ساخت دوربینی با قابلیت عکاسی واضح از فاصله 45 کیلومتری

0
387

از چند ماه پیش یکی از محبوب ترین برنامه های ادیت عکس دنیا به نام Lightroom قابلیتی را برای کاربرانش فراهم کرده که بتوانند با بهره گیری از آن، تاری عکسها را از بین ببرند و نتیجه ارائه شده از عکاسی افراد را ایده آل و بی عیب و نقص تحویل بیننده بدهد. هنوز مشخص نیست که آیا به خاطر آلودگی هوا چنین قابلیتی طراحی شده و یا طراحی آن تصادفی است.

حالا گروهی از محققان دانشگاه علوم و تکنولوژی شانگهای چین (PDF) دوربینی را ساخته اند که می تواند از فاصله 45 کیلومتری عکس های واضحی از اشیا بگیرد.

عکاسی با دوربینی با کارکرد لیزری

البته این یک دستگاه تله فوتو با بردی طولانی نیست؛ بلکه سیستمی پیشرفته برپایه لیزر است که طول موج آن تاثیر نامطلوبی بر چشم انسان ندارد و می تواند در شرایط مختلف آب و هوایی و حتی آلودگی هوا، تصاویر واضحی را بگیرد. به نحوی که هر فوتون نور، تبدیل به یک پیکسل می شود و نتیجه کار، عکسی است که با الگوریتمهای هوش مصنوعی با وضوح کامل دراختیار شما قرار می گیرد.

قرار براین است که دربازه زمانی کوتاهی، چنین دوربینی در سطح تجاری هم وارد بازار شود؛ البته باید در نظر داشت که چنین دوربینی گران قیمت و احتمالا کند خواهد بود؛ اما آنچه مسلم است این دوربین در نظارت با مقاصد نظامی و  مدنی نیز مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

تصویری که با دوربین ساخته شده توسط محققان چینی از فاصله 45 کیلومتری گرفته شده است
تصویری که با دوربین ساخته شده توسط محققان چینی از فاصله 45 کیلومتری گرفته شده است

کاربردهای مختلف دوربین جدید

به عنوان مثال می توان از چنین دوربینهایی در مناطق مرزی برای عکاسی و شناسایی اشیای دوردست استفاده کرد و این دوربین می تواند در موارد تسلیحاتی نیز به کار رود. در هرصورت این دوربین در جامعه مدنی هم  کاربردهای خاص خودش را دارد؛ مثلا برای شناسایی پدیده های طبیعی خطرناک؛ مثل فوران آتشفشان.

درحال حاضر در شهرهای بزرگ دنیا، سطح آلودگی ها تا حدی است که در هنگام عکاسی از اشیا با حتی بهترین لنزها هم  به دو مانع برمی خوریم: تاری تصویر و اعوجاج بصری. به همین خاطر عکاسی از اشیای از راه دور کار بسیار سخت و پیچیده ای خواهد بود. البته این مشکل حتی در قلب طبیعت هم برای عکاسان وجود دارد و به همین خاطر از دوربین طراحی شده توسط محققان چینی استقبال زیادی شده است.

عکاسی از اشیای دور

در حال حاضر عکاسی از اشیایی که فاصله زیادی با ما دارند، با بهره گیری از ترکیب سنسورهای عکاسی با رزولوشن بالا، این امکان را فراهم کرده است تا بتوان اشیای دوردست را با وضوح تصویر فراوانی مشاهده کرد.

برای آزمایش عکاسی با یک دستگاه تله فوتوی ساده، یک شی در فاصله 11 کیلومتری انتخاب شد؛ از آنجا که شرایط آب و هوایی نامساعد بود، وضوح عکس با حالت ایده آل فاصله زیادی داشت. این عکاسی در یک روز صاف با آب و هوای ایده آل، تکرار شد و حتی در آن زمان هم مشکل تاری و کدری در عکس وجود داشت.

این دو عکس زیر، در این آزمایش توسط دوربین نیکون P1000 گرفته شد؛ دوربینی که شبیه یک تلسکوپ است. عکس بالا، وضوح کمتری دارد و در عکس پائین از نرم افزاری برای از بین بردن مه اتمسفر استفاده شده است.

عکس ادیت شده برای از بین بردن کدری تصویر
عکس ادیت شده برای از بین بردن کدری تصویر

 

اما این مشکلات با به کارگیری دوربینی که محققان چینی قصد دارند تا به زودی به بازار عرضه کنند، برای همیشه از بین خواهد رفت.

 

https://www.lavanguardia.com/tecnologia/20190506/462075546928/camara-capaz-fotografiar-muy-largo-alcance-45-kilometros-nikon-p1000-invetigacion-fotografia-computacional.html

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها