تحولی بی نظیر برای تلفن های همراه در راه است

0
4139

کالاسودا_ به زودی تلفن های همراه با طراحی یک مدار الکترونیک قابل انعطاف متحول می شوند، چرا که مدار الکترونیک کششی با انباشته کردن و اتصال مدارهای قابل کشش به یکدیگر، سرعت عملکرد کاربران را ارتقا می بخشد.

روش ساخت و کاربردهای این مدار چیست؟

تیمی از محققان دانشگاه سن‌دیگو یک مدار الکترونیک قابل انعطاف طراحی کرده‌اند که از یک سو می‌تواند مانند بانداژ روی پوست قرار گیرد و سیگنال‌های فیزیکی و مغزی را از دما، حرکات بدن و چشم گرفته تا فعالیت مغز و قلب را مانیتور کند و  از سویی دیگر برای کنترل بی‌سیم یک بازوی روباتیک مورد استفاده قرار گیرد.

ابعاد شگفت انگیز این ابزار هوشمند

پژوهشگران می‌گویند: «هدف ما ساخت وسایل الکترونیک سه‌بعدی کششی است که چند عملکردی هستند و قدرت پردازش بالاتری نسبت به ابزارهای الکترونیک کنونی دارند.»

آنها همچنین عقیده دارند: «مدار الکترونیک محکم یا انعطاف‌ناپذیر می‌تواند قابلیت‌های بسیاری را زمانی که یک قطعه کوچک است انجام دهد. همچنین می‌تواند به آسانی به ۵۰ لایه مدار دیگر اضافه شود که از داخل به هم متصل شده‌اند. افزون بر این می‌تواند به تراشه‌ها و قطعات کامپیوتری بسیاری وصل شود. اما هدف ما از ساخت این مدار منعطف این است که بتوانیم ابزاری منعطف مانند گوشی‌های هوشمند منعطف درست کنیم.»

با نکات فنی این محصول آشنا شوید

این مدار منعطف جدید از چهار لایه مدار قابل انعطاف و قابل کشش تشکیل شده که هر لایه روی یک بستر الاستومر (پلیمری با قابلیت ارتجاعی زیاد) سیلیکونی با الگویی که متخصصان آن را «پل جزیره» نامیده‌اند، طراحی شده‌ است. هر جزیره یک مدار کوچک و سفت و سخت الکترونیک (همانند سنسور، آنتن، تراشه بلوتوث، تقویت‌کننده، شتاب‌سنج، مقاومت، خازن و القایی) است که به الاستومر متصل می‌شود.

این جزیره‌ها با پل‌هایی ساخته‌ شده از سیم‌های نازک و فنری شکل مسی به هم متصل می‌شوند و این ساختار به مدارها امکان کشش، خم شدن و چرخش بدون ایجاد اختلال در عملکرد الکترونیکی را می‌دهد.

محققان می‌گویند این کار یک راه‌حل فناورانه برای ساخت وسایل الکترونیک کششی سه‌بعدی است. اما چالشی که در ساخت این ابزار داشتند، ایجاد ارتباطات الکتریکی بین آنهاست تا بتوانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. این اتصالات الکتریکی در واقع حفره‌های رسانایی کوچکی هستند که از طریق لایه‌های مختلف روی یک مدار قرار می‌گیرند.

تحولات کلی موبایل ها در سال جاری

سال ۲۰۱۷ یکی از بهترین سال هایی بود که بازار گوشی های هوشمند و نیز کاربران علاقه مند به این حوزه به خود دیده بودند؛ گوشی جذاب و قدرتمند Galaxy S8 شرکت سامسونگ، iPhone X مدرن و زیبای شرکت اپل و گوشی های هوشمند بهره مند از فناوری هوش مصنوعی شرکت گوگل یا Pixel 2 همگی از موفقیت های بازار گوشی های هوشمند در سال ۲۰۱۷ هستند. به گفته کارشناسان گوشی های هوشمند سال ۲۰۱۸ در مقایسه با گجت های سال ۲۰۱۷ جذابیت بیشتری خواهند داشت و شاهد تحولات زیادی در این سال خواهیم بود.

با عضویت در کانال تلگرام کالاسودا فناورانه زندگی کنید