بررسی و مقابله با 9 روش رایج در سرقت اطلاعات بانکی

0
1367

کلاهبرداری و سرقت اطلاعات بانکی آنلاین در حال افزایش است و کلاهبرداران از روش‌های مختلفی برای به دام انداختن کاربران استفاده می‌کنند؛ بنابراین بهتر است اقدامات پیشگیرانه‌ای برای جلوگیری از این مشکلات انجام شود.

به گزارش کالاسودا و به نقل از gadgetsnow، امروزه کلاهبرداری های بانکی آنلاین زیاد شده و در این راستا بانک‌ها هشدارهای لازم را به کاربران می‌دهند. در این مطلب نیز 9 روش رایجی که کلاهبرداران برای سرقت اطلاعات بانکی از آن استفاده می‌کنند را ارائه می‌دهیم که با آگاهی از آن می‌توانید مانع از بروز چنین مشکلاتی شوید.

روش‌های رایج کلاهبرداران برای سرقت اطلاعات بانکی آنلاین

اسمیشینگ (SMiShing)

این روش به استفاده از پیام متنی تلفنی (SMS) برای فریب دادن قربانیان به کار برده می‌شود. این کلاهبرداری مربوط به خرید آنلاین است. مشتری یک پیامک را در زمینه خرید آنلاین یا برگشت پول دریافت می‌کند. از وی خواسته می‌شود تا اطلاعات محرمانه مانند جزئیات کارت، پین کارت ATM، پین UPI، شماره کارت و CVV را به اشتراک بگذارد.

حملات juice jacking

طبق این روش کلاهبرداران با استفاده از تراشه تعبیه شده در شارژهای عمومی، بدافزار جاسوسی را در گوشی قربانی نصب می‌کنند. این تراشه داده‌های حساس شما را کپی می‌کند و هر زمان که به شارژر وصل شوید، بدافزار را در تلفن هوشمند شما نصب خواهد کرد.

حملات از طریق تماس تلفنی vishing

این کلاهبرداری نوعی فیشینگ تلفنی و از ترکیب دو کلمه‌ی Voice و Phishing به دست آمده است که در آن، مشتری یک تماس دریافت می‌کند و از وی خواسته می‌شود اطلاعات بانکی مربوط به معاملات که بر روی شماره تلفن همراه ثبت شده را گزارش دهد. کلاهبردار سپس پیامک فعال سازی را بر روی تلفن مشتری ارسال می‌کند که بعداً برای دستیابی به حساب بانکی استفاده خواهد شد.

هک از راه دور

کلاهبرداران از برنامه‌های دسترسی از راه دور مانند Teamviewer، QuickSupport و AnyDesk استفاده می‌کنند. با استفاده از این روش، تماس گیرنده از شما می‌خواهد برنامه‌های کمک سیستم مانند Teamviewer، QuickSupport و AnyDesk را در گوشی‌تان نصب کنید. این برنامه‌ها دسترسی کامل به تلفن هوشمند شما را به کلاهبردار می‌دهد.

فیشینگ

کلاهبرداران از طریق پیام کوتاه یا ایمیل لینک‌های خراب و آلوده را ارسال می‌کنند. در این روش، کلاهبرداران از طریق پیام کوتاه یا ایمیل به کاربر پیام ارسال می‌کنند و از گیرنده می‌خواهند جزئیات محرمانه خود مانند جزئیات کارت، پین کارت ATM، PIN UPI، شماره کارت و CVV را به اشتراک بگذارد.

کش بک (cashback)

این موارد معمولاً از طریق واتساپ یا پیامک ارائه می‌شود و اعلام می‌کند مبلغ خرید آنلاین شما برگشت داده شده است. این پیام‌ها معمولاً تلاش‌های فیشینگی هستند که سعی دارند کاربر را برای به اشتراک گذاشتن جزئیات بانکی آنلاین خود فریب دهند.

بازپرداخت معاملات آنلاین

در این روش، کلاهبرداران ادعا می‌کنند از یک پلت فرم محبوب تجارت الکترونیکی (به عنوان مثال آمازون یا Flipkart) تماس می‌گیرند و پول هرگونه معامله آنلاین اخیر مشتری را بازپرداخت می‌کنند. آن‌ها سعی می‌کنند با قول بازپرداخت، خریدار آنلاین را به دام بیندازند و جزئیات کارت بانکی یا اعتباری وی را دریافت کنند.

بررسی فرایند شناسایی هویت مشتری (KYC)

این یکی دیگر از کلاهبرداری های رایج آنلاین است که بسیاری از افراد به آن روی آورده‌اند. هکر با فرد تماس می‌گیرد و ادعا می‌کند که مسئول خدامات بانک مورد نظر است. از وی می‌خواهد برای تکمیل KYC جزئیات حساب خود را به اشتراک بگذارید. کاربر را تحت فشار قرار می‌دهد که در صورت عدم همکاری کارتش مسدود می‌شود. هدف اصلی متقاعد کردن مشتری برای بارگیری برنامه‌های دسترسی از راه دور مانند AnyDesk یا TeamViewer است.

به روزرسانی سیم کارت یا کلاهبرداری سیم سواپ SIM Swap

کلاهبرداری سیم سوآپ یا تعویض سیم کارت در اصل به صورتی است که یک سیم کارت جدید به جای شماره تلفن شما برای دریافت اطلاعات بانکی ثبت می‌شود. پس از انجام این کار، سیم کارت قدیمی شما نامعتبر می‌شود. در این شرایط کلاهبرداران شماره تلفن حساب شما را دارند، و رمز پویا یا رمز یک بار مصرف OTP را در سیم کارت خود دریافت می‌کنند. با این کار آن‌ها می‌توانند نقل و انتقال بانکی را آغاز کرده و حتی پس از دریافت OTP اقدام به خرید آنلاین کنند.

 

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها