تلگرام رفع فیلتر نمی شود

0
658

در حالی که رفع فیلتر تلگرام در دستور کار دولت قرار داشته، پیامرسان های داخلی بر ادامه فیلتر این شبکه اجتماعی تاکید دارند.

به گزارش خبرنگار کالا سودا، ۲ سال از فیلتر شدن تلگرام در ایران می گذرد و بازهم با نزدیک شدن به انتخابات زمزمه های رفع فیلتر تلگرام به گوش می رسد. اما حالا پیامرسان های داخلی با رفع فیلتر تلگرام مخالفت کرده اند.

فیلتر شدن تلگرام

فیلترینگ تلگرام در ایران از سال ۹۶ به اجرا در آمد. این اقدام در پی مکاتبات فراوان بین ایران با این شبکه اجتماعی در خصوص لزوم محدودسازی اکانت ها و کانال های تلگرامی سیاسی، امنیتی و غیراخلاقی بود که با موافقت تلگرام همراه نشد. از این رو ایران تصمیم به فیلترینگ این شبکه اجتماعی گرفت.

حضور پیام رسان های داخلی در فضای مجازی ایران

پس از فیلتر شدن تلگرام، پیام رسان های داخلی که پیش از آن نامی در فضای مجازی نداشتند، فرصت حضور در فضای مجازی ایران را یافتند اما این پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی به دلیل عدم شناخت از سوی کاربران ایرانی نتوانستند جایگزین مناسبی برای تلگرام محسوب شوند. از این رو حتی حمایت های مالی دولت از پیام رسان های بومی و داخلی فرصت را برای فعالیت مناسب این شبکه‌های اجتماعی فراهم نکرد.

اصرار پیام رسان های داخلی بر فیلتر تلگرام

پیام رسان های داخلی که این روزها با مشکلات بسیاری مانند کمبود اعتبار و یا استقبال نکردن کاربران ایرانی مواجه هستند می کوشند تا در فضای مجازی ایران حضورشان را ادامه دهند. به همین دلیل یک پیام رسان داخلی از دولت خواسته تا علاوه بر فیلترینگ تلگرام دست به فیلتر شبکه‌های دیگر اجتماعی خارجی بزند. مدیرعامل ایتا در این باره معتقد است هر جایی که در ایران یک شبکه رقیب خارجی با محدودیت مواجه شده شبکه فناوری داخلی پیشرفت کرده است.

او کافه بازار را مثال می زند و معتقد است بسته شدن نرم افزار ها و اپلیکیشن های ایرانی در گوگل پلی موجب پیشرفت کافه بازار شده و از این رو لابد فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی خارجی همچون واتس اپ هم می‌تواند راه را برای اوج گرفتن پیام رسان های داخلی باز کند.

رفع فیلتر تلگرام

اگرچه تلگرام از سال ۹۶ در ایران فیلتر است اما در برخی از موارد اپراتور های ایرانی اینترنت خود را بدون فیلتر تلگرام در اختیار کاربرانشان قرار داده‌اند. اگرچه این اقدام بسیار محدود بوده اما هستند ایرانی هایی که روزی از روزگارشان را با استفاده از تلگرام بدون فیلتر شکن سر می کنند.

حالا با نزدیک شدن به انتخابات یکی از مباحث تبلیغاتی که می تواند در رفع فیلتر تلگرام باشد مورد توجه دولتی ها قرار گرفته اما مشخص نیست که با اصرار پیام رسان های داخلی مبنی بر عدم رفع فیلترینگ تلگرام این آرزوی دولت تا چه هست برآورده شود.

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها