قدرت بینایی خود را پرینت سه بعدی بگیرید!

0
611

کالاسودا_بینایی جزو مهم ترین حواس پنجگانه انسان است. درواقع حس بینایی برای بسیاری از افراد تا حدی مهم است که به طور مرتب برای چکاپ وضعیت دید خود به پزشک مراجعه می کنند.

اما  اگر روزی بینایی یک فرد از دست برود، چه خواهد کرد؟ بینایی و از دست رفتن آن اغلب به سلامت قرنیه وابسته است. درواقع اغلب مشکلات بینایی به نوع با قرنیه مرتبط ستند و این روزها نیز برای بازگشت بینایی از پیوند قرنیه استفاده می شود.

اکنون خبرها حکایت از آن دارند که محققان انگلیسی برای اولین بار قرنیه انسان را به صورت سه بعدی و مطابق با مشخصات بیماران با اختلالات بینایی چاپ کردند.

با اسکن چشم بیمار با اختلالات بینایی ، می توان از داده های به دست آمده برای چاپ سریع قرنیه ای که با اندازه و شکل قرنیه بیمار مطابقت داشته باشد، استفاده کرد.با این دستاورد، در آینده احتمالا می توان عرضه نامحدود قرنیه را تضمین کرد.

جالب است بدانید قرنیه به عنوان خارجی ترین لایه چشم انسان، نقش مهمی در تمرکز بینایی دارد. با این حال، کمبود قابل توجهی در زمینه قرنیه برای پیوند وجود دارد به طوری که هم اکنون ۱۰ میلیون نفر در سراسر جهان در نوبت جراحی برای پیشگیری از نابینایی قرنیه در نتیجه ابتلا به بیماری هایی مانند تراخم هستند.

این پژوهش نشان می دهد که سلول های بنیادی (سلول های استرومای قرنیه) از قرنیه یک اهداکننده سالم با آلژینات و کلاژن مخلوط می شود تا محلولی با قابلیت چاپ تولید کنند.

درواقع این جوهر زیستی با استفاده از یک پرینتر زیستی سه بعدی ارزان قیمت به طور موفقیت آمیزی در دایره های متحد المرکزی ریخته شد تا به شکل یک قرنیه انسان درآید. عملیات چاپ کمتر از ۱۰ دقیقه طول کشید. سپس سلول های بنیادی برای کشت ارائه شدند.

نظر شما چیست؟آیا بینایی را مهمترین حواس پنجگانه می دانید؟

با عضویت در کانال تلگرام کالاسودا در جریان آخرین خبرهای حوزه فناوری قرار بگیرید