بازوی هوشمندی که همیار ناشنوایان می شود

0
397

بازوی هوشمندی که همیار ناشنوایان می شود|کالاسودا

کالاسودا-گروهی از پژوهشگران بلژیکی نوعی بازوی هوشمند طراحی کرده اند که می تواند ناشنوایان را برای انجام امور روزمره زندگی کمک کند.این بازو در جریان پروژه ای هوشمند موسوم به« aslan project» طراحی شده است.

بسیاری از ما به روبات ها و ابزارهای روباتیک علاقه مندیم . در این شرایط برخی ابزارهای روباتیک نیز هستند که برای افراد خاص طراحی می شوند. وقتی صحبت از بازوی روباتیک می شود،اغلب ما به یاد افرادی می افتیم که به دلایلی دچار نقص عضو و معلومیت در دستان خود هستند .

اما جالب است که ابزار مورد نظر ما برای ناشنوایان طراحی شده است نه معلولان حرکتی. این یک واقعت است که بسیاری از ناشنوایان برای انجام برخی امور روزمره از مدرسه رفتن و تاکسی گرفتن تا آشپزی و خرید با مشکلاتی مواجه می شوند.

برای مثال شناسایی ادویه ها و خواص  و به کاربرد آن ها در  یک فروشگاه بدون صحبت کردن با فروشنده کار ساده ای نیست.اکنون به نظر می رسد گروهی از دانشجویان بلژیکی در قالب پایان نامه خود طرحی جنجالی ومثبت برای حکل مشکلات ناشنوایان خلق کرده اند.

این دانشجویان که در دانشگاه آنتورپ کار می کنند، از نوعی زبان آوایی رباتیک استفاده می کنند که شامل حروف، اعداد و کلماتی هوشمند است. درواقع این حروف و آواها از طریق ۱۶ سرور اصلی برای دست هوشمند مصنوعی ارسال شده و ناشنوایان در جریان تمامی صحبت های اطرافیان خود می شوند. این حرکات دست مصنوعی ابتدا از طریق وب کم به فرد ناشنوا آموزش داده می شود.

در مرحله بعدی ناشنوا از طریق مشاهده حرکات دست هوشمند به سرعت به رمزگشایی گفته های اطرافیان خود پرداخته و در نتیجه یک مترجم سیار درجه یک در اختیار دارد.

در حال حاضر، این تیم پژوهنشی تنها یک دست طراحی کرده اند. بدیهی است با ترکیب حرکات دو دست و اضافه شدن یک د ست هوشمند دیگر فرایند بازشناسی آوا ها سریع تر می شود .

اما این تیم در حال حاضر با مشکل بازشناسی آوا ها از طریطق حرکات رو به روست. درواقع اگر قرار باشد دو دست هوشمند  همزمان اطلاعات ارائه کنند. فردی که به مشاهده حرکات دست ها می پردازد، گیج شده و نمی وماند مفاهیم را درک کند. اما یک دست دوم هماهنگ پروژه بعدی این تیم خواهد بود.

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها