خودروهای هیبریدی پشت مرزهای ایران

0
327
خودروهای هیبریدی پشت مرزهای ایران

خودروهای هیبریدی هنوز در حسرت ورود به ایران به سر می برند به همین دلیل برخی از فعالان صنعتی تلاش دارند این خودروها را در داخل بسازند.

به گزارش خبرنگار کالا سودا، اگرچه روز گذشته طرحی در مجلس برای ارایه حقوق خاص به واردات خودروهای هیبریدی مطرح شد، اما دولت هنوز اجازه واردات این خودروها را نمی دهد.

طبق اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت، در سال جاری برای واردات خودرو برنامه ای وجود ندارد زیرا در شرایط فعلی و محدودیت های ارزی، کالاهای اساسی و مواد اولیه و واسطه ای بخش تولید در اولویت واردات قرار دارند و واردات کالاهای مصرفی در اولویت نیست. سال گذشته واردات خودرو به دلیل ارزبری بالا و مدیریت تقاضا در شرایط ارزی کشور متوقف شد و این تصمیم همچنان ادامه دارد.

اما هفته جاری، نمایندگان مجلس در مصوبه ‌ای مقرر کردند که واردات خودروهای سواری تمام برقی و تمام هیبریدی تا زمان تولید آنها در داخل از پرداخت حقوق ورودی معاف باشند و دولت موظف است زمینه تولید داخل خودرو‌های مذکور را در مدت پنج سال فراهم کند.

طبق ماده پنجم این مصوبه، وزارت صنعت، معدن و تجارت با رعایت مواد ۲ و سه قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار مکلف است در افق سند چشم انداز ۲۰ ساله بسترهای لازم را برای ورود فناوری‌های جدید و مستقل تولید خودرو با همکاری شرکت‌های معتبر خوردوسازی جهانی یا به صورت سرمایه گذاری مشترک با شرکت‌های فعال موجود فراهم کند.

طبق این محدودیت ها، حالا برخی از فعالان صنعتی تلاش دارند که خودروهای هیبریدی در کشور تولید کنند.

گفتنی است نهاد اقتصادی جمکو طرح هایی برای تولید خودروهای هیبریدی تدوین کرده که جهاد دانشگاهی نیز با این نهاد به امضای تفاهم نامه همکاری و حمایت پرداخته است. البته هنوز زمان دقیق نهایی شدن این طرح ها مشخص نیست اما گام اول برای تولید این خودروها در ایران برداشته شده است.

با ما در صفحه اینستاگرام و تلگرام کالاسودا به روز باشید

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها