فیس بوک به باگ یاب ها جایزه می دهد!

0
459

کالاسودا – فیس بوک به افرادی که باگ ها و آسیب پذیری ها در برنامه های شخص ثالث این شرکت را پیدا کنند جایزه می دهد.

پس از آنچه بر سر اطلاعات 87 میلیون کاربر در رسوایی کمبریج آنالیتیکا به وقوع پیوست، فیس بوک در حال به دست آوردن اعتماد دوباره کاربران است و در این راه تلاش های زیادی را نیز به انجام رسانده است. مارک زاکربرگ مدیر فیس بوک در جلسه شهادت مقابل کنگره، پرده از برنامه ای برای جلوگیری از سو استفاده داده ها و اطلاعات کاربران برداشت. با کمک این برنامه که Data Abuse Bounty Program نام دارد، کاربرانی که حین استفاده از هر خدمت یا اپلیکیشن مرتبط با فیس بوک متوجه باگ و اشکالی شدند، می توانند به فیس بوک اطلاع داده و در ازای آن جایزه نقدی دریافت کنند.

کالین گرین، مدیر محصول این شرکت در یک پست وبلاگی در این خصوص نوشت: «این برنامه به افرادی با دانش دست اول و اثبات مواردی که موجب مشکل در پلتفرم های فیسبوک و برنامه های جانبی این شرکت می شود جایزه می دهد. یکی از این موارد این است که برنامه نویسان بررسی کنند که آیا این اپلیکیشن ها داده های کاربران را گردآوری کرده و به سروری خاص یا سوم شخص انتقال می دهند یا خیر».

این شرکت بیشترین پاداش را برای این کار اعلام نکرده است، اما حداقل میزان آن را 40 هزار دلار قرار داده است. اگرچه ماهیت این کار بیشتر شبیه به برنامه های باگ یاب Bounty است که به طور گسترده در صنعت تکنولوژی مورد استفاده قرار می گیرد، اما فیس بوک یادآور شده است که برنامه این شرکت در این خصوص یکی از اولین ها است.

گرین در ادامه صحبت های خود در خصوص این قضیه می گوید: «اگر ثابت شود که ما از اطلاعات سو استفاده می کنیم، در صورت لزوم برنامه مخرب را خواهیم بست و اقدامات قانونی را در این زمینه علیه شرکت خاطی به انجام خواهیم رساند. ما به فردی که بتواند این مشکل را گزارش کند پاداش پرداخت خواهیم کرد و همچنین افرادی را که مستقیم تحت تاثیر قرار گرفته اند نیز هشدار می دهیم».

زاکربرگ در بیانیه خود پیش از شهادت در مقابل کنگره بیان کرد: «آنچه روشن است این است که ما برای جلوگیری از استفاده از این ابزارها جهت آسیب های احتمالی به اندازه کافی اقدام نکرده اید. این امر برای اخبار جعلی، دخالت خارجی در انتخابات و کامنت های آسیب رسان و امنیت داده ها و توسعه دهندگان می تواند مورد استفاده قرار گیرد».

با عضویت در کانال تلگرام کالاسودا فناورانه زندگی کنید