زودشور شما را صاف و اتوکشیده میکند!

0
852

این جمله که تن آدمی شریف است به جان آدمیت را شنیده اید؟ در جامعه امروز ما البته لباس زیبا هم آنقدر مهم هست که به بخشی از نشان آدمیت تبدیل شود!

در گفتگوی این هفته کالاسودا با دوستانی آشنا میشویم که با تمام توان سعی در پوشاندن لباس زیبا بر تن شما دارند. با ما همراه باشید…

سلام، لطفا خودتان را برای کاربران کالاسودا معرفی بفرمایید

سلام؛ محمد رهی هستم ، متولد تیر ماه 1370 ، فوق لیسانس فناوری اطلاعات دارم و در حال حاضر بعنوان مدیر فنی شرکت هاست ایران مشغول فعالیت هستم.

در مورد زودشور و کلیت فعالیت آن به ما بگویید

زودشور اپلیکیشن و سامانه هوشمند درخواست خدمات خشکشویی یا خشکشویی آنلاین است. کاری که ما در زودشور انجام میدهیم ایجاد یک شیوه کاملا جدید برای مدیریت لباسها و برای شستشو و خشکشویی است، چیزی که سالهاست درسبک زندگی مردم تغییر نکرده است

قبل از شروع به کار زودشور با نوع فعالیت خشکشویی و کسب و کارهای آنلاین آشنا بودید؟

خیر . آشنایی با خشکشویی فقط در حد این بود که ما خانوادگی بسیاری از لباس هایمان را به خشکشویی میسپردیم ولی در حوزه کسب و کار آنلاین از سال 88 فعالیت میکردیم.

ایده اولیه زودشور چطور شکل گرفت؟ داستان پیدایش زودشور را برای ما تعریف کنید

من و همسرم تازه ازدواج کرده بودیم و به میهمانی های خانوادگی زیادی دعوت میشدیم، از طرفی هر دو در شرکت هاست ایران فعالیت میکردیم  و حدود صبح ساعت 7:30 از خانه میرفتیم به سمت شرکت و بعد از ظهر هم ساعت 6 الی 7 به خانه میرسیدیم. واقعا فرصت برای بعضی کار ها نداشتیم. مثلا غذا درست کردن، شست و شوی لباس و حتی برخی مواقع مراجعه به خشکشویی برای دریافت یا تحویل لباس.

یک روز که به میهمانی مهمی دعوت بودیم من هیچ لباس تمیزی نداشتم و مجبور شدم یکی از لباس هایم را به ناچار بپوشم و به میهمانی بروم. این شد که به فکر این افتادم که مثل اسنپ فود برای خشکشویی هم از یک استارت آپ و یک خدمات آنلاین استفاده کنیم . ولی هرچه در اینترنت سرچ کردم چیزی پیدا نکردم.

بعدها راه اندازی چنین سرویسی که پاسخ به یک نیا مهم را در بر داشت به ذهنم رسید و با همکاری همسرم و یکی از بهترین دوستانم این سرویس را راه اندازی کردیم.

اما نمونه های مشابه مختلفی در حال حاضر در حال فعالیت هستند

همانطور که عرض کردم در داخل کشور نمونه ی داخلی وجود نداشت ولی کم کم بعد از اینکه این سرویس را ما راه اندای کردیم نمونه های مشابه ما مثل واش ماش ، واشلین ، پاکلین و… هم راه اندازی شدند. البته مهمترین مزیت رقابتی ما سرویس دهی تا 12 شب است. مشکل و نیازی که همان روز اول راه اندای به آن توجه ویژه داشتیم. سرویس دهی به کارمندان و افرادی که شلوغ هستند و تازه ساعت 8 شب به خانه می‌رسند بود. از مزایای دیگر ارائه سرویس 24 ساعته و Express  هست و سرویس دهی به کل تهران!

ضمنا  این سروسی نمونه های خارجی بسیار موفقی هم داشته که قبل از ما در کشور هایی مثل انگلستان و آمریکا مشغول فعالیت هستند.

زودشور با چند نفر آغاز به کار کرد؟

روز اول من و همسرم مهسا قادری این کار را استارت زدیم و بعد از مدت کوتاهی سعید شکرگزار  (که یکی از قدیمی ترین دوستان من از زمان دبستان بود و با هم همکار هم بودیم) هم به ما اضافه شد.

مهسا کارمند واحد فروش هاست ایران بود و تخصص ارتباط با مشتری و CRM  را داشت و رشته تحصیلی مهسا دندانپزشکی بود!

سعید هم فوق لیسانس مدیریت بازرگانی و کارمند واحد پشتیبانی هاست ایران بود.

در چه مرحله ای از کسب و کارتان قرار دارید؟ و فکر میکنید کی به نقطه سر به سر میرسید؟

در حال حاضر ما در مرحلهEarly stage  هستیم.  2سال از عمر زودشور میگذرد و ما سال گذشته Angel Investor  جذب کردیم و الان نیز به دنبال جذب سرمایه گذار و VC  هستیم.

زودشور از چه مدل درآمدی بهره میبرد؟

مارجین ما حدود 50% است و ما به دلیل عمده کار کردن با خشکشویی ها امروز حدود 50% تخفیف داریم.

اولین مشتریانتان رو چطور پیدا و جذب کردید؟

تخصص ما طراحی وب سایت و مدیریت و کانفیگ سرور و SEO  بود و سایتی که طراحی کردیم با ارتباطات خوبی که با مدیران و وبمستران سایت های بزرگ حوزه آی تی ایران داشتیم سایت را معرفی کردیم ولی اولین مشتریان غریبه ی ما از SEO  و تولید محتوای وب سایتمان آمدند.

جامعه هدف اصلی زودشور را چه کسانی تشکیل می‌دهند؟

در مرحله ی اول افرادی که برای شست و شوی لباس های خود به خشکشویی مراجعه میکنند و در مرحله ی بعدی که نیاز به زمان و فرهنگ سازی بیشتر دارد جایگزینی ماشین های لباس شویی و شست و شوی البسه در خشکشویی به جای منزل

کاربر برای استفاده از خدمات زودشور چه مراحلی را باید طی کند؟

کاربر میتواند از طریق اپلیکیشن یا وب سایت خدمات مربوط به خشکشویی لباسهایش را مشاهده و قسمت خدمات را ببیند و بعد انتخاب کند به این صورت که :

1-تعداد لباسها را مشخص کند

2-آدرس و لوکیشن  و مشخصات خود را وارد کند

3-زمان دریافت و زمان تحویل را مشخص کند

4- طریقه پرداخت (آنلاین، اعتبار یا پرداخت در محل ) را انجام میدهد.

تیم ما بعد از ثبت سفارش و هماهنگی های لازم در زمانی که مشخص کردید به مکان شما می آیند و با بگهای مخصوص ما برای خکشویی یا اتوبخار که جدا هستند (بگهای مخصوص شستشو با بگ های اتو باید جدا باشد چون نباید لباسهایی که تمیز نیستند با لباسهایی که تمیزند در یک جا باشند ) لباسهایتان را تحویل میگیرند و 24 تا 48 ساعت بعد با هماهنگی های لازم تحویل شما میدهند.

درصورت نارضایتی از خدمات زودشور چه واکنشی خواهید داشت؟

مسلما سود و درآمد ما در مشتری برگشت پذیر است. این که ما یک بار به هر مشتری خدمات دهیم و مشتری مراجعه دوم نداشته باشد برای کسب و کارمان اصلا توجیه پذیر نیست و تمام تلاش خود را برای راضی نگه داشتن مشتری میکنیم. ولی طی این 2 سال تا به حال خسارت هم به مشتری هم داده ایم.

از نظر آماری تا حالا زودشور چه تعداد کاربر داشته و چند نوع خدمات ارائه کرده اشت؟

درحال حاضر ما حدود 2000 نصب در کافه بازار  2500 در سیب اپ و حدود 1000 نصب در گوگل پلی، 1000 نصب در مایکت و…  داریم. البته ما از طریق وب سایت هم خدمات می‌دهیم و کاربران ثبت نامه شده در سرویس ما 8000  نفر می‌باشند.

ضمنا  به جز خدمات تخصصی خشکشویی خدمات تعمیرات و خیاطی لباس و رنگ رزی هم انجام می‌دهیم.

بهترین روش تبلیغ و اطلاع رسانی برای زودشور را چه میدانید؟

کسب و کار ما آنلاین است ، مشتریان ما عاشق اینترنت هستند پس مسلما digital marketing  و روش های مختلف آن مثل : Viral Marketing, Discount Code , Market Segment , Affiliate Marketing , , Customer Loyalty , Market Segment , Content marketing  بهترین روش های تبلیغاتی برای ما خواهند بود.

 

فضای موضوع زودشور یعنی خدمات خانگی و شخصی را در حال حاضر چطور ارزیابی میکنید؟

در وضعیت کنونی کشور که امروز دلار به ارقام حیرت انگیزی رسیده و بزرگان این صنعت مثل دیجی کالا حدود 200 نفر را تعدیل نیرو کردند و قدرت خرید مردم کاهش یافته و… امید در جامعه به شدت کاهش پیدا کرده است ، وضعیت  استارت آپ ما هم به همین شکل میباشد ولی از نظر متریک های مهم کسب و کار نمودار رشد  قابل قبولی را داشتیم.

فیلترینگ داخلی و تحریم های خارجی چقدر روی کار زودشور تاثیرگذار بوده اند؟

اولین مشکل ما فیلترینگ تلگرام بود که یکی از کانال های ارتباط با مشتری ما دچار اختلال شد.  بعد از آن بسته شدن گوگل مپ روی اپلیکیشن ما ! و مهمترین آن برداشته شدن اپلیکیشن ما از Appstore  بوده است.

در این شرایط سخت مهمترین دغدغه کسب و کارهای آنلاین را چه میبینید؟

زمانی استارت آپ ها به دنبال رشد بودند؛ امروز برای بقا میجنگند. بسیاری از استارت آپ ها برای نگه داشتن وضعیت فعلی تلاش میکنند. به نظر من مهمترین رقیب هر استارت آپ خودشان هستند.

نقش دولت و حمایت های دولتی را چطور میبینید؟ دولت برای شما نقش مانع را داشته یا پشتیبان؟

نقش دولت ایجاد زیر ساخت هست. نه کمک مالی . دولت باید آرامش اقتصادی به جامعه بدهد. در شرایط فعلی نه سرمایه گذار داخلی و نه سرمایه گذار خارجی جرات ریسک را ندارند. و دولت در این مورد بسیار ضعیف عمل کرده و هر استارت آپی که Faield  شود یکی از دلایل مهمش سیاست های بالادستی است که به این نقطه رسیدیم.

پس با این شرایط سرمایه گذاری در اکوسیستم هم وضعیت خوبی ندارد

اصلا مگر سرمایه گذاری هم هست؟ از اول سال 97 فقط یک نمونه سرمایه گذاری را در اکوسیستم شاهد بودیم! در الکامپ امسال من فقط چند مورد VC  دیدم! این درحالی بود که الکامپ 96 تعداد زیادی سرمایه گذار غرفه و حضور فعال داشتند! تا زمانی که یک سرمایه گذار با خرید سکه و دلار میتواند چندین برابر پولش را در کوتاه مدت داشته باشد، چرا باید ریسک سرمایه گذاری در استارت آپ را بپذیرند؟

کاملا با شما موافقم. نظر شما در مورد شتابدهنده ها و نقش آنها در اکوسیستم چیست؟

راستش ما در هیچ شتابنده ای نبویدیم . ولی مهمترین مشکلی که شتابندهنده ها باعث آن شدند ، تب منتور شدن هر کس و ناکس بوده است!! تعداد منتورهای ما در اکوسیستم از استارت آپ ها و فاندر ها بیشتر است !!! من هرجا عبارت منتور را شنیدم فرار کردم! شتابندهده ها هم که مهد پرورش منتور ها هستند.

شما در ابتدا نقشه راه خود را تا کجا ترسیم کرده بودید؟  بیشتر به تحقیق و  بررسی پرداختید یا به سرعت وارد اجرا شدید؟

در ابتدا به تهیه بیزینس پلن در حد ابتدایی پرداخیم و سپس طراحی سایت و اپلیکیشن را شروع کردیم. با بالا آمدن سایت و استقبال مردم کم کم به گسترش بررسی و تحقیق و توسعه بازار پرداختیم و بیزینس پلن را کامل کردیم. در واقع به دلیل اینکه میخواستیم خیلی زود MVP  خودرا  لانچ کنیم بیزینس پلن را خیلی ابتدایی نوشتیم و کم کم آن را بهینه و تکمیل کردیم. ولی با گذشت 2 سال همچنان Core Value  های همان بیزینس پلن اولیه را دنبال میکنیم.

بزرگترین چالشی که زودشور تاکنون با آن روبرو شده چه بوده است؟

شاید ابتدایی ترین مشکل مربوط به تهیه نماد الکترونیک بود که اصلا این فیلد داخل سایت وجود نداشت و با کلی مکاتبه توانستیم نماد الکترونیک بگیریم. بعد از این هم جبهه گیری رییس اتحادیه خشکشویی علیه زودشور و تبلیغات منفی علیه خشکشویی آنلاین را می توان نام برد. مشکلات ثبت شرکت, بیمه و …

شاید هنوز هم بتوان گفت که بزرگترین مشکل ما عدم آگاهی مردم نسبت به خدمات خشکشویی و استفاده از خدمات خشکشویی است و سعی ما افزایش آگاهی و فرهنگ سازی مردم برای استفاده از خدمات خشکشویی است. البته چالش جذب سرمایه گذار هم بوده که دیگر با آن کنار آمدیم و سعی داریم بدون سرمایه گذار به کار ادامه دهیم. البته این چالش ها در وضعیت عادی بود. امرو چالش های بسیاری گریبان همه ی ما را گرفته !!!

در مقابل نقطه عطف زودشور چه بوده است؟

مهمترین دستاورد ما این بوده که مشتریانی داریم که واقعا سرویس ما را دوست دارند و راضی هستند. افراد زیادی به ما گفتند این مشکل من هم بوده. چقدر خوب که این سرویس هم آمد و…

به نظرم رضایت مشتریان و معرفی به دوستان و آشنایانشان از بزرگترین نقاط موفقیت ما به شمار می رود. در سایت و اپلیکیشن بخشی وجود داره که نحوه آشنایی با خدمات زودشور را می توانید بگویید. تقریبا بیشتر مشتریان ما از طریق دوستان و آشنایان و تبلیغات دهان به دهان به مشتری ما تبدیل می شوند. رضایتمندی مشتریان از خدمات زودشور را می توان به مهم ترین دستاورد ما به شمار آورد.

با توجه به مواردی که گفتید، اگر به عقب برگردید چه اقداماتی را انجام میدهید و چه کارهایی را تکرار نمیکنید؟

راستش تا حالا به برگشت به عقب فکر نکردم. شاید اشتباه بزرگی انجام ندادیم که بگوییم کاش در این بازه این اقدام را انجام نمیدادیم.  ولی اگر با علم حالا بخواهم کسب و کاری را شروع کنم، در مرحله ی اول سراغ سرمایه گذار نمیروم.  ما زمان نسبتا قابل توجهی را صرف جلسه با سرمایه گذاران در ابتدای کار خودمان کردیم. میتوانستیم به محصول و مشتریانمان بیشتر فکر کنیم تا سرمایه گذار.

اهداف میان مدت و افقی که برای زودشور ترسیم کرده اید چیست؟

می توان گفت که هدف اصلی ما این است که شستشوی لباس های خانگی را به حداقل ممکن برسانیم. زودشور در حال حاضر بیشتر بر فرهنگ سازی و آگاهی مردم نسبت به خدمات خشکشویی تمرکز کرده و با انتشار مقالات جذاب و مفید در مجله اینترنتی زودشور و شبکه های اجتماعی سعی در آشنایی مردم با خدمات خشکشویی آنلاین دارد. هدف ما سرویس دهی مناسب و کسب رضایت مشتریان در سفارشات است تا با کسب رضایت از خدمات خشکشویی به مشتریان دایم ما تبدیل شده و به معرفی زودشور به دوستان و آشنایان بپردازند. چشم انداز زودشور ارایه سرویس مطلوب ابتدا در تهران و سپس در شهرستان های بزرگ می باشد که دور از دسترس نیست. حتی گسترش این سرویس به کشور های اطراف نیز از اهداف بلند مدت زودشور بشمار می رود.

شما مدتی در این فضا مشغول به فعالیت هستید و قطعا تجربیات زیادی کسب کرده اید، مهمترین توصیه شما برای کسانیکه ایده ای دارند و میخواهند وارد فضای فعالیت های استارتاپی شوند چیست؟

استارت آپ هایی رو دیدیم که واقعا نیاز اصلی را برطرف نمیکنند و به نظر من درصد موفقیت آنها کم است. اینکه مارکت سایز رو حتما در نظر بگیرند و خودشان را جای مشتری بگذارند بسیار مهم است. اینکه در این شرایط سخت آیا حاضرید پولی را بدهید و از این خدمات استفاده کنید؟

بطور کلی رمز موفقیت یک استارت آپ را چه میدانید؟ ایده خوب، سرمایه زیاد یا تیم قوی؟

مسلما یک ایده خوب با سرمایه زیاد بدون تیم منسجم و متحد به جایی نمیرسد. ما به هرآنچه که رسیدیم به کمک تیم و همکاری و اعتماد به یکدیگر بود.

زودشور را در یک جمله تعریف کنید

صاف و اتو کشیده باشید.

در انتهی گفتگو هر نکته و موردی که لازم میدانید را بفرمایید.

راستش ما ناامید نشده‌ایم، یعنی حداقل هنوز ناامید نشده‌ایم! یک راه هم بیشتر برای عبور از این شرایط پیدا نکرده‌ایم: اینکه به همان میزان که قیمت دلار بالا می‌رود، ما هم بیشتر کار کنیم! تا جایی که در این روزها تعداد سفارشات ما بیش از ۲ برابر شده است!نمی‌دانم گفتن این درست باشد یا نه، اما خودمان (زودشور سه نفر هم‌بنیان‌گذار دارد) نیز دست به کار شدیم و مثل روزهای اول که زودشور را راه‌اندازی کرده بودیم، سفارشات را مثل راننده‌ها و همکارانمان دریافت می‌کنیم و تحویل می‌دهیم.

با ما در کانال تلگرام کالاسودا همراه باشید

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها