فناوری HDR در تلویزیون ها چیست و چه کاربردی دارد؟

0
1255
فناوری HDR در تلویزیون ها چیست و چه کاربردی دارد؟

فناوری HDR که در برخی از تلوزیون ها به عنوان یک ویژگی محبوب یاد می شود چیست؟ چرا می گویند HDR آینده تلویزیون ها را رقم می زند؟ این ویژگی چه کاربردی در میان گوشی های هوشمند نسل جدید مانند  P30 Pro هواوی دارد؟ در این بخش قصد داریم به طور کلی به بررسی این فناوری بپردازیم و به سوال های مختلفی پاسخ دهیم.

قبل از آغاز بررسی این فناوری قصد در نظر داشته باشید که HDR مخفف کلمه High Dynamic Range به معنای گستره ی دینامیکی بالا است. این ویژگی را می توان در یکی از تاثیر گذارترین ویژگی ها در ساخت تلوزیون ها دانست که در سال های اخیر مورد توجه بوده است.

فناوری HDR در صفحه نمایش ها چیست؟

همانطور که بیان شد HDR مخفف High Dynamic Range است، این ویژگی به معنای کنتراست بالاتر است و این موضوع به جذاب تر شدن و قابل درک شدن درخشان ترین و تاریک ترین تصاویر قسمت های یک تصویر کمک بسیار زیادی می کند، این ایده شرایط جالبی را رقم می زند و شما می توانید تصاویر سفید را روشن تر ببینید و تصاویر سیاه را تیره تر نمایش داده شود، این موضوع در مقایسه با تلویزیون های SDR بسیار مشهود است. از این رو فناوری HDR تغییرات گسترده ای را ایجاد کرده است.

از این رو اچ دی آر در تلویزیون جزئیات تاریک ترین و درخشان ترین نقاط تصویر را برخلاف استاندارد های قدیمی مانند Rec.709 را می تواند حفظ کند. HDR10 فرم استانداری از HDR است که بیشتر تلویزیون ها و محصولاتی که از آن بهره می برند، از HDR10 نیز پشتیبانی خواهند کرد. از این رو سازندگان برای استفاده از HDR10 نیازی به پرداخت هزینه ای نخواهند داشت.البته در نظر داشته باشید که اچ دی آر تنها نسخه موجود در بازار نیست، البته  Dolby Vision توسط دالبی ایجاد شده است و کمپانی سامسونگ نیز HDR10 پلاس را روانه بازار کرده است، که اکنون ویدئو های آمازون و همچنین برخی از استودیو های فیلم های هالیوودی از آن بهره می برند و مورد استفاده قرار می گیرند.

جال که با مفاهیم اولیه این فناوری آشنا شدید در نظر داشته باشید که کنتراست و همچنین دقت نرگ دو موضوع کلیدی در مورد این موضوع است و در هنگام بررسی اچ دی آر باید آن را در نظر داشته باشید.فناوری HDR در صفحه نمایش ها چیست؟

نحوه کارکرد تلویزیون های HDR چگونه است؟

در نظر داشته باشید که این ویژگی در تلویزیون نرخ کنتراست و همچنین دقت رنگ ها را بالا می برد و باعث نشان داد تصویر طبیعی در مقایسه با نسل قدیمی محصولات می شود. با استفاده از این فناوری تاریک ترین رنگ سیاه و روشن ترین سفید را مشاهده می کنید و تضاد بالای رنگ ها باعث افزایش دقت می شود، به نوعی که چشم شما از مشاهده آن تصاویر لذت می برند و هیچگاه تصاویر خسته کننده با رنگ های مرده به چشم نمی آید.

نحوه کارکرد تلویزیون های HDR به نوعی است که می توانید آن را با تلوزیون های با رزولوشن بالاتر مقایسه کنید، تلویزیون با کنتراست بالاتر تصاویر دقیق تر و زنده تر را پخش خواهد کرد. قابلیت اچ دی آر در تلویزیون رنگ های گسترده ای دارد و این موضوع در کنار تضاد رنگی بالا به بررسی جزییات کمک زیادی می کند.

به طور کلی سیستم اچ دی آر به دو قسمت تبدیل می شود، مورد اول پشتیبانی تلویزیون از سیستم اچ دی آر است و در کنار این موضوع باید توجه داشته باشید که محتوای قابل پخش نیز باید از این ویژگی بهره مند باشد تا از طریق ویژگی های تلوزیون تصویر و ویدئوی مورد انتظار در اختیار کاربران قرار گیرد، البته این موضوع را در نظر داشته باشید که محتوای که قابلیت HDR را پوشش می دهد این روز ها بسیار زیاد است و به سادگی در اختیار علاقه مندان قرار می گیرد.

در حال حاضر محتواهای استریم نتفلیکس و آمازون از این فناوری پشتیبانی می کنند و همچنین Ultra HD Blu-ray نیز به عنوان دیسک سخت در اختیار کاربران قرار می گیرد.از این رو در پاسخ به سوال تنظیمات HDR تلوزیون چیست باید به محتوا نیز اشاره کرد.نحوه کارکرد تلویزیون های HDR چگونه است؟

قابلیت HDR10 چیست؟

در حال حاضر، پنج نوع مختلف اچ دی ار وجود دارد که در این میان HDR10، HDR10 پلاس، HLG، Dolby Vision و Advanced HDR by Technicolor را می توان نام برد، با این وجود HDR10 اصلی ترین و در حال حاضر محبوب ترین نوع به شمار می رود، این استاندارد باز دارای تولید کنندگان متعدد است.

بر اساس ادعای انجمن Consumer Electronics یا همان CEA قابلیت HDR10 شرایط خاصی را باید شامل شود که در این میان می توان به عمق تصویر 10 بیت و همچنین فضای رنگی BT.2020 اشاره کرد، در این میان از نمونه برداری رنگی 4:2:0 نیز باید یاد کرد. این استاندار  ها محصوص نمایش تصاویر در تلوزیون های به شمار می روند.

HDR10 کمتر توسط کاربران یاد می شود و به عنوان اچ دی آر معرفی می شود و حتی روی تلوزیون ها نیز به جای HDR10 نیز از اچ دی آر یاد می شود و آن را به طور دقیق شرح نمی دهد، از این رو در بیشتر موارد تکنولوژی hdr در تلویزیون را HDR10 را نیز شامل می شود.قابلیت HDR10 چیست؟

تفاوت تلویزیون های های HDR و 4K در چیست؟

قبل از بررسی تفاوت های تلوزیون های HDR و 4K این موضوع را مورد بررسی قرار می دهیم که تلوزیون های 4K دارای رزولوشن 3840 در 2160 است و بیشتر در محصولات بالاتر از 40 اینچی عرضه می شوند، همچنین این موضوع را در نظر داشته باشید که این دو عنوان با یکدیگر در تضاد نیستند و محصولاتی در بازار وجود دارد که با رزولوشن 4K از ویژگی یاد شده نیز پشتیبانی می کنند.

از دید بسیاری از کاربران این رزولوشن بالا و قیمت های نجومی دلیل بر خرید 4K نیست و خرید یک تلویزیون HDR ارزش بسیار بالاتری را برای شما به همراه دارد. توجه داشته باشید که پیدا کردن محتوای HDR و همچنین 4K اهمیت بسیار زیادی در مقایسه با محصولات دارد.

توجه داشته باشید که برخی اوقات تشخیص تلویزیون های فول اچ دی با 4K بسیار سخت است و نیاز است که آن ها را در کنار یکدیگر قرار دهید تا تفاوت آن ها مشخص شود. با این وجود تشخیص اچ دی آر بسیار ساده تر است. توجه داشته باشید که این قابلیت روی تلویزیون های فول اچ دی نیز پشتیبانی می شود و محتواهای HDR بیش از 4K است. به طور کلی پیشنهاد می کنیم برای خرید تلویزیون قابلیت HDR را در اولویت خود قرار دهید.تفاوت تلویزیون های های HDR و 4K در چیست؟

کنتراست و گستره‌ی رنگی HDR به چه صورت است؟

همانطور که بیان شد نرخ کنتراست میزان نور در روشن ترین و تیره ترین بخش را به همراه دارد، هر چه که این میزان بیشتر باشد تصویر پویایی بیشتری دارد و به نوعی زنده تر نمایش داده می شود.

این موضوع را در نظر داشته باشید که در این گستره رنگی نرخ کنتراست اهمیت بسیار زیادی دارد و به نوعی اولویت به شمار می رود، HDR دارای دو استاندارد است و در استاندارد اول روشن ترین قسمت بیش از هزار نیت باید روشنایی و همچنین تاریک ترین قسمت کمتر از 0.05 نیت روشنایی داشته باشد.

استاندارد دوم کمی شرایط را متفاوت می کند و روشن ترین بخش باید بیش از 540 نیت روشنایی و همچنین تیره ترین بخش باید حدود 0.005 نیت روشنایی داشته باشد.

در مورد گستره‌ی رنگی HDR در نظر داشته باشید که نمایش گر هایی که از این قابلیت بهره می برند گستره ی رنگی بسیار بالایی دارند و می توان به گستره های بیش از یک میلیارد رنگ اشاره کرد و بیشتر آن ها در یک فضای رنگی  8 بیتی می توانند تا 16 میلیون رنگ را در خود جای دهند.کنتراست و گستره‌ی رنگی HDR به چه صورت است؟

تکنولوژی HDR چه تاثیری بر روی تصویر می گذارد؟

تکنولوژی HDR را می توان در یک موضوع خلاصه کرد و آن هم پخش تصاویر و ویدئو ها در رنگ های اصلیشان است، از این رو این قابلیت طرفداران بسیار زیادی دارد، کنتراست خیره کننده و همچنین نمایش تضاد ها به خوبی قدرت اچ دی آر را به رخ می کشد. این موضوع را در نظر داشته باشید که کنتراست بالا اهمیت بیشتری در مقایسه با رزولوشن روی صفحه نمایش ها دارد و به نوعی تاثیر آن می تواند برای خرید غیر قابل انکار در نظر گرفته شود.تکنولوژی HDR چه تاثیری بر روی تصویر می گذارد؟

تاثیر HDR روی ساخت فیلم چگونه است؟

همانطور که بیان شد تلویزیون های مجهز به این ویژگی نیاز به محتوای قابل پشتیابنی دارند؛ از این رو هرچقدر ساخت و استفاده از این تکنولوژی برای سازندگان اهمیت دارد برای سازندگان فیلم ها نیز اهمیت دارد.

سازندگان بازی های رایانه ای و فیلم ها به این قابلیت علاقه بسیار زیادی دارد، علت این موضوع را باید همان ویژگی های یاد شده دانست که می تواند کاربران و طرفداران را ساعت ها خیره به محتواهای خود کند. بدون شک تضاد های رنگی و همچنین تصاویر زنده می تواند روی فروش فیلم ها نیز تاثیر خیره کننده ای داشته باشد. مشاهده رنگ های با کیفیت و تم ها رنگی یکپارچه در کنار تفکیک رنگ جذاب را باید از مهم ترین تاثیرات این قابلیت دانست.

در کنار صنعت فیلم سازی، توسعه دهندگان بازی های رایانه ایی نیز روی این ویژگی حساب خاصی باز می کنند، از این رو بسیاری از بازی های به خصوص در کنسول های بازی نسل جدید از این فناوری بهره می برند و انتظار می رود کنسول های نسل جدید مانند پلی استیشن 5 نیز از این قاعده مستثنی نباشند.

در این بخش به طور کامل به بررسی فناوری HDR در تلویزیون ها پرداختیم، توجه داش ته باشید که این قابلیت در تلویزیون ها تفاوت هایی را باید HDR موجود در گوشی های هوشمند دارد که در بخش عکاسی گوشی های موبایل در اختیار کاربران قرار می گیرد.

نظر شما در مورد این قابلیت چیست؟ آیا شما نیز مانند بسیاری از کارشناسان به این موضوع پایبند هستید که روشنایی صفحه نمایش و رنگ ها پویا تاثیر بیشتر در مقایسه با رزولوشن های بالا دارد که بیشتر جنبه تجاری و فروش دارند؟تاثیر HDR روی ساخت فیلم چگونه است؟

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها