جمع‌آوری مخفیانه اطلاعات میلیون‌ها بیمار توسط گوگل

0
177

گوگل اطلاعات میلیون‌ها بیمار در آمریکا را به طور مخفیانه جمع‌آوری کرده است. انتشار این خبر گوگل را به نقض حریم خصوصی بیماران متهم کرده است.

 

به گزارش کالاسودا و به نقل از theverge، گوگل در برنامه‌ای به نام‌ «پروژه بلبل» (Project Nightingale)، به طور مخفیانه سوابق پزشکی میلیون‌ها بیمار از 21 ایالت آمریکا را جمع‌آوری کرده است. آنطور که وال استریت ژورنال گزارش داده هیچ یک از بیماران و پزشکان از این پروژه اطلاعی نداشتند. همین پنهان‌کاری سبب شده این شرکت به نقض حریم خصوصی بیماران متهم شود.

اطلاعات جمع‌آوری شده شامل نتایج آزمایش‌ها، سوابق معاینات پزشکی و بستری شدن بیماران است. همچنین تاریخچه کاملی از سوابق افراد از جمله نام و تاریخ تولد آن‌ها جمع‌آوری شده است. آنطور که اعلام شده حدود 150 کارمند شرکت گوگل نیز به این اطلاعات دسترسی داشته‌اند.

نیویورک تایمز نیز در مقاله‌ای به دسترسی کارمندان گوگل به اطلاعات حساس این بیماران اشاره کرده است. نویسنده این مقاله از اینکه برخی از این اطلاعات در فضای مجازی دانلود شده یا در دسترس عموم قرار گرفته باشد اظهار نگرانی کرده است.

گوگل اعلام کرده گرچه انتشار این خبر برخی را شگفت‌زده کرده اما در سیستم خدمات بهداشتی و درمانی به اشتراک گذاشتن سوابق پزشکی با فعالان حوزه تکنولوژی طبق یک توافق‌نامه، امری تایید شده است. در اطلاعیه گوگل آمده این شرکت طبق همین استاندارد ابزاری را در اختیار سیستم درمانی قرار داده تا اطلاعات شخصی بیمارانش را جمع‌آوری کند. به ادعای سخنگوی گوگل در این فرایند نیازی به اطلاع‌رسانی به بیماران نیست.

آنطور که گوگل اعلام کرده در این پروژه با شرکت آسنشن (Ascension) همکاری دارد. گوگل مدتی است بر روی پروژه‌های درمانی تمرکز کرده و فعالیت این شرکت در حوزه درمانی در سال‌های اخیر افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته است. این در حالی است که آمازون و اپل نیز با فعالیت‌هایی مشابه تلاش دارند وارد صنعت سودآور بهداشت و درمان شوند.

 

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها