روزگار سخت اپراتورهای همراه در سال 97

0
562
روزگار سخت اپراتورهای همراه در سال 97

اپراتورهای تلفن همراه در ایران در سال گذشته روزگار نسبتا سختی را پشت سر گذاشتند و در مقابل رقابت با یکدیگر در خصوص ارایه اینترنت نیز دچار سردرگمی هایی بودند.

به گزارش خبرنگار کالاسودا، اپراتورهای تلفن همراه ایران سال گذشته روزگار سخت تری نسبت به سال های قبل خود تجربه کردند.

در میان 4 اپراتور تلفن همراه، همراه اول و ایرانسل بیشترین بخش بازار را در اختیار داشته اند. رایتل به منظور حفظ مشتریان قبلی خود در تلاش بوده و شاتل موبایل نیز راه بسیار دشواری برای رسیدن به رقبای خود در پیش داشته است.

برخی از سختی های سال 97 برای اپراتورهای تلفن همراه یکسان بوده که از آن جمله می توان به میزان بالای ترابرد اشاره کرد. مهاجرت مشترکین از اپراتورهای تلفن همراه در سال گذشته 1.5 میلیون نفر بوده که به نفع هیچ کدام از اپراتورها نبوده است.

همچنین محدودیت هایی که سازمان تنظیم مقررات برای طرح های تشویقی اپراتورهای تلفن همراه ایجاد کرد باعث شد تا از این طرح ها کمتر استفاده شود. از سویی دیگر هم مکالمات نامحدود آن ها به مکالمات تخفیف دار تبدیل شدند.

جریان پیامک های تبلیغاتی نیز مشکل دیگری بر سر راه اپراتورهای تلفن همراه در سال گذشته بود. این شرکت ها اولین متهمان واگذاری شماره مشترکان به تبلیغات کنندگان بودند و به همین دلیل محدودیت های زیادی به آن ها در این خصوص اعمال شد. از جمله محدودیت ها می توان به بازگشت مبالغ کسر شده از حساب مشترکین همراه اول اشاره کرد.

مشکل دیگر بر سر راه اپراتورهای تلفن همراه کاهش درآمد آن ها از سرویس های به روز نشده است که در این زمینه «حسین جوشقانی» رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام کرد: اپراتورهایی که سرویس مشابه قدیمی ارایه می کنند با کاهش درآمد 50 تا 90 درصدی مواجه هستند، بطوری‌که در سرویس‌هایی چون پیامک‌ها، این درآمد به صفر رسیده و در حوزه مکالمه نیز درآمد اپراتورها روند کاهشی دارد.

معضل دیگر اپراتورهای تلفن همراه کاهش تعداد سیم کارت در سال گذشته بود.

تعداد مشترکین اپراتورهای تلفن همراه در سال 97، در حالی که تا پایان خردادماه بیش از ۹۰ میلیون نفر بوده و تا پایان شهریورماه به بیش از ۹۱ میلیون رسید، بر اساس آخرین آمار منتشره توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، تا پایان آذرماه 97، به بیش از ۸۸ میلیون رسیده که هرچند هم‌چنان ضریب نفوذی بیش‌تر از ۱۰۰ درصد را نشان می‌دهد، اما از کاهش استفاده از سیم‌کارت در سه ماه‌ی سوم سال حکایت دارد.

اشکال دیگری که بر سر راه این شرکت ها در سال گذشته کمبود دخل آن ها نسبت به خرجشان بود که با افزایش قیمت ارز و اعمال تحریم ها ایجاد شد. اگرچه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بسته های ارزی در اختیار آن ها قرار داد اما اپراتورها ناچار به افزایش قیمت تعرفه های اینترنت همراه شدند که با موافقت دولت همراه شد.

اما در کنار این مشکلات، اپراتورها روزهای خوشی نیز برای مردم فراهم کردند. یکی از اقدامات مفید این شرکت ها ایجاد رومینگ ملی دیتا در کشور بود. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در همین زمینه اعلام کرد که با توافق دوم رومینگ‌ ملیِ دیتای دو اپراتور بزرگ، ۳۸۰۰ کیلومتر جاده و بیش‌ از ۵۵۰۰ روستای دیگر تحت پوشش 3G و4G قرار گرفتند که نقاط کور نیز در دسترس قرار بگیرند. اجرای طرح رومینگ ملی با این هدف انجام شد که چنانچه در منطقه‌ای، سیم‌کارت مشترکان آنتن نداشت، آن‌ها بتوانند از آنتن اپراتورهای دیگر که در آن منطقه پوشش دارند، استفاده کنند.

از سویی دیگر سال گذشته اپراتورهای تلفن همراه در ایران به ارایه سرویس مکالمات بین الملل پرداختند.

علاوه بر این، 4 شرکت ارایه دهند خدمات تلفن همراه در ایران در سال گذشته توانستند 1100 روستای دیگر از کشور را تحت پوشش تلفن همراه قرار دهند.

این ها در حالی است که هر کدام از اپراتورها نیز برنامه ای برای اجرا در سال گذشته در دستور کار داشتند. همراه اول با تولید سیم کارت اشتغالزایی ایجاد کرد و ایرانسل به هوشمند سازی خودروهای فرودگاه امام خمینی (ره) پرداخت. رایتل شبکه اینترنتی خود را وسعت بخشید و شاتل موبایل نیز به منظور جذب مشتریان بیشتر دست به ارایه شماره های رند زد.

اما در نهایت نگاه مشترکین تلفن همراه به اپراتورهای ایرانی زیاد مثبت نیست تا جایی که میزان رضایت مشترکین از آنتن دهی خطوط این اپراتورها 63 درصد بوده است.

این مساله نشان می دهد که این شرکت ها در سال جدید روزگار سخت تری را پیش رو دارند و در کنار معضلات پیشین برای دسترسی به نسل پنجم اینترنت نیز باید به تلاش بپردازند.

با ما در صفحه اینستاگرام و تلگرام کالاسودا به روز باشید

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها