جمع آوری اطلاعات چهره های مردم توسط Clearview AI

0
1879
Green face recognition markings on the face of a long-haired young man in an airport building. Cape Town, South Africa. May 2019.

گوگل از یکی از استارتاپ‌های تکنولوژی تشخیص چهره به نام Clearveiw AI خواست تا دست از استخراج داده‌های مربوط به چهره‌ مردم در وب بردارد.

به گزارش کالاسودا و نقل از انگجت، پس از توییتر، گوگل و یوتیوب هم به استارتاپ Clearview AI هشدار داده اند که دست از جمع آوری اطلاعات چهره‌ی کاربران آنها بر دارد. این استارتاپ سرویس تشخیص چهره از راه ایجاد کرده که در بیش از 600 دپارتمان پلیس در آمریکای شمالی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ابتدای سال نیویورک تایمز در مقاله‌ای به این موضوع اشاره کرد که چطور این استارتاپ از تصاویر و ویدیوهای موجود در سطح وب برای گسترش دیتابیس خود استفاده می‌کند.

اکنون گوگل از این استارتاپ درخواست کرده است دست از استخراج چهره‌های مردم از ویدیو‌های YouTube بر دارد و تمام چهره‌های استخراج شده را هم حذف کند.

مدیر عامل این استارتاپ، هون تون-دَت در مصاحبه با CBS This Morning گفت در دادگاه علیه ادعای گوگل ایستادگی خواهد کرد.

به گفته‌ی این شخص، Clearview AI از روش مشابهی با موتور جست و جوی تصاویر گوگل برای جمع آوری استفاده می‌کند. به گفته‌ی او، اگر این اتفاق در موتور جست و جوی گوگل می‌افتد، می‌تواند در موتور Clearview AI هم بیفتد، چون هر چه باشد این تصاویر عمومی هستند!

با این حال گوگل در پاسخ به این سخنان، به ضوابط کاربری یوتیوب اشاره می‌کند که دقیقا می‌گوید جمع آوری اطلاعات برای شناسایی افراد ضد مقرارات وب سایت محسوب می‌شود. به گفته‌ی گوگل، Clearview AI دقیقا این قانون را در روز روشن نقض کرده است و حتی به صورت رسمی و عمومی هم به آن اعتراف کرده است.

گوگل همچنین به این موضوع اشاره می‌کند که تمامی وب سایت‌ها قادر به قطع کردن دسترسی موتور جست و جوی گوگل به تصاویر موجود در آنها هستند و همه چیز کاملا واضح است.

این در حالی است که Clearview AI به صورت مخفیانه و بدون اجازه‌ی کاربران، اطلاعات آنها را استخراج کرده است که قانون شکنی در روز روشن محسوب می‌شود.

این اولین بار نیست که شرکت‌های جمع آوری اطلاعات دست به چنین کاری می‌زنند و موسسه‌ی اطلاعاتی hiQ Labs هم در سال 2017 این کار را انجام داده است که البته در دادگاه با شکست بزرگی روبرو شد.

متاسفانه در حال حاضر هیچ قانون و مرجع درست و حسابی برای کنترل جمع آوری اطلاعات و تکنولوژی تشخیص چهره وجود ندارد. البته با وجود دخالت شرکت بزرگی مثل گوگل؛ انتظار می‌رود دولت به زودی فکری به حال این تکنولوژی بکند.

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها