بررسی تخصصی Lenovo Tab V7؛ گوشی+تبلت میان رده

0
1386
بررسی تخصصی Lenovo Tab V7؛ گوشی+تبلت میان رده

در این مقاله قصد داریم به بررسی فبلت 7 اینچی Lenovo Tab V7 بپردازیم. فبلتی که در فوریه سال 2019 معرفی و در ماه اپریل همان سال به بازارهای جهانی عرضه شد و از نظر مشخصات سخت افزاری فبلتی میان رده است. فبلتی که طبق اسم آن بیشتر مشخصات یک تبلت را دارد تا یک گوشی. همانطور که می دانید فبلت ها جای خالی میان گوشی ها و تبلت ها را پر می کنند و تلفیقی از گوشی و تبلت هستند.

اما آیا با مشخصات سخت افزاری که Lenovo Tab V7 دارد و طبق اسم استفاده شده برای آن، این فبلت بیشتر شبیه به یک گوشی بزرگ است یا یک تبلت کوچک؟

مهمترین مشخصات تبلت:

ابعاد، وزن و جنس بدنه177.9 x 86.5 x 7.9 mm
195 گرم
پلاستیک مرغوب
صفحه نمایش6.95 اینچ IPS
1920 x 1200 پیکسل
چیپست هاQualcomm Snapdragon 450
Qualcomm Adreno 506
مموریرم 3 یا 4 گیگابایت
حافظه داخلی 64 گیگابایت
ساپورت مموری کارت تا 256 گیگابایت
سیستم عاملAndroid 9.0 Pie
دوربین اصلی13 مگاپیکسل
دوربین سلفی5 مگاپیکسل
باتری5180 میلی آمپر

UNBOXING:

در زیر فیلم سریع شده آنباکس کردن فبلت Lenovo Tab V7 را مشاهده می کنید. آداپتور شارژ، تبلت، کارت های گارانتی و راهنمای محصول به علاوه یک محافظ گوشی آیتم های موجود در بسته بندی هستند. عدم وجود هدفون یا Hands Free نیز جای تعجب دارد.

ظاهر:

Lenovo Tab V7

نقطه قوت یا ضعفی در ظاهر این تبلت وجود ندارد. جنس بدنه آن پلاستیک است اما با لمس آن متوجه می شوید جنس آن خوب است.

Lenovo Tab V7

اندازه فبلت مناسب است و به نظر می رسد یک فبلت 7 اینچی دقیقا باید همین اندازه باشد چرا که اگر کوچکتر از این ابعاد می شد بیشتر شبیه به یک گوشی بود و اگر بزرگتر از این بود بیشتر شبیه به یک تبلت 8 اینچی می شد. با این حساب شرکت لنوو اندازه مناسب را برای یک قبلت کاملا رعایت کرده است.

یکی از نقاط قوت این فبلت وزن آن است که با اینکه فبلت است از گوشی ای مانند Samsung Galaxy A80 سبک تر است و نکته جالب تر اینکه با وجود باتری ای به ظرفیت 5180 میلی آمپر این فبلت دارای چنین وزنی است. بنابراین می توان گفت فبلت Lenovo Tab V7 در اینجا مانند یک گوشی عمل کرده است.

کناره های فبلت گرد هستند و کلا در تمامی کناره ها فبلت دارای قوس است و صاف نیست. نوار باریک فلزی نیز دور تا دور فبلت را احاطه کرده است که باعث زیبا تر شدن آن شده است. درگاه های ارتباطی شامل محل شارژ در پایین، جک 3.5 میلی متری در بالا، جای سیم کارت و مموری کارت در سمت چپ و دکمه های پاور و تنظیم صدا در سمت راست قرار دارند.

Lenovo Tab V7

همچنین این تبلت دارای سنسور اثر انگشت می باشد که در پشت آن و زیر دوربین اصلی قرار دارد. عملکرد سنسور اثر انگشت رضایت بخش است و به خوبی و سریع اثر انگشت را شناسایی می کند.

خوشبختانه رابط اتصال USB این تبلت از نوع C است.

دوربین این فبلت نیز یک مقدار از بدنه آن بیرون زده است اما خوشبختانه با ارائه قاب محافظ گوشی توسط شرکت لنوو این عیب تقریبا بر طرف شده است و این قاب از گوشی و دوربین محافظت لازم را می کند.

Lenovo Tab V7

صفحه نمایش به اندازه کافی از کناره ها فاصله دارد و این باعث می شود بدون نگرانی از لمس نا خواسته صفحه نمایش، به راحتی تبلت را در دستانتان بگیرید. نسبت صفحه نمایش به بدنه نیز 79.6% است که تقریبا خوب است.

در مجموع بدنه تبلت از نظر طراحی دارای ایرادات خیلی بزرگی که یک ضعف بزرگ به حساب بیاید نیست. شاید اگر جنس بدنه آن فلزی بهتر می شد اما وزن خوب آن یک مزیت بزرگ به حساب می آید.

لازن به ذکر است شاید اگر مانند گوشی های سری Note سامسونگ برای این گوشی یک قلم در نظر می گرفتند عالی می شد.

صفحه نمایش:

کیفیت صفحه نمایش در این فبلت خوب است. رزولوشن بالایی دارد و می توان گفت برای دیدن فیلم با کیفیت FHD عالی است. کیفیت رنگ ها خوب است البته نه مثل صفحه نمایش های Super Amoled سامسونگ اما همان طور که می دانید حتی تبلت ها و گوشی های سامسونگ هم فقط در رده های بالا از این صفحه نمایش ها استفاده می کنند. بنابراین برای یک فبلت مانند Lenovo Tab V7 این صفحه نمایش بسیار خوب عمل می کند. رنگ ها کیفیت خوبی دارند و در آن ها اغراق نشده است.

نور صفحه نمایش خوب است. سنسور نور نیز در این فبلت وجود دارد اما زیاد دقیق نیست. ما هر کاری کردیم نتوانستیم در حالت اتوماتیک نور صفحه نمایش را به 100% برسانیم. در بهترین حالت به عدد 84% رسید. بنابراین تنظیم نور به صورت دستی راحت تر است.

Lenovo Tab V7

تنظیمات صفحه نمایش کامل هستند. می توانید دما و نوع رنگ را تنظیم کنید.

صفحه نمایش از نوع IPS است و خوشبختانه از تمامی زوایا می توان آن را دید. البته شاید این مورد در جاهای خیلی شلوغ مثل مترو یا اتوبوس چندان مزیت نباشد.

نور صفحه نمایش در حالت عادی خوب است. حتی جایی که روشنایی زیاد باشد خوب است ولی وقتی پای آفتاب وسط باشد به مشکل بر می خورد. زیر نور شدید آفتاب به مشکل برخورد می کنید و قطعا به دنبال سایه می گردید تا ببینید فبلت چه چیزی دقیقا دارد نشانتان می دهد.

رابط کاربری:

رابط کاربری این تبلت که بر پایه Android 9 است ساده به نظر می رسد. اکثر برنامه ها مانند فایل منیجر یا برنامه پخش موسیقی همان برنامه های اصلی گوگل هستند و برنامه جداگانه ای برای آن ها طراحی نشده است. برای دسترسی به برنامه ها دو راه دارید. یا اینکه تمامی برنامه ها بر روی صفحه های اصلی می آیند یا اینکه باید از طریق دکمه مخصوص آن به برنامه ها دسترسی پیدا کنید. البته از دکمه مخصوص برای دسترسی به برنامه ها خبری نیست اما برای دسترسی به برنامه ها نیاز است که انگشتتان را بر روی صفحه نمایش گذاشته و آن را به سمت بالا بکشید.

باتری

باتری این فبلت 5180 میلی آمپر ساعت ظرفیت دارد که در اینجا این فبلت مانند یک تبلت عمل کرده و ظرفیت باتری خیلی خوبی دارد. به گفته سایت لنوو این باتری 10 ساعت تماشای ویدیو، 10 ساعت برای گشت و گذار در اینترنت و 30 ساعت برای مکالمه جوابگو است. البته هرچه کیفیت فیلم بالاتر باشد باتری بیشتری مصرف می کند اما در مجموع در استفاده معمولی بعید از بیشتر از 8 ساعت بتوانید با آن فیلم نگاه کنید که مدت زمان خوبی است. بنابراین می توان نتیجه گرفت برای یک استفاده معمولی مانند دیدن یک فیلم، صحبت کردن با دوستان و یک گشت در اینترنت حداکثر برای دو روز نیازی به شارژ این فبلت ندارید.

متاسفانه این فبلت از حالت Fast Charge بهره نمی برد و نمی توانید سریعا آن را شارژ کنید.

کیفیت صدا

این فبلت لوگولی Dolby Atmos ندارد اما به گفته سایت لنوو از این تکنولوژی استفاده می کند اما همان طور که قبلا هم گفتیم تفاوت زیادی در کیفیت صدا با دیگر تبلت ها و گوشی ها ندارد. فبلت Lenovo Tab V7 دارای 2 بلندگو است و به لطف این 2 بلندگو بلندی صدای خوب دارد. در مجموع می توان به کیفیت صدای این فلت امتیاز قابل قبولی داد. ما ضعفی در این میان مشاهده نکردیم.

سخت افزار

چیپست این فبلت از نوع Qualcomm Snapdragon 450 با 8 پردازنده 1.8 گیگاهرتزی ARM Cortex A53 به همراه هسته گرافیکی Qualcomm Adreno 506 است. همانطور که می دانید این چیپست ها، چیپست های رده بالایی نیستند اما برای استفاده معمولی مناسب هستند. به طور حتم در بازی کردن با این فبلت مخصوصا بازی های متوسط به بالا به مشکل و افت فریم برخورد می کنید اما برای دیدن فیلم های Full HD 60fps مشکلی نخواهید داشت. فراموش نکنید که این فبلت برای دیدن فیلم های 4K مناسب نیست.

رم فبلتی که در اختیار ما بود 3 گیگابایت است که تقریبا خوب است و می توان انتظار داشت کمتر با مشکل لگ و هنگ کردن مواجه شوید. حافظه داخلی آن 64 گیگابایت است که فضای مناسبی در حال حاضر برای این فبلت است اما در آینده نیاز پیدا خواهید کرد که از مموری کارت استفاده کنید که خوشبختانه تا 256 گیگابایت ساپورت می کند.

در زیر عکس بنچ مارک Antutu را که برای این تبلت استفاده کردیم می بینید.

بنچ مارک Antutu

امتیازی که این تبلت بدست آورد 73985 که عدد خیلی زیادی نیست. بیشترین امتیاز در بخش پردازنده بدست آمده که این بدان معناست که برای دیدن فیلم و وب گردی خیلی مشکلی نخواهید داشت اما امتیاز 12126 برای هسته گرافیکی به شما می گوید که برای بازی کردن بیشتر از حد معمول روی این تبلت حساب باز نکنید.

دوربین

در بخش دوربین شرکت لنوو در خصوص فبلت Lenovo Tab V7 مانند یک تبلت عمل کرده است که کاش این کار را نمی کرد. وقتی در خصوص دوربین در تبلت ها صحبت می کنیم مانند گوشی ها نباید خیلی بر روی آن ها حساب کرد. معمولا شرکت ها برای تبلت ها دوربین های خیلی قوی نمی سازند زیرا کمتر کسی را می بینید که یک تبلت در دست خود بگیرد و به عکاسی با آن بپردازد اما اینجا صحبت درباره فبلت است. دوربین ها در تبلت ها بیشتر برای مواقع ضروری، خواندن بارکد، تماس تصویری و کارهای اینچنینی کاربرد دارند که این تبلت نیز این کار را به خوبی انجام می دهد.

کیفیت عکس ها در روز قابل قبول است اما گاهی اوقات دقت رنگ بندی از بین می رود. در شب کیفیت دوربین چندان رضایت بخش نیست. کیفیت دوربین سلفی نیز برای تماس تصویری فقط مناسب است. اما همان طور که گفته شد این ها نقاط ضعف در یک تبلت نیستند اما در یک فبلت چرا. شاید تنها نکته مثبت در خصوص دوربین فبلت Lenovo Tab V7 وجود فلش باشد.

Lenovo Tab V7 Lenovo Tab V7 Lenovo Tab V7

جمع بندی

 قیمت این فبلت 250 یورو است که می شود انتظار داشت در ایران حدود 3 میلیون تومان قیمت داشته باشد. قیمت مناسبی است اما با توجه به قیمت آن  می توانید تبلت های 10 اینچی نیز با همین مشخصات سخت افزاری  مانندتبلت Lenovo Tab P10 یا Lenovo Tab E10 که قبلا آن را بررسی کردیم نیز انتخاب کنید.

اگر اندازه تبلت برایتان خیلی بزرگ است و از طرفی گوشی های مجمود در بازار با این رنج قیمت نیز صفحه نمایششان راضیتان نمی کند و می خواهید بزرگ تر باشد فبلت Lenovo Tab V7 انتخاب مناسبی برای کارهای روزمره است.

اگر فبلتی می خواهید که با آن فیلم نگاه کنید و وب گردی کنید، از تلگرام یا واتس اپ استفاده کنید و گاهی اوقات نیز وقتی حوصلیتان سر می رود یک بازی نیز بکنید این فبلت کاملا مناسب است. اما اگر می خواهید حسابی با آن بازی کنید و فیلم های با کیفیت 4K نگاه کنید خیلی مناسب کارتان نیست. البته این نکته را در نظر داشته باشید که تبلت ها و گوشی های هم رده Lenovo Tab V7 کلا برای بازی کردن سنگین خیلی مناسب نیستند و این یک نقظه ضعف به شمار نمی آید.

در انتها نیز پرسش سوال اول این مقاله را می دهیم. با توجه به ظرفیت خوب باتری، دوربین ضعیف و از طرفی صفحه نمایش خوب، اندازه و وزن مناسب می توان گفت Lenovo Tab V7 دقیقا یک فبلت است و همانطور که سایت لننو اظهار داشته Lenovo Tab V7 یک گوشی+تبلت است.

نقاط قوت:

ظرفیت بالای باتری

وزن بسیار مناسب با توجه به باتری ظرفیت بالای آن

طراحی خوب و استفاده از پلاستیک مرغوب در بدنه

صفحه نمایش مناسب و قابل قبول

سخت افزار مناسب جهت دیدن فیلم های با کیفیت Full Hd 60fps

پردازنده نسبتا خوب

ارائه محافظ گوشی همراه با بسته بندی

نقاط ضعف:

دوربین ضعیف با توجه به فبلت بودن آن

عدم استفاده از صفحه نمایش مقاوم (مانند Corning Gorilla Glass)

هسته گرافیکی نسبتا ضعیف

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها