حمایت دادگاه فرانسوی از رسانه‌ها مقابل گوگل

0
8643

دادگاه تجدید نظر پاریس از رگلاتور فرانسوی مبنی بر اینکه گوگل باید در قبال استفاده از محتوای رسانه‌ها پول پرداخت کند؛ حمایت کرد.

به گزارش کالاسودا و به نقل از دیلی میل، گوگل استدلال آورده بود که رسانه‌ها و سایت‌های خبری با درج مقالات روی موتور جستجو، میلیون‌ها بازدید کننده را به سمت خود سوق می‌دهند و از این بابت سود می‌کنند.

اما مطبوعات فرانسوی در مقابل ادعا کرده‌ بودند که درآمد شرکت آمریکایی از قبال سود حاصل از تبلیغات، بسیار بالاتر از سود آنهاست.

حکم دادگاه پاریس از سوی دولتها در لندن و واشنگتن زیر ذره بین گذاشته می‌شود چراکه نگرانی‌ها درباره انحصار تبلیغات توسط گوگل و فیس بوک افزایش یافته است.

در انگلیس 36.7 درصد از کل درآمد ناشی از تبلیغات آنلاین به جیب گوگل و 28 درصد به جیب فیس بوک می‌رود.

سال گذشته ارزش بازار تبلیغات آنلاین در انگلیس به رقم 13.5 میلیارد پوند رسید.

در سال 2019 فرانسه اولین کشوری شد که قانون کپی رایت مصوب پارلمان اروپا را تصویب و اعمال کرد که بخشی از آن موسوم به «حق همسایه» شامل استفاده از اخبار در نتایج جستجو می‌شد.

از همین رو، خبرگزاری فرانس پرس، آژانس ملی رسانه و سایر گروههای رسانه‌ای در فرانسه شکایتی علیه گوگل تنظیم و تسلیم رگلاتور فرانسوی کرده و ادعا کردند با حسن نیت مذاکرات به سوی حل اختلاقف پیش نمی‌رود.

و آوریل دادگاه فرانسوی به گوگل دستور داد تا با حسن نیت میزان حق و حقوق ناشران و آژانس‌های خبری را در نظر گیرد و برای استفاده از محتوای محافظت شده آنها مبلغ مناسبی را بپردازد.

اگر چه ساندار پیچای مدیر اجرایی گوگل متعهد شد تا 1 میلیارد دلار طی سه سال آینده با رسانه‌های خبری پرداخت کند، اما فرانسوی‌ها خواستار پرداخت ویژه به رسانه‌های خود هستند.

گوگل در بیانیه‌ای اعلام کرده است که اولویت ما رسیدن به توافق با رسانه‌های فرانسوی است.

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها