روش‌ جدید محققان در بهینه‌سازی مصرف باتری

0
448

کالاسودا – محققان دانشگاه واترلو روش‌های جدیدی را برای بهینه‌سازی مصرف باتری در گوشی‌های هوشمند به‌کار گرفتند.

یک استاد از دانشگاه واترلو در همکاری با محققان یک موسسه فناوری هندی مطالعه ای را در خصوص جزئیات روش جدید صرفه جویی در مصرف انرژی  روی گوشی‌های هوشمند اندروید که دارای صفحه نمایش OLED هستند منتشر کرد.

این روش جدید کاملا با روش‌های سنتی صرفه جویی در مصرف انرژی متفاوت است و بر توانایی اسکرین‌های OLED برای محافظت از پیکسل‌های نوری در جهت حفظ انرژی بهتر باتری تمرکز می‌کند. در حالی که اکثر برنامه‌های صرفه‌جویی در انرژی با محدود کردن عملکرد و غیرفعال کردن ویژگی‌ها تمرکز دارند، روش جدید با کم نور کردن بخش‌هایی از صفحه نمایش OLEDسعی در بهبود مصرف انرژی دارد. در حال حاضر یک ویژگی سیستم عامل اندروید امکان باز کردن همزمان چندین پنجره و فایل را در اختیار می گذارد و این امر موجب مصرف انرژی بیشتر می شود.

 این برنامه با استفاده از ویژگی چند پنجره‌ای، به طور خاص روشنایی صفحه نمایش را در قسمت‌هایی از صفحه که غیرفعال هستند کاهش می‌دهد تا مصرف انرژی را کاهش دهد. در آزمایش‌هایی که در آزمایشگاه انجام رسید، مصرف انرژی از ۱۰ تا ۲۵ درصد کاهش یافته است.

این برنامه قادر است انرژی مصرف شده توسط گوشی را بدون اثرگذاری بر کارآیی آن کاهش دهد. در واقع برنامه جدید محققان واترلو هنگام کار کردن با یک پنجره، شفافیت سایر پنجره ها را کاهش می دهد و در نتیجه انرژی کمتری مصرف می شود.

سیستم عامل های جدید گوشی های هوشمند قابلیت های متعددی را در اختیار کاربران می گذارند و برای ارائه این قابلیت ها عملیات پشت پرده متعددی را نیز اجرا می کنند. انجام این عملیات در زمانی که ظاهرا کاربر از گوشی خود استفاده نمی کند، موجب کاهش میزان شارژ باتری می شود و در نتیجه تعداد دفعات شارژ افزایش می یابد.

این تکنیک برای اسکرین‌های OLED تاثیرگذار است که برخلاف صفحه نمایش کریستال مایع (LCD) نیاز به نور پس زمینه ندارد و می‌تواند پیکسل را به صورت فردی روشن و خاموش کند.

در حالی که پانل‌های LCD هنوز در هنگام نمایش رنگ سیاه، نیاز به مصرف انرژی برای نور پس زمینه خود دارند، صفحه نمایش‌های OLED می‌توانند به سادگی این پیکسل‌ها را کم نور و پرنور کنند. این کار نه تنها میزان انرژی مورد استفاده برای صفحه OLED را کاهش می‌دهد بلکه می‌تواند کنتراست بیشتری نیز برای صفحه به وجود آورد. به همین دلیل اکثر صفحه‌های OLED نسبت به همتایان خود در LCD دارای رنگ‌های شارپ‌تر و بهتری هستند.

شارژ مستمر باتری موجب کاهش طول عمر آن می شود و باتری هایی که انتظار می رود ۳ سال به خوبی کار کنند، بعد از حدود دو سال دچار اختلال عملکرد می شوند. اما برنامه واترلو با کاهش مصرف انرژی موجب کاهش تعداد دفعات شارژ باتری و در نتیجه افزایش طول عمر آن می شود.

 با ما در کانال تلگرام کالاسودا به روز باشید