دلایل و نشانه های خرابی دینام خودرو چیست؟

0
661
دلایل و نشانه های خرابی دینام خودرو چیست ؟

دلایل و نشانه های متعددی برای خرابی دینام خودرو وجود دارد که می تواند منجر به بروز مشکلاتی در خودروی شما شود، امروز قصد داریم در ابتدا به بررسی وظایف دینام بپردازیم و همچنین به این موضوع پرداخته که نشانه های خرابی دینام چیست.

دینام خودرو چگونه کار می کند ؟

به طور کلی دینام وظیفه تولید برق و انرژی الکتریکی خودرو را دارد. از این رو وظیفه اصلی دینام را باید شارژ دوباره باتری خودرو را دانست. دینام برق مورد نیاز خودرو را تولید می کند و آن را در باتری ذخیره می کند. از این رو دینام را باید یکی از مهم ترین قطعات خودرو دانست.

در این بخش قصد داریم به مرور این موضوع بپردازیم که دینام خودرو چگونه کار می کند. در گام نخست به معرفی اجزای دینام می پردازیم و باید استاتور، روتور، رگلاتور، دیود و جارو بک یاد کرد که در پوشش آلومینیومی قرار دارند. از این رو می توان دینام را یک دستگاه نسبتا ساده دانست که نقش مهمی دارد. هر کدام از بخش های یاد شده می تواند دینام خودرو را با مشکل رو به رو کند با این وجود بیشتر خرابی ها با سوختن دیود یا استاتور همراه است.چرا در برخی کشورها فرمان سمت راست است؟

دینام خودرو چگونه کار می کند ؟

علائم خرابی دینام خودرو چیست؟

موضوعات مختلفی وجود دارد که به عنوان علائم خرابی دینام خودرو به شمار می رود، اولین موضوع را می توان بوی سوخته سیم یا لاستیک دانست که خبر از اصطکاک فولی و تسمه و در نتیجه داغ شدن تسمه می دهد. از این رو ولتاژ بالا باعث آسیب دیدن قطعات خودرو می شود و بوی سوختگی احساس می کنید.

موضوع دیگری که باید به آن توجه کرد صدای جیر جیر است که در صورت شنیدن آن باید مورد بررسی قرار گیرد. مهم ترین موضوعی که ممکن است بای شما رخ دهد کم نور شدن چراغ های خودرو شما خواهد بود، همانطور که بیان شد دینام وظیفه تولید برق  مورد نیاز باتری را دارد و در صورت بروز مشکل، ایراداتی اینچنینی دور از انتظار نخواهد بود.تفاوت توربوشارژر با سوپرشارژر، کدام یک بهتر است ؟

در نظر داشته باشید که میزان ولتاژ خروجی نیز در این مورد بسیار اهمیت دارد. اگر میزان ولتاژ تعیین شده بالاتر یا پایین تر رود چراغ هشدار روشن خودروی شما روشن می شود و این موضوع را به شما اطلاع می دهد تا سریعتر به رفع مشکل ایجاد شده بپردازید. در نهایت زمانی که دینام خودرو به درستی کار نکند خودرو باید برق بیشتری از دینام را دریافت کند و این موضوع باعث خوابیدن باتری خودرو می شود و هزینه ای جداگانه برای شما ایجاد می کند.

علائم خرابی دینام خودرو چیست ؟

جلوگیری از خرابی دینام خودرو

با این وجود می توانید با استفاده از چند روش به پیشگیری از خرابی دینام بپردازید. از این رو پیشنهاد می کنیم از باتری هایی با ظرفیت بیشتر بپردازید و کولر را در پایین ترین درجه قرار دهد. یکی از مواردی که منجر به ضعیف شدن دینام می شود نیز روشن بودن چراغ های خودرو در زمان هایی غیر ضروری و طولانی مدت است که باعث می شود با مشکلاتی در این زمینه رو به رو شوید. در انتها نیز این موضوع را باید یادآور  شویم که بازدید از وضعیت تسمه دینام نیز بسیار اهمیت دارد که قبل از خارج شدن از حالت استاندارد باید بازدید شود.با استفاده از این موارد می توانید از بروز مشکل در این زمینه جلوگیری کنید اما نمی توان گفت که هیچ گاه دینام خودرو با مشکل رو به رو نمی شود.

جلوگیری از خرابی دینام خودرو

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها