راهکار اپل برای جلوگیری از آسیب رسیدن به گوش با هدفون

0
506

هدفون ها با ایجاد صدای بالاتر از 85 دسی بل، به مرور به گوش آسیب زده و باعث کم شنوایی می شوند؛ اما اپل برای رفع این مشکل راهکارهایی دارد.

به گزارش کالاسودا و به نقل از thenextweb،  آمریکایی‌ها به صورت میانگین و با استفاده از هدفون، 32 ساعت یا بیشتر در هفته به موسیقی گوش می‌دهند؛ که تقریباً 4.5 ساعت در روز است. در صورت استفاده بیش از اندازه از هدفون بی سیم با صدای زیاد، ممکن است به مرور باعث کم شنوایی شما شود.

در این مقاله در مورد مشکلات شنوایی ایجاد شده توسط هدفون‌ها می‌پردازیم و در نهایت راهکاریی بالقوه‌ای که اپل در مقابله با آن ارائه می‌دهد را بررسی می‌کنیم.

سطح صدای مضر

بلندی صدا با دسی بل (dB) اندازه گیری می‌شود. متوسط ​​سر و صدای خانه در حدود 40 دسی بل است و در خارج از خانه این رقم به 60 می‌رسد. یک فرد متوسط ​​16000 سلول مویی در گوش داخلی خود دارد که به گوش و مغز آنها امکان تشخیص صداها را می‌دهد. صدای بلند می‌تواند به مرور به این سلول‌های مویی آسیب رسانده و به مرور باعث کم شنوایی شود.

طبق سازمان بهداشت جهانی بهتر است  برای چند ساعت متوالی به صداهای بلند گوش ندهید. به طور مثال صدای 75 دسی بل در حدود 127 ساعت در هفته مجاز اعلام شده است، صدای 100 دسی بل 24 دقیقه در هفته و 120 دسی بل حتی به میزان 10 ثانیه نیز خطرناک است. در واقع بهتر است به صوت متوالی به صدای بالای 85 دسی بل گوش ندهید.

دو مطالعه اولیه (منبع 1 ، 2) به طور مستقل کشف کردند که افرادی که دارای هدفون بی سیم هستند؛ صدای را به میزان 13 دسی بل بیشتر از محیط دریافت می‌کنند.

دکتر شلی چادا از سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که بیش از “1 میلیارد نفر از جوانان” در معرض خطر کم شنوایی هستند، که در درجه اول ناشی از استفاده زیاد از هدفون ها است. تقریباً در هر 5 نوجوان یك نفر كاهش شنوایی را تجربه می‌کند که میزان حدود 30 درصد بیشتر از 20 سال  گذشته است.

راه حل اپل:

اپل در این راستا اقداماتی انجام داده است. آیفون شما قادر به استفاده داخلی از دامنه برای محاسبه دسی بل موسیقی یا هر خروجی صدا است و از این طریق سطح صدای هدفون را در ساعت‌ها ، روزها و هفته‌ها نشان دهد.

این ویژگی در اپل واچ بهتر است زیرا وقتی سطح صدای محیط بیش از 80 دسی بل باشد ، می‌تواند هشدار صوتی اعلان کند.

طراحی الهام گرفته شده

شخصی سازی اعلام‌ها باید بر اساس  نوع استفاده کاربر صورت بگیرد. به عنوان مثال ، اگر یک برنامه بازی است ، اعلان ها بر اساس سطح بازی که کاربر در آن قرار دارد، ارسال می‌شوند. اگر این یک برنامه تجارت الکترونیکی است، بر اساس لیست مواردی که کاربر در سبد خرید خود دارد اعلان‌هایی دریافت خواهد کرد.

در واقع وقتی کاربر صدای بالایی 85 دسی بل دریافت می‌کند؛ هدفون به کاربر اعلانی می‌فرستد و به آن هشدار می‌دهد. در این مرحله هم می‌توان به صورت خودکار کاهش صدا صورت بگیرد و هم به صورت دستی صدا کم شود و یا این امر نادیده گرفته شود.

ایده اول: طراحی الهام گرفته از حالت صرفه جویی در باتری اپل

اگر کاربر صدای بالای85 دسی بل را گوش دهد اعلانی بر روی گوشی دریافت می‌کند که از او خواسته می‌شود حجم صدا را کم کند.

نقاط قوت: این موضوع را به کاربر اطلاع می‌دهد که سطح صوتی آنها بالاتر از مقدار توصیه شده 85dB است.

نقاط منفی: افراد تمایل ندارند هنگام گوش دادن به موسیقی به تلفنهای خود نگاه کنند و ممکن است اعلان را از دست بدهند.

ایده دوم: طراحی با الهام از دستگاه‌های Amazon Echo و Alexa:

اگر کاربر صدای بالای 85 دسی بل دریافت کند؛ ایرپاد صدایی تولید کرده و به کاربر هشدار می‌دهد و کاربر از روی هدفون صدا را کم می کند.

نقاط قوت:  کاربر می‌تواند صدای هشدار را دریافت کند و مطابق با آن AirPods خود را تنظیم کند. دیگر نیازی به تعامل کاربر با گوشی نیست.

نقاط منفی: یک عملکرد و تعامل  به ایرپاد اضافه خواهد شد. الگوهای موجود برای ویژگی‌های مهم‌تری مانند پخش / مکث و آهنگ‌های بعدی / قبلی ارائه می‌شوند و اینک این قابلیت نیز باید گنجانده شود.

ایده سوم: طراحی با الهام از اهداف کششی/ Stretch Goals

اگر یک کاربر واقعاً بخواهد از شنوایی خود محافظت کند  باید یک هدفون روی گوش بخرد نه هدفون‌هایی که داخل گوش قرار می‌گیرند.

نقاط قوت: هدفون‌های روی گوش برای جلوگیری از کاهش شنوایی بهتر از هدفون‌های داخل گوش یا ایربادز هستند.

نقاط منفی: هدفون‌های روی گوش بزرگ‌تر بوده و حمل و نقل آنها سخت‌تر است.

ترکیب ایده اول و دوم:

مشکل ایده اول این است که اگر تلفن شما در جیب باشد و یا خاموش شود ممکن است کاربر متوجه این اعلان نشود. مشکل ایده دوم این است که به کاربر اطلاع داده می‌شود اما قادر به اقدام نیست. اما ترکیب این دو ایده یک ایده بهتری ارائه خواهد داد.

در این ایده زمانی که موسیقی گوش می‌دهید و صدای به 90 دسی بل می‌رسد؛ اعلان صوتی به گوش خواهد رسید که نشان می‌دهد شما از حد مجاز بالاتر رفته‌اید. سپس می‌توانید گوشی خود را بررسی کنید و روی گزینه‌ی “ادامه” کلیک کرده و به صورت خودکار سطح صدا را به زیر 85 دسی بل پایین بیاورید.

این ایده با آگاهی دادن به افراد ، در زمانی که حجم صدای آنها بالاتر از 85 دسی بل است به آنها امکان می‌دهد تا فوراً اقدام کرده و از خطرات کم شنوایی جلوگیری کنند.

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها