دهمین سردار!!! بررسی گوشی کهکشانی گلکسی S10 پلاس سامسونگ

0
978

نویسنده : آقای دکتر هومن سیاری

بالاخره نوبت نسل دهم پرچمدارهای سامسونگ رسید.

کسانی که دنیای موبایل را کمی جدی‌تر دنبال می‌کنند، همیشه چشم به راه پرچمدارهای برندهای معتبر در این حوزه هستند چرا که ظهور فناوری‌های نوین همیشه با پرچمدارها آغاز می‌شود.

در سالیان اخیر رقابت شدید بین بازیگران اصلی بازار موبایل همچون سامسونگ، هواوی و اپل موجب شده است که هر ساله با تحولات گاها اساسی در این حوزه مواجه شویم.

گرمی این رقابت وقتی بیشتر شده است که برندهای چینی پرقدرتی همچون Oppo، شیائومی، وان پلاس، Vivo و … هم با قدرت وارد گود شده‌اند و به بزرگان سنتی این بازار چنگ و دندان نشان می‌دهند.

اول اسفند ماه سال 1397 بود که سامسونگ از دهمین نسل پرچمدارهایش یعنی خانواده S10 در سان فرانسیسکو ایالات متحده آمریکا رونمایی کرد.برای معرفی گوشی های ضد آب سامسونگ در این بخش کلیک کنید.

این پرچمدار از 4 برادر تشکیل شده است که عبارتند از:

S10e: ارزان‌ترین مدل است که طبیعتا از لحاظ مشخصات و امکانات، از سه مدل دیگر پایین‎‌تر می‌باشد. صفحه نمایش 5.8 اینچی آن دارای لبه‌های خمیده نیست، دارای دو دوربین پشتی و یک دوربین سلفی می‌باشد و به سنسور اثر انگشت خارج از صفحه‌ نمایش مجهز است.

تقریبا می‌توان حدس زد که این گوشی برای رقابت با آیفون XR طراحی شده است.

S10: مدل میانی است که دارای صفحه نمایش 6.1 اینچی خمیده است و دارای سه دوربین پشتی و یک دوربین سلفی است و به سنسور اثر انگشت زیر صفحه نمایش مجهز شده است.

S10 Plus: مدل کامل‌تر S10 است که تمام امکانات آن را داراست و از صفحه نمایش 6.4 اینچی و دو دوربین سلفی استفاده می‌کند.

S10 5G: تقریبا مشابه S10 Plus است با این تفاوت که از 5G پشتیبانی می‌کند و دارای صفحه نمایش 6.7 اینچی است. با توجه به اینکه مناظق محدودی در دنیا از 5G پشتیبانی می‌کنند و با در نظر گرفتن قیمت بسیار بالای این مدل خاص، بعید است که چشم ما به جمال ایشان منور شود!

با توجه به مدل‌های 4گانه فوق، آن چیزی که از پرچمدار دهم سامسونگ به ذهن متبادر می‌شود، همان 2 مدل اصلی یعنی S10 و +S10 است.

+S10 در سه نسخه عرضه می‌شود، نسخه‌های 128 و 512 گیگابایتی آن با 8 گیگابایت رم و نسخه یک ترابایتی آن با 12 گیگابایت رم عرضه می‌شوند که البته نسخه آخر دارای بدنه سرامیکی هم می‌باشد و به همین خاطر 23 گرم سنگین‌تر است.

لازم به ذکر است که گوشی مورد استفاده من در این بررسی یک گوشی +S10 نسخه 128 گیگابایتی بود که توسط دفتر سامسونگ ایران در اختیارم قرار گرفت تا آن را مورد بررسی قرار دهم.

بررسی گلکسی S10 Plus

پلتفرم قدرتمند

یکی از مهمترین ویژگی‌های هر پرچمداری تراشه اصلی آن است. همانگونه که انتظار می‌رفت تراشه +S10 هم یک تراشه کاملا جدید و بسیار قدرتمند است.

البته مطابق سنت نه چندان جالب سامسونگ که از زمان نسل دوم پرچمدارهایش یعنی SII دوست داشتنی آن را باب کرد، گوشی‌های پرچمدار در دو نسخه ارائه می‌شوند که تفاوت این دو نسخه در تراشه اصلی آنهاست.

البته تفاوت در تراشه خود داستان درازی دارد و در واقع شروع تفاوت‌ها در بسیاری از قابلیت‌هاست، اما از آنجا که این موضوع یک بحث تخصصی محسوب می‌شود، لذا به قول معروف صحبت در این مورد در این مقال نمی‌گنجد! فقط برای مرور عملکرد سامسونگ در رابطه با استفاده از دو نوع تراشه متفاوت در پرچمدارهایش، جدول زیر تهیه شده است:

[table “4” not found /]

جدول یک: مقایسه تراشه‌های مورد استفاده در پرچمدارهای سامسونگ

همانگونه که در جدول یک قابل مشاهده است، سیاست سامسونگ به این صورت است که گوشی‌های پرچمدار با دو نوع تراشه مختلف تولید می‌شوند، نسخه بین‌المللی پرچمدارها از تراشه ساخت خود شرکت سامسونگ یعنی اگزینوس (Exynos) بهره می‌برند و نسخه‌ای که قرار است در قاره آمریکا (به خصوص در کشورهای آمریکا و کانادا) و کشور چین توزیع شود، از تراشه ساخت شرکت کوالکام معروف به اسنپدراگون (Snapdragon) استفاده می‌کنند.

نکته جالب آن است که سامسونگ در پرچمدار S6 نیز میخواست برای بازار قاره آمریکا و چین از تراشه Snapdragon 810 استفاده کند و حتی نمونه‌های آن را هم ساخت اما به دلیل اینکه در آن زمان گزارشات زیادی مبنی بر داغ کردن بیش از حد استاندارد این تراشه مطرح شد، لذا جانب احتیاط را گرفت و پرچمدار ششم را فقط با تراشه ساخت خودش یعنی Exynos 7420 عرضه کرد.

شکل یک: تراشه Exynos 9820 قلب تپنده +S10

اما تراشه‌ای که در نسخه بین‌المللی +S10 تعبیه شده است، مطابق جدول یک، Exynos 9820 می‌باشد. این تراشه یک SoC است که دارای ویژگی‌های زیر است:

(SoC که سرواژه System on Chip است به تراشه‌هایی گفته می‌شود که مجموعه‌ای از چند پردازنده و تراشه مختلف هستند که در قالب یک تراشه مجتمع شده‌اند، مثلا CPU، GPU، NPU، مودم، کنترلر حافظه و … همگی در یک تراشه قرار دارند)

 CPUGPURAMCacheMemoryصفحه نمایش
Apple Macbook ProIntel
Core i7 Coffee Lake (8750H)
Radeon Pro 555X with 4GB of GDDR5 memory and automatic graphics switching Intel UHD Graphics 630
4GB
16GB9MB256 تا512GB
SSD
15.4"
2880x1800

جدول 2: مشخصات تراشه Exynos 9820

در کنار قابلیت‌های بالایی که در تراشه Exynos 9820 مشاهده می‌شود، تنها چیزی که کمی توی ذوق می‌رند، فرآیند ساخت 8 نانومتری آن است.

در حالیکه رقبای این تراشه یعنی Snapdragon 855 از شرکت کوالکام، تراشه Kirin 980 از شرکت هواوی و تراشه A12 از شرکت اپل با فرآیند ساخت 7 نانومتری وارد بازار شدند، انتظار می‌رفت که سامسونگ هم بهتر عمل می‌کرد، هر چند عملکرد این تراشه بسیار خوب است ولی همچنان این نقیصه پابرجاست.

بخش CPU تراشه Exynos 9820 از معماری Tri-cluster استفاده می‌کند و از 3 بخش تشکیل شده است. این 3 بخش یا بهتر بگویم این 3 پردازنده با ترکیب زیر در کنار هم قرار گرفته‌اند:

  • پردازنده اول: 2 هسته‌ی قدرتمند Exynos M4 در فرکانس 2.73 گیگاهرتز و بر اساس معماری قدرتمند Mongoose

این هسته‌ها توسط شرکت سامسونگ بهینه سازی و بازطراحی شده است و برای انجام کاربردهای سنگین در نظر گرفته شده است.

این هسته‌ها نسل چهارم هسته‌های بهینه‌سازی شده توسط سامسونگ هستند که نسبت به نسل قبلی هسته‌های بهینه‌سازی شده توسط سامسونگ که به M3 معروف هستند و در گوشی سامسونگ S9 مورد استفاده قرار گرفته بودند حدود 20 درصد راندمان بالاتر و حدود 40 درصد در توان مصرفی بهبود داشته‌اند.

  • پردازنده دوم: 2 هسته‌ی قدرتمند Cortex A75 در فرکانس 2.31 گیگاهرتر که توسط شرکت ARM طراحی شده است.
  • پردازنده سوم: 4 هسته‌ی کم مصرف Cortex A55 در فرکانس 1.95 گیگاهرتز که توسط شرکت ARM طراحی شده است.

این معماری که اصطلاحا Tri-cluster نامیده می‌شود، موجب شده است که راندمان کلی تراشه Exynos 9820 نسبت به تراشه قبلی که Exynos 9810 بود و در گوشی سامسونگ S9 مورد استفاده قرار گرفته بود، حدود 15 درصد بهبود داشته باشد.

شکل 2: ساختار CPU تراشه Exynos 9820

پردازنده گرافیکی

پردازنده گرافیکی تراشه Exynos 9820 هم Mali-G76 است. Mali-G76 نسل سوم معماری جدید شرکت ARM در ساخت پردازنده‌های گرافیکی با راندمان بالا موسوم بهBifrost  است.

این پردازنده با افزایش دوبرابری تعداد Laneها نسبت به Mali-G72 که در گوشی سامسونگ S9 مورد استفاده قرار گرفته بود، موجب افزایش 40 درصدی راندمان گرافیکی و بهبود 35 درصدی توان مصرفی آن شده است.

Laneها به زبان ساده، مسیرهای ارسال و دریافت اطلاعات هستند که طبیعتا هر چه بیشتر باشند، راندمان پردازنده گرافیکی بالاتر خواهد بود.

شکل 3: Mali-G76 جدیدترین تراشه گرافیکی شرکت ARM در رده تراشه‌های با راندمان بالا

صفحه نمایش

طبق معمول اولین چیزی که پرچمدارهای سامسونگ را از سایر گوشی‌ها متمایز می‌کند، کیفیت صفحه نمایش آن است. هر بار با دیدن صفحه نمایش عالی پرچمداران سامسونگ این سوال را از خود می‌پرسیم که آیا بهتر از این هم می‌شود؟

و هر سال با دیدن گوشی جدید سامسونگ متوجه می‎شویم که بله، می‌شود!

اما در +S10 داستان دیگری وجود دارد. سامسونگ پس از سالها برتری در حوزه کیفیت صفحه نمایش که به اتکا پنل‌های AMOLED خود بدست آورده بود، اینبار در پرچمدار دهم خود دست به یک نوآوری زد و از تکنولوژی جدیدش با نام Dynamic AMOLED پرده‌برداری کرد.

یکی از ویژگی های جذاب صفحه نمایش +S10، پشتیبانی آن از فناوری +HDR10 است. این قابلیت که در واقع نسخه بهبود یافته HDR10 محسوب می شود، دامنه وسیع‌تری از طیف رنگ‌ها را پوشش می‌دهد.

نمایشگر Dynamic AMOLED جدید سامسونگ، گستره دینامیکی بیشتری را پوشش میدهد، سایه‌ها دارای جزئیات بیشتری هستند و نقاط پرنور، بهتر مشاهده می‌شوند.

سامسونگ نام این صفحه نمایش را Infinity-O گذاشته است که یک صفحه نمایش بی‎نظیر، درخشان، شفاف، خوش رنگ و لعاب و جذاب است. واژه Infinity به بدون حاشیه بودن صفحه نمایش به خصوص در سمت چپ و راست اشاره دارد و حرف O به نشانه سوراخ‌هایی است که بر روی صفحه نمایش تعبیه شده است تا محل قرار گرفتن دوربین‌های سلفی باشد.

شکل 4: صفحه نمایش Infinity-O سامسونگ +S10

با توجه به اینکه به جز بخش باریکی از پایین گوشی، تقریبا تمام سطح رویی گوشی را صفحه نمایش فرا گرفته است، لذا دوربین‌های سلفی هم بخشی از صفحه نمایش شده‌اند و سامسونگ مجبور شده است که بر روی صفحه نمایش، 2 حفره برای دو دوربین سلفی ایجاد کند.

این حفره‌‌های درون پنل صفحه نمایش را به‌ کمک ابزار برش لیزری اختصاصی و دقیقی ایجاد کرده تا پیکسل‌های مجاور دوربین‌ها، دچار آسیب نشوند.

رزولوشن 3040×1440 پیکسلی این صفحه نمایش 6.4 اینچی موجب شده است که تراکم پیکسل‌ها به 522 پیکسل در هر اینچ برسد که نتیجه طبیعی آن دقت بسیار بالای تصویر است.

شدت روشنایی صفحه نمایش +S10، حدود 1200 نیت است که موجب می‌شود این صفحه نمایش، لقب روشن‌ترین صفحه نمایش دنیا را به خود اختصاص دهد. بنابراین نگرانی کار کردن زیر نور خورشید و ندیدن درست محتویات صفحه نمایش، در این گوشی جایی ندارد.

سامسونگ در +S10 از شیشه ضد خش جدید Gorilla Glass 6 استفاده کرده است که جدیدترین و مقاوم‌ترین محافظ در مقابل خط و خش و ضربه است. فقط به این نکته باید توجه داشت که حتی Gorilla Glass 6 هم به معنای ضد ضربه بودن و نشکن بودن نیست (بر خلاف برخی تبلیغات نادرست) بلکه فقط به معنای آن است که در مقابل خط و خش از سایر صفحه نمایش‌ها مقاوم‌تر است.

یکی دیگر از قابلیت‌های این صفحه نمایش Adapt Display است که عبارتست از تنظیم خودکار شدت روشنایی، کنتراست و اشباع رنگ بر اساس محتوایی که در حال نمایش است.

طراحی

به نظر من گوشی +S10 شامل تئوری عشق در نگاه اول نمی‌شود! چرا که وقتی برای اولین بار گوشی خاموش +S10 را مشاهده می‌کنید، تفاوت فاحشی با نسل قبلی یعنی +S9 در آن نمی‌بینید، اما فقط کافیست که گوشی را روشن کنید، آن وقت است که در نگاه دوم، زمان دلدادگی آغاز می‌شود!

کیفیت بی‌نظیر صفحه نمایش در کنار طراحی تقریبا تمام صفحه و بدون حاشیه گوشی سبب می‌شود که نگاه دوم شما بر روی +S10 قفل شود و به سختی بتوانید خود را از این وضعیت خارج کنید!

تقریبا 89 درصد پنل جلویی گوشی را صفحه نمایش آن پر کرده است، آن هم صفحه نمایشی که به زلالی آب است! ابعاد 19 به 9 این صفحه نمایش، زیبایی خاصی به گوشی بخشیده است و اینها را وقتی در کنار فناوری انحصاری سامسونگ که همانا صفحه نمایش خمیده آن است، بگذارید، زیبایی را دو چندان در آغوش خواهید کشید.

فناوری صفحه نمایش خمیده یا همان Edge که از نسل ششم پرچمدارهای سامسونگ ارائه شد یکی از جذابیت‌های بصری و البته کاربردی این پرچمدارهاست که تا به حال در هیچ برند دیگری دیده نشده است.

سامسونگ بر خلاف رقیب پر آوازه خود یعنی اپل که دوربین‌های سلفی را در یک بریدگی مستطیلی شکل در بالای صفحه نمایش که به ناچ (Notch) معروف است، قرار داده است، دوربین‌های سلفی را با روش ابتکاری در داخل صفحه نمایش جای داده است و لذا زیبایی گوشی را دو چندان کرده است.

هر چند که فضای صفحه نمایش بالا و سمت راست دوربین‌های سلفی چندان کاربردی نیستند، اما همین که بخشی از صفحه نمایش درخشان +S10 هستند، بر زیبایی گوشی افزوده‌اند.

سامسونگ در اقدامی زیرکانه، دوربین‌های سلفی را اغلب در بخش مشکی رنگ اعلان‌های گوشی قرار داده است و در بیشتر مواقع این دوربین‌ها دیده نمی‌شوند.

همچنین تصاویر پس زمینه سامسونگ که برای +S10 طراحی شده‌اند همگی در آن قسمتی که دوربین‌های سلفی قرار دارند، مشکی هستند تا دوربین‌های سلفی در تصویر پس زمینه پنهان شوند.

لازم به ذکر است که ناچ به بریدگی بالای صفحه نمایش در گوشی‌هایی گفته می‌شود که به شکل تمام صفحه طراحی می‌شوند و معمولا دوربین‌های سلفی، فلش، اسپیکر مکالمه و … در این بخش جای داده می‌شوند.

شکل 5: مقایسه ناچ گوشی آیفون XS MAX (سمت راست) با سامسونگ +S10 (سمت چپ)

شکل 6: نحوه طراحی دوربین‎‌های سلفی +S10 داخل صفحه نمایش

علاوه بر صفحه نمایش گوشی +S10، قاب پشتی گوشی هم مجهز به محافظ شیشه‌ای Gorilla Glass 6 است که موجب مقاومت بالاتر آن در مقابل خط و خش خواهد شد. فریم دور گوشی هم یک نوار آلومینیومی است که با صفحه نمایش از بالا و قاب پشت از پایین به شکل دقیق و زیبایی ترکیب شده است.

دکمه پاور در سمت راست گوشی به نظر می‌رسد که کمی بالا قرار دارد و با توجه به قد بلند گوشی، برای دسترسی به آن لازم است که دست خود را جابجا کنید. شاید بهتر بود که این دکمه کمی پایین‌تر قرار می‌گرفت که همیشه در دسترس می‌بود.

در سمت چپ گوشی، دکمه‌های یکپارچه صدا و دکمه بیکسبی قرار دارد، نظر شخصی من این است که اگر دکمه‌های ولوم کم و زیاد از هم جدا باشند، بهتر از آن است که یکپارچه باشند. ضمنا وجود دکمه بیکسبی هم بیشتر از آنکه مفید باشد، مزاحم است!

بیکسبی (Bixbi) در واقع نام دستیار هوشمند سامسونگ است که صحبت، متن و لمس را درک می‌کند، لذا شما می‌توانید از راحت‌ترین روش در هر لحظه استفاده کنید تا از این دستیار انگلیسی زبان کمک بگیرید!

شکل 7: فریم آلومینیومی دور گوشی و اتصال به لبه‌های خمیده بالا و پایین در +S10

در قسمت بالای پنل پشتی گوشی، دوربین‌های 3 گانه همراه با فلش دوربین، سنسور ضربان قلب و SpO2 (سنسور اندازه‌گیری درصد غلظت اکسیژن خون) به شکل افقی و خطی در یک فریم مشکی رنگ تعبیه شده‌اند.

به نظر می‌رسد که اگر اندازه این بخش کوچکتر می‌بود و سامسونگ کمی جمع و جورتر آنها را در کنار هم قرار می‌داد، طراحی زیباتری می‌شد.

شکل 8: نحوه طراحی دوربین‎‌های پشتی +S10

نکته جالب آنجاست که وقتی این گوشی 6.4 اینچی را در دست می‌گیرید با اینکه از لحاظ اندازه صفحه نمایش در رده فبلت قرار میگیرد ولی شما حس یک گوشی نه چندان بزرگ را دارید که به راحتی می‌توانید با آن کار کنید.

این حس از یک طراحی فوق‌العاده در ابعاد و شکل ظاهری گوشی سرچشمه می‌گیرد. وزن 175 گرمی این فبلت در کنار ضخامت 7.8 میلی‌متری آن ترکیب دلچسبی را فراهم آورده است تا کاربر متوجه اندازه گوشی نشده و به راحتی ساعتها با آن کار کند.

نکته جالب آن است که نمایشگر +S10 نسبت به +S9 هم بزرگتر شده است (6.4 اینچ در مقابل 6.2 اینچ) و هم باتری بزرگتری در آن گنجانده شده است (4100 میلی‌آمپر در مقابل 3500 میلی‌آمپر) ولی با این وجود، 8 گرم سبک‌تر شده است و این یعنی هنر طراحی.

شکل 9: کاربری آسان گوشی/فبلت +S10

گوشی +S10 مجهز به اسپیکر استریو است اما این موضوع نه چندان عجیب وقتی جالب می‌شود که با یک گوشی تقریبا تمام صفحه مواجه باشیم. یکی از اسپیکرها در پایین گوشی کنار سوکت شارژ قرار دارد و اسپیکر دوم با ظرافت خاصی در بالای گوشی و بین صفحه نمایش و فریم دور تعبیه شده است.

کیفیت صدای خروجی از این گوشی بر پایه Dolby Atmos است. با بهره‌گیری از قابلیت Dolby Atmos، تجربه صدای فراگیر سه بعدی با کیفیت بالا بدون نیاز به هدفون برای کاربر فراهم می‌گردد.

شکل 10: اسپیکر پایینی گوشی +S10

سامسونگ با هدف ارائه صدای کاملاً متوازن اقدام به همکاری با مهندسین شرکتAKG  در زمینه آکوستیک کرده است تا هدفون‌هایی کاملاً فراگیر را بسازد که تجربه شنوایی بی‌نقصی را بدون اعوجاج صدا ایجاد کند. بنابراین لذت گوش کردن به موسیقی را با هدفون +S10 از دست ندهید.

گوشی‌های این هدفون در درون روکش فلزی با کیفیت و شیکی جای گرفته‌اند و از کابل پارچه‌ای ضد پیچ خوردن برخوردارند تا کنترل و کار با آن آسانتر و بهتر شود و بتوانید بدون مزاحمت سیم‌ها، به آهنگ‌های مورد علاقه‌تان گوش دهید.

احتمالا با توضیحات بالا نیازی به گفتن این مطلب نخواهد بود که +S10 دارای جک هدفون 3.5 میلی‌متری می‌باشد و مانند برخی از رقبا نیازی به استفاده از تبدیل برای استفاده از هدفون ندارد. به نظر می‌رسد که سامسونگ تا حدودی پایبند سنت است و فعلا حذف جک 3.5 میلی‌متری را در برنامه ندارد.

شکل 11: هدفون‌های تنظیم شده توسط AKG برای گوشی +S10

+S10 همانند اجداد خود دارای گواهی  IP68از موسسه‌ی IEC می‌باشد، بنابراین دربرابر گرد و غبار مقاوم بوده و می‌تواند تا ۳۰ دقیقه در عمق ۱.۵ متری آب دوام بیاورد! این نکته لازم به یادآوری است که استاندارد IP68 به معنای ضد آب بودن در هر شرایطی نیست بلکه فقط نشان از مقاومت بالا در مقابل ورود آب به گوشی دارد، بنابراین فکر انجام حرکات ژان‌گولر را از ذهنتان خارج کنید!

رنگ بندی +S10 هم در نوع خودش جالب است. برخی رنگ‌بندی‌های آن فقط یک رنگ نیست بلکه نسبت به نور تابیده شده به گوشی، رنگ‌های متفاوتی را می‌بینید، مثلا گوشی نومنه ما که رنگ آن Prism White بود، در نگاه اول سفید صدفی متمایل به آبی به نظر می‌رسید اما وقتی از زوایای مختلف به آن نگاه می‌کردید، طیف رنگین‌ کمانی جالبی در آن ایجاد می‌شد که زیبایی خاصی به آن می‌بخشید.

یکی از مواردی که موجب سرخوردگی کاربر می‌شود، جعبه +S10 است. یک جعبه ساده مشکی رنگ که به هیچ عنوان با محتویات ارزشمندش تطابق ندارد! حداقل انتظار می‌رفت که سامسونگ جعبه‌ای در حد و اندازه پرچمدارش طراحی کند. اگر احساس واقعی خودم را بخواهم بگویم، باید بگم این جعبه نه تنها ساده، بلکه زشت بود! و حس یک گوشی نه چندان اورجینال را منتقل می‌کرد!

شکل 12: جعبه ساده و غیر جذاب +S10

دوربین

گوشی +S10 اولین پرچمدار سامسونگ است که مجهز به 3 دوربین پشتی شده است. مشخصات این 3 دوربین عبارتند از:

  1. رزولوشن دوربین اصلی ۱۲ مگاپیکسل است و از یک دیافراگم متغیر 1.5 تا 2.4 استفاده می‌کند. این دوربین دارای لرزش‌گیر اپتیکال، فوکوس خودکار، پیکسل‌های ۱.۴ میکرومتری، میدان دید 77 درجه‌ای و فاصله کانونی 26 میلی‌متری است که نقش یک دوربین عریض (Wide) را بازی می‌کند. با استفاده از فناوری Dual Aperture امکان باز و بسته کردن دیافراگم لنز به صورت دستی و خودکار فراهم شده است.
  2. رزولوشن دوربین دوم هم ۱۲ مگاپیکسل است و از یک دیافراگم ثابت 2.4 استفاده می‌کند. این دوربین دارای زوم اپتیکال 2 برابر، لرزش‌گیر اپتیکال، فوکوس خودکار، پیکسل‌های 0.1 میکرومتری، ، میدان دید 45 درجه‌ای و فاصله کانونی 52 میلی‌متری است که نقش یک دوربین دور (Tele) را بازی می‌کند.
  3. رزولوشن دوربین سوم هم ۱6 مگاپیکسل است و از یک دیافراگم ثابت 2.2 استفاده می‌کند. این دوربین دارای پیکسل‌های 0.1 میکرومتری، میدان دید 123 درجه‌ای و فاصله کانونی 12 میلی‌متری است که نقش یک دوربین خیلی عریض (Ultra-Wide) را بازی می‌کند. نکته جالب آن است که میدان دید 123 درجه تقریبا برابر با میدان دید انسان است.

شکل 13: دوربین‌های 5گانه +S10

شکل 14: تصویر ثبت شده با دوربین Ultra Wide یا همان زوم 0.5X

شکل 15: تصویر ثبت شده با دوربین Wide یا همان زوم 1.0X

شکل 16: تصویر ثبت شده با دوربین Telephoto یا همان زوم 2.0X

یکی از ویژگی‌های جذاب +S10 قابلیت زوم آنالوگ از 0.5 تا 2 برابر است! منظور از زوم 0.5 به معنای Zoom Out کردن یا دور کردن تصویر است که برای اولین بار است که در یک گوشی دیده می‌شود و در نتیجه عملکرد دوربین Ultra-wide بدست می‌آید.

زوم دو برابری یا همان Zoom In نیز چون به شکل آنالوگ انجام می‌شود، بدون از دست دادن کیفیت تصویر صورت می‌گیرد.

البته +S10 امکان زوم دیجیتال تا 10 برابر را هم دارد که به لطف الگوریتم‎‌های هوشمند مورد استفاده، افت کیفیت در زوم دیجیتال خیلی مشهود نیست، هر چند وجود دارد.

دوربین +S10 امکان ثبت ویدیو با کیفیت 4K و با نرخ 60 فریم بر ثانیه را دارد که کیفیت بسیار بالایی است و در صورت استفاده زیاد از این کیفیت، باید به فکر خرید یک هارد اکسترنال باشید! جالب است که دوربین سلفی آن هم امکان ثبت ویدیو با کیفیت 4K و با نرخ 30 فریم بر ثانیه را دارد.

نوآوری دیگر در این زمینه فناوری Super Steady است که به طور قابل ملاحظه‌ای لرزش دست را هنگام فیلم‌برداری خنثی کرده و فیلمی حرفه‌ای‌تر ضبط می‌نماید.

اما نکته جذاب بخش فیلمبرداری، ثبت ویدیوهای اسلوموشن Full HD با نرخ ۲۴۰ فریم ‌برثانیه و HD با نرخ ۹۶۰ فریم ‌برثانیه است که علاوه بر کاربردهای خاص خودش، یک سرگرمی جدید خواهد بود!

همچنین  +S10 دارای 2 دوربین سلفی با مشخصات زیر است:

  1. رزولوشن دوربین اصلی 10 مگاپیکسل است و از یک دیافراگم ثابت 1.9 استفاده می‌کند. این دوربین دارای لرزش‌گیر اپتیکال، فوکوس خودکار، پیکسل‌های ۱.22 میکرومتری، میدان دید 80 درجه‌ای و فاصله کانونی 26 میلی‌متری است که نقش یک دوربین عریض (Wide) را بازی می‌کند. این دوربین توانایی ثبت ویدیو 4K را دارد.
  2. رزولوشن دوربین دوم هم 8 مگاپیکسل است و از یک دیافراگم ثابت 2.2 استفاده می‌کند. این دوربین دارای سنسور تشخیص عمق، لرزش‌گیر اپتیکال، فوکوس خودکار، پیکسل‌های ۱.12 میکرومتری، ، میدان دید 90 درجه‌ای و فاصله کانونی 22 میلی‌متری است که نقش یک دوربین عریض (Wide) را بازی می‌کند.

+S10 با استفاده از قابلیت Scene Optimizer قادر به تشخیص 30 صحنه مختلف که از قبل برای آن تعریف شده است، می‌باشد. در این صورت می‌تواند به ‌صورت خودکار میزان اشباع رنگ‌ها و سطح کنتراست تصاویر را اصلاح کند.

همچنین +S10 با استفاده از قابلیت Shot Suggestions می‌تواند سوژه و تصویر مورد نظر را تجزیه و تحلیل کرده و با استفاده از یک بانک اطلاعاتی بزرگ از تصاویر، بهترین قاب بندی برای آن عکس را به شما پیشنهاد دهد.

یکی از قابلیت‌هایی که امروزه بیشتر مورد توجه قرار گرفته است، گرفتن عکس‌های پرتریت (Portrait) است. در این عکس‌ها فوکوس بر روی سوژه انجام شده و سایر بخش‌های تصویر حالت محو یا اصطلاحا Fade هستند.

+S10 هم برای این منظور حساب ویژه‌ای باز کرده است، البته سامسونگ نام این قابلیت راLive Focus  گذاشته است.

با انتخاب این قابلیت 4 انتخاب برای شما وجود دارد: محو شدگی عادی، محو شدگی دایره‌ای، محو شد‌گی شعاعی و محو شد‌گی رنگی که مورد آخر خیلی جالب است به گونه‌ای که سوژه اصلی را رنگی و مابقی تصویر را محو و سیاه و سفید می‌کند.

شکل 17: به ترتیب از سمت چپ: محو شد‌گی رنگی، محو شد‌گی شعاعی و محو شدگی دایره‌ای

یک ویژگی جذاب دیگر، Hold Shutter button نام دارد که میتوانید 3 کار مختلف برای زمانیکه دکمه شاتر را نگه داشتید، تعریف کنید که یکی از این 3 کار، ساخت خودکار یک GIF از تصاویر ثبت شده است. امروز تصاویر GIF دوباره مورد استقبال کاربران به خصوص در شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته‌اند.

واقعیت این است که وقتی در بخش دوربین +S10 چرخ می‌زنید، آنقدر امکانات و قابلیت‌های جذاب و گاها جدید می‌یابید که متوجه گذر زمان نمی‌شوید. موارد فوق تنها برای نمونه ذکر شد و گرنه باید حالا حالاها می‌نوشتم!

سایت معتبر DxOMark که یکی از معتبرترین سایت‌ها در بررسی دوربین عکاسی، انواع لنز و … می‌باشد، دوربین‌های +S10 را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است و در نهایت امتیاز 109 را برای دوربین پشتی و امتیاز 96 را برای دوربین‌های سلفی به آن داده است.

از دید این سایت +S10 در رده سوم بهترین دوربین پشتی با اختلاف بسیار کم بعد از هواوی P30 Pro و سامسونگ S10 5G قرار گرفته است و جالب آنکه آیفون XS MAX در رده هفتم قرار دارد و همچنین +S10 در رده دوم بهترین دوربین سلفی بعد از برادر خود یعنی سامسونگ S10 5G قرار دارد و باز هم آیفون XS MAX در رده هفتم قرار گرفته است.

تشخیص صاحب گوشی

یکی از جذاب‌ترین ویژگی‌های +S10 آن است که نخستین گوشی هوشمند دنیاست که دارای سنسور اثر انگشت اولتراسونیک زیر صفحه نمایش است. این سنسور در نزدیکی لبه‌ی پایین صفحه نمایش قرار دارد و به شکل یک سنسور سه‌بعدی عمل می‌کند. تا پیش از این سنسورهای اثر انگشت یا در پایین صفحه نمایش و یا در پشت گوشی قرار داده می‌شدند اما سامسونگ در +S10 به یک نوآوری جالب دست زد و این سنسور را زیر صفحه نمایش قرار داد.

با اینکه انگشت به صورت مستقیم بر روی این سنسور قرار نمیگیرد و صفحه نمایش بین انگشت و سنسور قرار دارد ولی عملکرد آن بسیار خوب است.

اولتراسونیک یک نقشه سه‌بعدی از اثر انگشت کاربر ثبت می‌نماید که این موجب ایمن‌تر شدن ورود او میگردد.

البته قبلا دو گوشی هواوی Mate 20 و OnePlus 6T از سنسور اثر انگشت زیر صفحه نمایش استفاده کرده بودند ولی فناوری آنها اپتیکال بود ولی سامسونگ اولین گوشی دنیا را با سنسور اثر انگشت اولتراسونیک زیر صفحه نمایش عرضه کرده است. این سنسور پرینتی 3بعدی از اثر انگشت تهیه کرده و امنیت و دقت را به مراتب افزایش می‌دهد و حتی درصورتیکه انگشت خیس باشد هم بر روی عملکرد آن تاثیری نمی‌گذارد.

در واقع در این روش از یک سیستم اولتراسونیک پیشرفته استفاده شده که با به‌کارگیری امواج صوتی و بازتاب آنها از سطح پوست، تشخیص اثر انگشت صاحب گوشی انجام می‌شود.

شکل 18: سنسور اثر انگشت +S10 زیر صفحه نمایش قرار دارد

روش دیگر احراز هویت صاحب گوشی، تشخیص چهره است. البته در +S10 دیگر خبری از اسکنر عنبیه چشم که در پرچمدار قبلی سامسونگ وجود داشت، نیست و جای خود را به تشخیص چهره داده است.

البته قابلیت تشخیص چهره +S10 بسیار خوب است و حتی زمانیکه با زاویه به گوشی نگاه می‌کنید هم چهره شما را تشخیص داده و قفل گوشی را باز میکند و نیازی نیست که حتما مستقیم و عمود بر گوشی به آن نگاه کنید.

البته اگر دنبال امنیت بالاتر هستید توصیه می‌شود که به این روش اتکا نکنید و از سنسور اثر انگشت استفاده نمایید چرا که گزارشاتی مبنی بر باز کردن قفل دستگاه با استفاده از تصویر صاحب گوشی به جای صورتش وجود دارد.

رابط کاربری

سامسونگ با هیاهوی فراوان، رابط کاربری جدیدش را با نام One UI همراه با +S10 معرفی کرد. این رابط کاربری جایگزین رابط کاربری قبلی یعنی Samsung Experience شده است. سامسونگ می‌گوید که تلاقی رابط کاربری جدید One UI با نسخه جدید سیستم عامل اندروید یعنی نسخه 9 موسوم به Pie اتفاق مبارک و میمونی است.

واقعیت این بود که بر خلاف تبلیغات سامسونگ بر روی رابط کاربری جدیدش یعنی One UI، من تفاوت فاحشی در این رابط کاربری جدید ندیدم، البته برخی تغییرات وجود داشت که کار کردن با گوشی را در بعضی موارد ساده‌تر می‌کرد اما در حدی نبود که بتوان به آن عنوان رابط کاربری جدید، اطلاق کرد! از یک رابط کاربری جدید، انتظار خیلی بیشتر از اینهاست و تصور یک دگرگونی اساسی می‌شود نه چند تغییر نه چندان ساختاری.

شکل 19: رابط کاربری جدید سامسونگ به نام One UI

شارژ معکوس یا PowerShare

قابلیت جالب و منحصر بفرد سامسونگ است که می‌تواند گوشی +S10 را به یک پاوربانک برای شارژ سایر گوشی‌ها تبدیل کند. البته یک شرط ساده وجود دارد و آن عبارتست از اینکه گوشی‌های دیگر باید بتوانند از استاندارد شارژ بی‌سیم Qi پشتیبانی کنند. استاندارد شارژ بی‌سیم Qi که توسط کنسرسیوم انرژی بی‌سیم (WPC) ارائه شد توسط طیف گسترده‌ای از گوشی‌های هوشمند از برندهای مختلف پشتیبانی می‌شود و این امکان را به کاربران می‌دهد که بدوت نیاز به کابل‌هایUSB ، تجهیزات موبایل خود از جمله گوشی‌ها و تبلت‌هایشان را شارژ نمایند. حالا +S10 می‌تواند در نقش یک پاوربانک ظاهر شده و مثل یک شارژر 9 واتی، گوشی‌ها یا ساعت‌های هوشمند شما را شارژ نماید البته به شرطی که خودش بیشتر از 30 درصد شارژ داشته باشد.

شکل 20: شارژ بی‌سیم سایر گوشی‌ها با +S10

لازم به ذکر نیست که خود +S10 را میتوان در صورت نیاز به صورت بی‌سیم با یک شارژر بی‌سیم و با توان 15 وات شارژ کرد.

البته در صورتی که بخواهید +S10 را به شکل سنتی و با استفاده از کابل و آداپتور 15 واتی آن شارژ نمایید، ممکن است کمی توی ذوقتان بخورد! به هر حال شارژ بی‌سیم با شارژ با سیم متفاوت است.

انتظار است که وقتی یک گوشی پرچمدار را با استفاده از کابل، شارژ می‌نمایید، در حداقل زمان، گوشی شارژ شود اما این انتظار در +S10 چندان برآورده نمی‌شود که شاید به خاطر باتری 4100 میلی‌آمپری آن باشد.

ایکاش سامسونگ ازآداپتور قوی‌تری برای شارژ با سیم استفاده می‌کرد تا زمان شارژ کاهش می‌یافت. برخی رقبای +S10 از شارژرهای تا 40 واتی استفاده می‌کنند تا زمان شارژ گوشی را به حداقل برسانند.

اما باتری 4100 میلی‌آمپری خود یکی از امتیازات بزرگ +S10 است. این باتری بزرگ خیال شما را برای یک روز کار مداوم با گوشی به صورت 4G راحت می‌کند بدون اینکه نیازی به شارژ داشته باشید.

و سایر امکانات

من در بالا تنها به چند قابلیت کلیدی اشاره کردم و هنوز قابلیت‌های زیادی وجود دارد که برخی از آنها را به اختصار خواهم گفت:

قابلیت‌هایی همچون امکانات سلامتی مثل سنجش ضربان قلب، سنجش میزان غلظت اکسیژن خون، میزان پیاده روی و دوندگی در روز، میزان مصرف کالری و … دیگر تبدیل به یک عادت در پرچمدارهای سامسونگ شده است هر چند در هر نسل بر بلوغ آنها افزوده می‌شود.

امکانات پرداخت سامسونگ یا Samsung Pay هم که از پرچمدار پنجم عرضه شد برای ما یک قابلیت دکوری است!

گوشی +S10 امکان استفاده از کارت حافظه را فراهم کرده است به گونه‌ای که می‌توانید قید سیم کارت دوم را بزنید و به جای آن از کارت حافظه تا 512 گیگابایت استفاده کنید.

یکی از قابلیت‌های قدرتمند +S10 پشتیبانی از استاندارد شبکه بی‌سیم 802.11 ax یا همان Wi-Fi 6 است که امکان انتقال اطلاعات با سرعت بالاتر از یک گیگابیت بر ثانیه را میسر می‌نماید.

همچنین مودم تراشه Exynos 9820 امکان دانلود تا سرعت 2 گیگابیت بر ثانیه را میسر می‌کند.

واقعیت آن است که +S10 آنقدر قابلیت و توانمندی‌های مختلف دارد که اگر بخواهم به همه آنها اشاره کنم، دیگر به این متن، مقاله نمی‌توان گفت! آن چیزی که در بالا به آنها اشاره شد، تنها برخی از نکات برجسته‌ای بود که برای من جالب و چشمگیر بود و احتمالا اگر فرد دیگری بخواهد این مقاله را بنویسد، ممکن است به نکات جالب دیگری اشاره کند.

سخن پایانی

به قول معروف، از هر چه بگذریم، سخن دوست خوش‌تر است. اگر بخواهم خیلی خلاصه در مورد +S10 بگویم، فقط میشود گفت که اگر پولش را دارید، معطل نکنید!

نقاط قوت

  • اولین گوشی دنیا با قابلیت شارژ معکوس
  • اولین گوشی دنیا با سنسور اثر انگشت اولتراسونیک زیر صفحه نمایش
  • روشن‌ترین صفحه نمایش دنیا
  • کیفیت عالی و بی‌نظیر صفحه نمایش
  • کیفیت عالی دوربین
  • طراحی عالی بدنه و ظاهر گوشی
  • صفحه نمایش تقریبا تمام صفحه

نقاط ضعف

  • آداپتور نه چندان قدرتمند 15 واتی
  • حذف اسکنر عنبیه چشم
  • برآمدگی دوربین‌های پشتی
  • محل نه چندان مناسب دکمه پاور
  • فرآیند ساخت 8 نانومتری تراشه Exynos 9820
  • بسته‌بندی (جعبه) خیلی ساده و نامتوازن با ارزش گوشی

مشخصات گوشی:

مشخصات فنی
BatteryNon-removable Li-Ion 4100 mAh
Fast battery charging 15W
Fast Wireless charging 15W
Power bank/Reverse wireless charging 9W
OSAndroid 9.0 (Pie). One UI
CPUExynos 9820 (8 nm) Octa-core,
2x2.73 GHz Mongoose M4
2x2.31 GHz Cortex-A75
4x1.95 GHz Cortex-A55
GPUMali-G76 MP12
DisplayInfinity-O Dynamic AMOLED capacitive touchscreen, 16M colors, Curved edge screen
Quad HD+, 1440 x 3040 pixels
19:9 ratio
~88.9% screen-to-body ratio
6.4 inches (~522 ppi pixel density)
Corning Gorilla Glass 6
Always-on display
HDR10+
Memory8 GB RAM
128 GB Internal Memory
microSD up to 512GB (uses SIM 2 slot)
WLANWi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac/ax
dual-band, Wi-Fi Direct, Wi-Fi hotspot
Bluetoothv5.0 with A2DP, apt-X, LE
Main CameraTriple Camera:
Wide-angle Camera: 12 MP, f/1.5-2.4, 26mm, 1/2.55", 1.4µm, Dual Pixel AF, OIS, FOV: 77˚
Telephoto Camera: 12 MP, f/2.4, 52mm, 1/3.6", 1.0µm, PDAF, OIS, 2x optical zoom, FOV: 45˚
Ultra Wide Camera: 16 MP, f/2.2, 12mm, 1.0µm, FOV: 123˚
Dual OIS (Optical Image Stabilization), 0.5x out and 2x in optical zoom, Up to 10x digital zoom, HDR10+ recording, Tracking AF, LED flash, auto-HDR, panorama, 2160p@60fps, 1080p@240fps, 720p@960fps, HDR, dual-video rec
Front CameraDual Camera:
Selfie Camera: 10 MP, f/1.9, 26mm (wide), 1.22µm, Dual Pixel PDAF, FOV: 80˚
RGB Depth Camera: 8 MP, f/2.2, 22mm (wide), 1.12µm, depth sensor, FOV: 90˚
Dual video call, Auto-HDR, 2160p@30fps, 1080p@30fps
AuthenticationUltrasonic Fingerprint Sensor (On-screen)
Face recognition
Pattern, PIN, Password
SensorsFingerprint (under display), accelerometer, gyro, proximity, compass, barometer, heart rate, SpO2, Pressure, Geomagnetic, Hall, HR, RGB Light
Network2G, 3G, 4G
ExtraGPS, AGPS, NFC, Nano-SIM, Fingerprint Sensor, IP68 dust/water proof (up to 1.5m for 30 mins), USB 3.1 Type C, Samsung Pay, Stereo speakers, Dolby Atmos/AKG sound, 3.5mm jack, Bixby natural language commands and dictation
BodyFront glass (Gorilla Glass 6), back glass (Gorilla Glass 5), aluminum frame
Dimensions157.6 x 74.1 x 7.8 mm
Weight175 grams

با ما در صفحه اینستاگرام و تلگرام کالاسودا به روز باشید

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها