برچسب غیر ایمن کروم در روی سایتهای رمزگذاری شده

0
332

کالاسودا – کروم تمام وبسایت های رمزگذاری شده را به عنوان وبسایتهای غیر امن نشان خواهد داد.

گوگل همچنان به رمزگذاری تحت وب فشار می آورد. مرورگر کروم گوگل در حال حاضر تمام سایت های رمزگذاری شده را به طور صریح “غیرامن” فهرست می کند و این ویژگی از امروز در نسخه کروم ۶۸ رونمایی اعمال خواهد شد.

این تغییر در همه سایتهای HTTP نیز به همان نسبت اعمال می شود. برای اینکه مطمئن شوید که کدام سایتها غیرامن هستند، پنجره ای به نام Not Secure در نوار آدرس این سایتها باز می‌شود و شما را آگاه می کند که آنها ضریب امنیتی پایینی دارند. سایتهای فعال HTTPS تحت تاثیر این تغییر قرار نمی گیرند.

گوگل از سال ۲۰۱۴ میلادی تلاش های بسیاری را به کار بسته تا مدیران وبسایت ها را به استفاده از پرتکل امن HTTPS وادار کند. برای مثال وب سایت‌ هایی که از پروتکل HTTPS استفاده می‌کنند، مقام بالاتری در رتبه بندی سایت ‌ها کسب می‌کنند و کاربران بیشتری سراغ آنها خواهند رفت.

این تغییرات ابتدا در ماه فوریه معرفی شد و این احتمالاً آخرین حرکتی است که توسط گوگل برای رمزگذاری بیشتر در وب انجام شده است. سایتهای ورودی از سال ۲۰۱۶ با افزایش تدریجی هشدار برای گواهی های منقضی شده نیز چنین پیام های هشدار آمیز مزین به غیر امن را دریافت کرده اند. گوگل همچنین از  سال ۲۰۱۴ تاکنون سایتهای فعال شده با HTTPS را در رتبه بندی افزایش داده است که این یک انگیزه مهم برای مدیران وبسایتها برای اتخاذ مسائل امنیتی تلقی می شود.

در همین راستا جالب است بدانید که شرکت گوگل اعلام کرده که تعداد وب سایت ‌هایی که تبادل اطلاعاتشان به صورت رمزگذاری شده است، درحال افزایش است. تبادل اطلاعات و گفت‌وگو به صورت رمزنگاری شده باعث افزایش ضریب امنیت و حفظ حریم شخصی می‌شود و گوگل در چند سال اخیر در تلاش بوده تا تعداد پروتکل‌های رمزنگاری شده HTTPS در فضای مجازی و اینترنت را افزایش دهد.

بر اساس نتایج و یافته‌ های گوگل، استفاده از HTTPS در وب سایت‌ ها در سال ۲۰۱۶ میلادی در مقایسه با سال ۲۰۱۵، به میزان ۸۹ درصد افزایش یافته است. این در حالیست که این میزان در سال ۲۰۱۵ نسبت به سال قبل از آن حدود ۵۰ درصد بوده است.

گواهینامه ها و پروتکل های HTTPS به طور گسترده ای اغلب به صورت رایگان در دسترس هستند و از طریق شبکه های توزیع محتوا مانند Cloudflare با پروژه های خدمات عمومی مانند Let’s Encrypt موجود می باشند. آمار گوگل نشان می دهد که ۸۴ درصد از صفحاتی که توسط کاربران کروم در آمریکا لود شده رمزگذاری شده بود که این میزان در ماه جولای ۲۰۱۵، ۴۷ درصد بود.

با ما در کانال تلگرام کالاسودا همراه باشید