حذف اجباری محتوا توسط فیس‌بوک به دستور اروپا

0
249

دیوان دادگستری اروپا حكم داده است كه فیس‌بوک یا هر شركت اینترنتی می‌تواند مجبور به حذف مطالب خود در سراسر جهان شود.

به گزارش کالاسودا و به نقل از Techtimes، این حکم دارای پیامدهای بسیار گسترده‌ای است که در آن دولت می‌تواند خواستار حذف پست، توئیت یا مطالبی شود که موافق آن نیست.

این حكم شامل پرونده‌ای است كه Eva Glawischnig-Piesczek به دادگاه ارائه كرد و خواستار آن شد كه کامنت‌های ارسال شده در پست او و در صفحه شخصی‌اش پاک شود. او این ادعا را به دادگاه‌های اتریش ارائه داد و اثبات کرد این کامنت‌ها به اعتبارش آسیب زده و باعث بدنامی او می‌شود. طبق حكم دادگستری اروپا، فیس‌بوک باید اطلاعات را حذف كرده و دسترسی به این اطلاعات را در سراسر جهان مسدود كند.

البته وکلای فیس‌بوک ادعا می‌کنند این حکم، اصل قانون مربوط به گفتار در کشورهای دیگر را تضعیف خواهد کرد.

رسوایی‌های فیس‌بوک در نقض حریم خصوصی

همان‌طور که می‌دانید فیس‌بوک در ماه‌های اخیر به علت مشکلاتی که در نقص حریم خصوصی داشته بسیار موردتوجه قرار گرفته است؛ که این مسئله با رسوایی این شرکت در همکاری با شرکت مشاوره سیاسی کمبریج آنالیتیکا آغاز شد. علاوه بر این فیس‌بوک متهم شده که به سازندگان گوشی، امکان دسترسی بیشتر به اطلاعات شخصی کاربران را می‌دهد.

فیس‌بوک به دلیل نقض قوانین مربوط به محافظت از داده، این هفته توسط مقامات ترکیه 282 هزار دلار جریمه شده است (معادل با 1.6 میلیون لیر؛ که 1.15 میلیون لیر برای انجام ندادن وظایف و 450 هزار لیر دیگر برای گزارش ندادن این نقص قانون به فیس‌بوک تحمیل شده است). این تخلف نزدیک به 300000 نفر را تحت تأثیر قرار داده است. این نقض حریم خصوصی اجازه می‌داد تا نام، مکان، تاریخ جستجو، تاریخ تولد و اطلاعات اضافی در دسترس قرار گیرند.

طبق توافق نامه حل‌وفصل FTC با فیس‌بوک در سال 2012، فیس‌بوک موظف است سوابق حریم خصوصی خود را بررسی کرده و به FTC ارسال کند؛ که طبق بررسی‌ها کاشف به عمل آماده است که برخی اطلاعات ارسالی به FTC اشتباه بوده است و ممکن است فیس‌بوک با اتهامات کیفری مواجه شود.

اروپا قوانین محدودکننده حریم خصوصی نسبت به ایالات‌متحده دارد

یکی از قوانین محدودکننده حریم خصوصی در اروپا، “حق فراموش شدن” است که در سال 2014 توسط دادگاه‌های اروپا به رسمیت شناخته شده است؛ که طبق آن شهروندان اتحادیه اروپا این حق را دارند که برای حذف لینک‌های حاوی اطلاعات شخصی در نتایج جستجوی اینترنتی، درخواست دهند.

علاوه بر این اتحادیه اروپا برای محافظت از شهروندان اروپایی در برابر حریم خصوصی و نقض داده‌ها، قوانین حفظ حریم خصوصی GDPR را در ماه مه 2018 اجرا کرد که این مقررات، تمام شرکت‌هایی که اطلاعات شخصی شهروندان اروپا را ذخیره یا پردازش می‌کنند؛ را تحت تأثیر می‌گذارد.

همچنین سیستم‌عامل‌های Facebook و WhatsApp مجبور خواهند شد در صورت درخواست اطلاعات در روند تحقیقات، پیام‌های رمزگذاری شده را با پلیس انگلیس به اشتراک بگذارند.

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها