمترين دلمشغولي‌هاي مديران سازمانها مي‌باشد. براي آنكه روحيه كاركنان تقويت شود و رضايت آنان از حرفه‌اشان افزايش يابد، نظريات گوناگوني ارائه شده است. از جمله اين نظريات، نظريه هرم سلسله مراتبي نيازهاي مازلو است. از نقطه نظر وي، برطرف كردن نيازهاي سطوح بالا نقش بسيار مهمي در انگيزش و فزوني رضايت شغلي افراد در جهت انجام وظايف شغلي دارد. آموزش کارمندان یکی از وظایف اساسی در سازمان ها و یک فرآیند مداوم و همیشگی است و نمیتوان ان را موقت و تمام نشدنی تلقی کرد.

نیازی برای همه سطوح سازمان

اهمیت آموزش کارمندان در سازمان|کالاسوداکارکنان در هرسطحی از سطح سازمان اعم از مشاغل ساده یا مشاغل پیچیده (مدیر یا زیردستان) محتاج آموزش و یادگیری و کسب دانش و مهارتهای جدید هستند و باید همواره برای بهتر انجام دادن کار خود از هرنوع که باشد روش ها و اطلاعات جدیدی کسب نمایند. و مضافاً اینکه هر وقت شغل کارکنان تغییر پیدا کند، لازم است اطلاعات و مهارتهای جدیدی برای ابقای موفقیت آمیز وظایف شغل مربوطه را فرابگیرد. هدف از برگزاری هر دوره آموزشی در نهایت، افزایش کارایی عمومی در سازمان از طریق بالا بردن کیفیت کار نیروی انسانی شاغل در آن می باشد. بنابراین، اهداف دوره های آموزشی معمولاَ بر حسب رفتار و عملکردی که کارمند باید بعد از طی دوره از خود نشان دهد معین می گردد.

انواع اموزش ها

یکی از ملاکهای طبقه بندی آموزش های سازمانی، محل برگزاری می باشد طبق این ملاک آموزشهای سازمانی دو دسته کلی آموزش همزمان با کارو آموزش غیر همزمان با کار تقسیم می شود که به شرح زیر است.

آموزش همزمان با کار (ضمن کار): این دسته آموزش ها حین کار و همزمان با انجام وظایف سازمانی صورت می گیرد. این نوع آموزش می تواند به شیوه های متفاوت و به اشکال مختلف باشد اما به طور مشخص از دو نوع یادگیری عملی و آموزش مبتنی بر دسک تاپ می توان نام برد.

آموزش غیر همزمان با کار (ضمن خدمت): آموزش های ضمن خدمت به مجموعه آموزش هایی اطلاق می شوند که لازمه آن چه این آموزش ها درون سازمانی باشد یا برون سازمانی ترک موقت محیط کار از طرف فراگیر است. مهمترین روش های آموزش غیر همزمان با کار عبارت اند از: آموزش درون سازمانی، برون سازمانی، آزمایشگاه یادگیری و مراکز یادگیری.

به نظر مي‌رسد يكي از راههاي ايجاد هماهنگي و همدلي، استفاده از آموزشهاي ضمن خدمت مي‌باشد كه از يكسو زمينه تماس متقابل كاركنان با يكديگر در محيط آموزشي را فراهم مي‌سازد و از سوي ديگر و از طريق افزايش دانش و اطلاعات شغلي، برداشتها و علايق حرفه‌اي تقريباً يكساني را در آنها ايجاد مي‌كند.

 

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها