مریسا مایر، نمونه ای از مدیران زن موفق جهان

0
1253

مریسا مایر، نمونه ای از مدیران زن موفق جهان|کالاسودامریسا مایر یکی از کارمندان پیشین گوگل و مدیر عامل پیشین یاهو است که مدتی است از این شرکت جدا شده است. او در طول دوران کاری خود، خدمت و تلاش زیادی برای رشد یاهو کرد. او پس از ده سال مدیریت اجرایی درخشان در گوگل، در سن ۳۷ سالگی به ‌عنوان رئیس و مدیر عامل یاهو برگزیده شد و در فهرست قدرتمندترین زنان عرصه بیزینس قرار گرفت.  البته بعضی او را مسبب تعدادی از شکستهای یاهو نیز میدانند که دلایل خاص خود را برای این مسئله دارند. به دلیل همین مشکلات اوایل سال ۲۰۱۶ خبرها از یک تعدیل نیروی بزرگ در یاهو حکایت داشتند. به طوری که طبق اعلام این شرکت حدودا ۱۵۰۰ نفر از کارمندان این شرکت شغل خود را از دست می‌دادند. این تعدیل نیروی ۱۵ درصدی غالبا در دفاتر جانبی شرکت یاهو اتفاق افتاد. تا اینکه در نهایت ورایزون به عنوان یکی از بزرگ ‌ترین اپراتورهای مخابراتی جهان با پرداخت مبلغ ۴.۸ میلیارد دلار یاهو را تصاحب کرد و مایر از این تیم جدا شد. اما مریسا مایر کیست و در طول دوران مدیریت او چه اتفاقاتی در گوگل و یاهو افتاد؟

کودکی و تحصیلات

مریسا مایر در سال 1975 در آمریکا به دنیا آمد. مادرش معلم هنر و پدرش کارمند شرکت و مهندس محیط زیست بود. او دوران تحصیل را همزمان با فعالیتهای هنری همانند باله و پیانو که به آنها علاقه داشت ادامه میداد تا اینکه در دوران دانشگاه رشته سیستمهای نمادین که ترکیبی از فلسفه و روانشناسی و علوم کامپیوتر بود را انتخاب کرد و در رشته اش بسیار موفق بود. فوق لیسانسش را در رشته علوم رایانه انتخاب کرد و در سال 1999 مدرک گرفت و دوره های کار اموزی گذراند. استعداد او که در این دوره بر همگان آشکار شده بود سبب شد که در طول این دوره ها 14 پیشنهاد شغلی دریافت کند. چهاردهمین پیشنهاد را موسسان گوگل دادند و بعد از مصاحبه ، به عنوان اولین مهندس خانوم شرکت گوگل برای هدایت تیم رابط کاربری و وب سرور استخدام شد.

استخدام در گوگل

فعالیت‌های مایر در گوگل شامل بسیاری از مهم‌ترین و موفق‌ترین محصولات گوگل مثل مپس، گوگل ارث، استریت ویو، گوگل نیوز و جی میل میشود. مریسا که از کودکی به هنر علاقه داشت و به‌ واسطه‌ی مادرش با دید طراحی به محصولات نگاه میکرد در شکل ‌گیری شخصیت تجربه‌ی کاربری گوگل بسیار تاثیرگذار بود؛ مثلا او بود که باید لوگوهای مناسبتی گوگل (Doodle) را تایید می ‌کرد. در سال ۲۰۰۲ و در سن ۲۷ سالگی، مایر مدیریت برنامه جذب استعداد گوگل را هم به عهده داشت. زحمات او گوگل را از یک استارتاپ کوچک، تبدیل به شرکتی جهانی کرد که تا سال ۲۰۱۰، بیش از ۳۰ میلیارد دلار ارزش داشت.

حضور در یاهو

مریسا مایر در سال ۲۰۱۲ از گوگل به یاهو رفت و مدیر عامل این شرکت شد. یاهو در آن بازه در حال ضرر دادن بود و مایر پنجمین مدیر عاملی بود که برای ایجاد تغییر اوضاع استخدام شده بود. مایر به ‌منظور ساده کردن فرآیند بروکراسی و بهبود بخشی به فرهنگ شرکت، یک برنامه آنلاین جدید را به نام PB&J راه‌ اندازی کرد. کارمندان می‌توانستند شکایات و مشکلات خود را با این برنامه ثبت کنند و همچنین در مورد مسائلی که شرکت با آن مواجه بود، نظر و رأی بدهند. اگر مسئله‌ای ۵۰ رأی میگرفت، مدیریت آنلاین به ‌صورت خودکار تحقیقاتش را درباره‌ی آن مشکل آغاز میکرد و به بررسی موضوع می‌ پرداخت.  در زمان مدیریت او سیاستهای دیگری چون بازگرداندن کارمندان دورکار، قوانین مرخصی زایمان و کمک هزینه مالی کودک و … نیز اجرا شد. در سپتامبر 2013 قیمت سهام یاهو بعد از مدیر عاملی او دوبرابر شد اما بسیاری دلیل آن را به افزایش تجارت با شرکت علی بابا منسوب میکردند. در سال ۲۰۱۴، مریسا میر یاهو را واداشت شرکت برایترول را بخرد. این شرکت در زمینه تبلیغات ویدیویی فعالیت میکرد و تصور میشد بتواند یاهو را در زمینه تبلیغات مدیا به مطرحترین شرکت دنیا تبدیل کند. با این‌حال در پایان سال ۲۰۱۴، ارزش سهام یاهو تغییر مثبتی نکرده بود. درنهایت در فوریه سال ۲۰۱۶، مریسا میر اعلام کرد قرار است یاهو به شرکت ورایزن واگذار شود. شرکت ورایزن ۲۳ میلیون دلار برای پاداش سالهای خدمت مریسا مایر در یاهو به او پرداخت کرد و او از یاهو جدا شد.

marissa-mayer-work-policy1|کالاسوداچالش ها

زمان مدیریت مایر با وجود برگشتن یاهو به سهام مورد انتظار در بازه هایی با فراز و نشیبهایی نیز همراه بود. برای مثال ماجرای حمله سایبری که به موجب آن اکانت 500 میلیون کاربر در معرض خطر قرار داشت و یا انتقادی که به او در جهت اخراج کارمندان مرد شد. یکی از مدیران سابق یاهو به جهت همین ادعا که او تعداد قابل توجهی کارمند مرد را طبق یک سیستم خاص عملکرد و رتبه‌بندی از شرکت اخراج کرده‌ است، از او شکایت کرد که البته این ادعا از جانب سران یاهو رد شد. با همه این حواشی او با عملکرد مدیریتی خود در لیست قدرتمندترین زنان آمریکا در حوزه کسب ‌وکار مجله فورچون، در سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۳، به ترتیب رتبه‌های ۵۰، ۴۴، ۴۲، ۳۸، ۱۴ و ۸ را از آن خود کرده است.

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها