ربات ژاپنی که درد را احساس می‌کند

0
1293

دانشمندان ژاپنی رباتی با ظاهر انسانی (اندروید) شبیه به یک کودک ایجاد کرده‌اند که درد را احساس می‌کند. این ربات با نام Affetto طیف وسیعی از احساسات را نشان داده و اکنون می تواند “درد” را احساس کند.

به گزارش کالاسودا و به نقل از dailymail، این گروه از دانشمندان دانشگاه اوزاکا به سرپرستی استاد مینورو اسادا معتقدند که همانند فیلم بلِید رانر Blade Runner سال 1982 قصد ایجاد یک جامعه همزیستی انسان-ربات را دارند.

ربات‌های شبیه انسان، پدیده‌ی جدیدی نیستند؛ اما تحولات اخیر تیم اوزاکا نشان می‌دهد این ربات‌ها می توانند رنج‌های انسانی مانند درد را “احساس” کنند.

پروفسور اسادا به منظور تحقق و ساخت یک ربات با احساس، ربات Affetto را ساخته است. این ربات یک سر مانند انسان داد و با یک سیستم حسگر درد داخلی می‌تواند تفاوت بین یک لمس نرم و یک ضربه خشن را تشخیص داده و در صورت بروز درد آن را در چهره خود نشان دهد.

ربات Afetto که ابتدا در سال 2011 ساخته و در نهایت با مدل فعلی در سال 2018 ارائه شد؛ اکنون این ربات به قدری پیشرفته شده است که به بارهای الکتریکی اعمال شده بر روی پوست مصنوعی خود واکنش نشان داده و در صورت لمس خشن به وضوح با حالت “درد” در چهره‌اش واکنش نشان می‌دهد.

پرفسور آسادا خاطرنشان کرد: “ما در حال ساختن یک جامعه همزیستی با ربات‌های مصنوعی باهوش هستیم و رباتی که می‌تواند درد را احساس کند، یکی از مؤلفه‌های اصلی این جامعه است.”

استاد در ادامه گفت که این ربات‌ها می‌توانند به جامعه پیر ژاپن کمک‌های عاطفی و جسمی ارائه دهند.

در پایان از استاد در مورد تحقق دنیای فیلم بلِید رانر سؤال پرسیده شد؛ وی گفت: “به نظر من از نظر فنی خیلی از این دنیا دور نیستیم، اما مسائل اخلاقی موضوع دیگری است. ما در ژاپن معتقدیم كه همه اشیاء بی جان روح دارند، بنابراین یك ربات فلزی که درد را احساس می‌کند هیچ تفاوتی با یك انسان ندارد. ”

محققان برای توسعه Affetto 116 نقاط مختلف صورت را شناسایی و مکانیسم‌های مورد نیاز برای ایجاد چهره‌های متمایز صورت را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. از لحاظ فنی، محققان با مشکلاتی در مورد متعادل کردن نیروی اعمال شده و تنظیم پوست مصنوعی برای اطمینان از واقعی بودن چهره مواجه شدند.

دکتر Hisashi Ishihara، یکی از طراحان، گفت: “یک بدن حساس‌تر و رساتر” روی یک ربات در یک جامعه همزیستی مهم است.

این سیستم جدید درد مصنوعی، در نشست این ماه در انجمن پیشرفته آمریکا در سیاتل ارائه شده است. در ماه آگوست، دانشمندان دانشگاه بریستول گفتند که ربات‌های انسان نما که می‌توانند تصمیم بگیرند، با محیط خود سازگار شوند و یاد بگیرند، یک قدم به سمت واقعیت بر داشته‌اند.

در این تحقیقات از مفهوم رایانه‌های ماده نرم (SMC)، که الهام بخش زیست شناسی است استفاده شده است. رایانه ماده‌ی نرم (SMC) از رمزگذاری و انتقال اطلاعات در سامانه رگ‌های بدن الهام گرفته شده اند؛ در واقع در این ربات‌ها از عملکرد سیستم عروقی، جایی که هورمون‌هایی مانند آدرنالین در جریان خون آزاد شده و در سراسر بدن پراکنده می‌شوند؛ تقلید شده است.

 

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها