سر و کله نوتلای دوست داشتنی از کجا پیدا شد

0
1323

مروری بر کسب و کار میشل فررو موسس نوتلا

رویا پاک سرشت

royapakseresht@gmail.com

سر و کله نوتلای دوست داشتنی از کجا پیدا شد|کالاسودادوست داشتن شکلات ارتباط چندانی به شکمو بودن یا نبودن ندارد . درواقع بسیاری از افراد عاشق انواع شکلات هستند . از شکلات های تلخ تا شیری و مغزدار برای خود هوادارانی سرسخت دارند . در این میان نام نوتلا همیشه یک سر و گردن بالاتر از دیگران و یا حداقل بین محبوب ترین ها ثبت شده است . بر همین اساس هم تصمیم گرفتیم این بار به زندگی موسس این برند محبوب شکلاتی بپردازیم و ببینیم ماجرای شهرت وی از چه قرار است . با ما همراه باشید :

کار ، کار ایتالیایی هاست

ferreronutella1|کالاسودایکی از نخستین مواردی که باید در مورد این برند خوشمزه بدانید این است که موسس نوتلا یک ایتالیایی است .

میشل فررو نام موسس نوتلا است . وی متولد   ۱۹۲۷ است .

جالب است بدانید تمامی درامد وی و ثروت افسانه ای که جمع کرده از طریق همین فعالیت در حوزه شکلات سازی بوده است .جالب است بدانید شکلات کیندر نیز بخشی از زیرمجموعه فعالیت های وی است .

اما شاید برایتان سوال باشد که ماجرا از کجا آغاز شد ؟

در دهه ۴۰ میلادی مثل این روزها خوراکی ها متنوع نبود . بنابراین در اوج جنگ جهانی دوم پیترو فررو  با ترکیب  کاکائو  ، روغن گیاهی و روغن کاکائو ،نوعی خوراکی جدید را به بازار ارائه کرد . جالب است که این کسب و کار به سرعت رونق گرفت و پس از گذشت شش سال بیش از ۶۰۰ پوند از این محصول فروخته شد و فررو برای این که بتواند پاسخ گوی مشتریان خود باشد از کشاورزان منطقه خواست  فقط فندق بکارند.

استقبال خیره کننده از نوتلا

استقبال خیره کننده این محصول از جایی شروع شد که این خوراکی آن قدر پر فروش بود که سوپر مارکت های ایتالیا مجبور شدند تا سرویس جدیدی را برای مشتریان خود راه بیندازند کودکان ایتالیایی در آن زمان می توانستند با یک تکه نان به این سوپرمارکت ها بروند و سپس کارگران سوپرمارکت مقداری از خوراکی فوق را که در آن زمان به نام « سوپر کرم  جون روجا » معروف بود با چاقو بر می داشتند و نان بچه های ایتالیایی را شکلاتی می کردند و کودکان با لذت غذای خود را می خوردند.

این خوراکی در سال ۱۹۶۴ به نوتلا(Nutella) معروف شد  و بازاریابی آن در خارج از ایتالیا آغاز گردید. امروزه نوتلا یکی از پرطرفدارترین غذاهای خامه دار در اروپاست و از آن زمان تا کنون تقریباً سه نسل از اروپاییان با خوردن نوتلا بزرگ شده اند. این شرکت در سال ۱۹۵۶ در آلمان و در سال ۱۹۵۸ در فرانسه شعبه و کارخانه احداث کرد.

تخم مرغ شانسی هایی که خوش شانسی را به مبدعشان هدیه دادند

Egge-Kinder|کالاسوداشاید برایتان جالب باشد که بدانید ، عمده موفقیت فررو مدیون  نوآوری خلق تخم مرغ شانسی  در سال ۱۹۷۴ است.وی در آن سال یک ایده جالب Egg Kinder یا  همان تخم مرغ شانسی را روانه بازار کرد. اسباب بازی های داخل این تخم مرغ ها که معمولاً جنبه کلکسیونی برای بچه ها دارند، باعث می شود که مدام کودکان یا حتی بزرگسالان به خریدشان ترغیب شوند و این موضوع یکی از دلایل اصلی  افزایش فروش کیندر است. البته ناگفته نماند که امروز به رغم افزایش تعداد این گونه محصولات ،

هنوز تخم مرغ شانسی های کیندر در بین بچه های جهان به ویژه اروپایی ها طرفداران بسیار زیادی دارد. اسباب بازی های موجود در داخل تخم مرغ شانسی های کیندر ساخت یک شرکت کوچک در تورین ایتالیاست که موسس آن دو برادر هستند.

از گذشته تا به امروز با نوتلا

Michele-Ferrero-|کالاسودادر آلمان نوتلا پرطرفدارترین غذای صبحانه است و در ایتالیا و فرانسه نیز نوتلا هنگام بازگشت از مدرسه، بین دانش آموزان محبوبیت خاصی  دارد. میشل فررو پسر پیترو فررو ، میلیاردر ایتالیایی همچنین در سال ۲۰۰۲ توانست پس از سال ها کارخانه شکلات سازی Ferrero SPA را که یکی از بزرگترین کارخانه های شکلات سازی در اروپاست و سالیانه در حدود ۴۴ میلیارد دلار فروش دارد، خریداری کند. این کارخانه تحت مدیریت فررو توانست مارک های معروف دیگری مانند Ferrero Rocher را به بازار معرفی کند و سود این کارخانه بیش از گذشته افزایش یافت.

به رغم موفقیت فررو در سرتاسر جهان، این شرکت مخالفان و منتقدان زیادی نیز دارد. بسیاری از کارشناسان معتقدند که فررو با این که کودکان جهان را به خوردن صبحانه مغذی تشویق می کنند، ولی اسباب بازی داخل تخم مرغ شانسی ها برای کودکان اصلاً مناسب نیست.به هر حال تکیه بر ذائقه غذایی کودکان باعث شده است که میشل فررو و خانواده اش ، در سال ۲۰۰۹ با ۵/۹ میلیارد دلار سرمایه مکان چهلم را در جدول میلیاردرهای جهان در  اختیار داشته باشد. میشل در ۱۴ فوریه ۲۰۱۵ در ۸۹ سالگی در گذشت .

نکاتی در خصوص نوتلا

nutella1|کالاسودا*موسس این کمپانی هر روز با هلیکوپتر شخصی خود به رصد محوطه کارخانه و گردش در شهر می پرداخت

*پیتر فررو پیش از قناد شدن ، آجرپزی داشت

*موسس کمپانی نوتلا فعالیت های گسترده ای در امور خیریه داشت

*میشل فررو با گسترش نوتلا در سراسر جهان اعتبار پدرش را افزود و با افزودن روغن نباتی به محصولش این کاکائو را شیشه ای کرد

*نوتلا در سال ۱۹۸۸ اسپانسر تیم ملی ایتالیا بود

*هنوز هم فندق مهم ترین و اساسی تیرین جزء در تولید این شکلات خوشمزه به شمار می رود