مدل‌های جدید هوش مصنوعی گوگل برای پیش‌بینی آنی آب و هوا

0
339

پیش‌بینی آب و هوا بسیار دشوار است، اما در سال‌های اخیر کارشناسان به این نتیجه رسیده‌اند که یادگیری ماشین و هوش مصنوعی به این کار کمک خواهد کرد.

به گزارش کالاسودا و به نقل از theverge، گوگل در به کارگیری هوش مصنوعی و یادگیری ماشین در پیش بینی آب و هوا بسیار فعال است و این هفته در یک پست وبلاگ تحقیقات جدیدی را ارئه کرده که به گفته خودش پیش بینی هوا را به صورت ” لحظه‌ای” ممکن می‌کند.

پروژه هنوز در ابتدای کار است و به صورت تجاری پیاده ساری نشده است؛ اما نتایج اولیه امیدوار کننده به نظر می‌رسد.

در این مقاله، محققان گوگل توصیف می‌کنند که چگونه توانستند بارندگی را تا شش ساعت قبل از زمان با وضوح 1 کیلومتر و در یک دقیقه پیش بینی کنند. این پیشرفت بزرگی نسبت به تکنیک‌های موجود است. زیرا در تکنیک‌های حاضر ساعت‌ها برای پیش بینی‌ها زمان نیاز است. البته تکنیک‌های قدیمی این کار را در بازه‌های زمانی طولانی‌تری انجام می‌دهند و داده‌های پیچیده‌تری تولید می‌کنند.

محققان می گویند پیش بینی‌های سریع “ابزاری اساسی برای سازگاری مؤثر با تغییرات آب و هوایی، به ویژه برای آب و هوای شدید و مدیریت و کاهش خسارات جانی ومالی خواهد بود.”

مشکل روش‌های قدیمی – به ویژه شبیه سازی مبتنی بر فیزیک – این است که آنها محاسباتی بسیار فشرده هستند.

به عنوان مثال، در شبیه سازی های انجام شده توسط آژانس‌های فدرال ایالات متحده برای پیش بینی وضعیت آب و هوا، باید هر روز 100 ترابایت داده از ایستگاه‌های هواشناسی پردازش شده و چند ساعت طول می‌کشید تا این داده‌ها روی ابر رایانه‌های گران قیمت اجرا شود.

در مقایسه، روش‌های گوگل در دقیقه به نتایج می رسند، زیرا  از سیستم‌های پیچیده آب و هوایی استفاده نمی کنند، اما در عوض پیش بینی‌هایی آنها در مورد داده‌های ساده مانند بارندگی قابل استفاده است.

این روش گوگل یک روش پیش بینی سریع، کوتاه مدت است در حالی که بهتر است از مدل‌های قدیمی برای پیش بینی‌های طولانی‌تر استفاده کنیم. به عنوان مثال، مدل‌های آب و هوایی NOAA پیش بینی‌هایی تا 10 روز قبل ارائه می‌دهند.

در حالی که تا به امروز هنوز تأثیرات کامل هوش مصنوعی در پیش بینی وضعیت هوا مشاهده نشده است، بسیاری از شرکت‌های دیگر از جمله IBM  در حال بررسی و کار روی این موضوع هستند.

همانطور که محققان گوگل خاطرنشان کردند، چنین تکنیک‌هایی برای پیش بینی روزمره آب و هوا اهمیت دارد تا بتوان اثرات تغییرات آب و هوایی را احساس کرد.

 

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها