معرفی 29 بازی که دهه گذشته را تغییر دادند / بخش دوم

0
729

در بخش اول مقاله {لینک} از بازی‌هایی که از 2010 بدین سو در صنعت گیم تحول ایجاد کردند، گفتیم و حالا قصد داریم قسمت دوم و آخر را با هم مرور کنیم.

2014: تغییر سرنوشت

 

Destiny

بانجی در سال های 2000 به واسطه‌ی فرنچایز Halo شهرت زیادی به هم زد، اما با آغاز دهه‌ی جدید، این استودیو از مایکروسافت جدا شد تا چیزی متفاوت خلق کند. در سال 2014، بانجی عنوان Destiny را در سبک بازی Looter-Shooter خلق کرد.

این بازی که نوآورانه و جدید محسوب می‌شد، در همان زمان عرضه به یک موفقیت عظیم تبدیل شد. بانجی در سال 2017 بازی Destiny 2 را از نو ساخت و با کنار زدن اکتیویژن، خودش دست به انتشار بازی زد تا کنترل این فرنچایز را کاملا در دست خودش بگیرد.

 

Hearthstone

قبل از موفقیت عظیم Hearthstone در سال 2014، بازی‌های کارتی دیجیتال به شکلی که امروزه می‌بینید، وجود نداشتند، در حالی که ارزش بازار این سبک بازی‌ها در حدود 1 میلیارد دلار تخمین زده می‌شود. این بازی با فرمول کسب درآمد موفقش و پک‌های کارت و فصل‌های مختلف، منبع الهام خیلی بازی‌های کارتی بزرگ دیگر شد.

 

Shovel Knight

بازی‌های مستقل نقشی بسیار اساسی را در دهه‌ی گذشته بازی کرده‌اند، اما تعداد خیلی کمی از آنها به موفقیت Shovel Knight رسیدند. این بازی علاوه بر آن که گم پلی بی‌نقصی دارد که از بازی‌های قدیمی و جدید هم ژانرش یک سر و گردن بالا تر است، در طول دهه‌ی گذشته DLC ها و کمپین‌های مختلفی دریافت کرده است که حس و حال بازی‌هایی کاملا جدید را داشته اند. تامین هزینه‌ی ساخت این بازی توسط هواداران تامین شده است و جزء تاثیر گذار ترین بازی های مستقل دهه محسوب می‌شود.

 

2015: موفقیت در میان طرفداران

 

Super Mario Maker

اگر سال 2015 در دنیای بازی ها رکن اصلی خودش را داشته باشد، این رکن قطعا هواداران خواهند بود. بهترین مثال این قضیه، بازی Super Mario Maker است که مسئولیت تولید محتوا را در اختیار بازی کنان قرار داد. این اولین بازی نبود که امکان تولید مراحل را به بازی کنان می‌داد، اما می‌توان گفت این اولین باری بود که این پروسه بسیار جذاب، راحت و قدرتمند به نظر می‌رسید.

 

Undertale

این بازی مستقل نقش آفرینی که در سال 2015 عرضه شد، بخش بزرگی موفقیت تاریخی خود را مدیون طرفدارانش است. این بازی که توسط تابی فاکس افسانه ای ساخته شده است، درست مثال بازی Super Mario Maker، هواداران را در هسته‌ی اصلی بازی قرار داد. این در حالی است که Undertale در حقیقت یک نقد از انسان هایی است که طبق خواسته های طرفدارانشان دائما رنگ عوض می‌کنند.

این بازی توسط میلیون ها طرفدار هنرمند و شوخی پرداز و خلاق به جلو رانده می‌شود و از این نظر، تا به امروز هیچ نمونه‌ی مشابهی ندارد.

 

2016: خیزش پلتفرم های همراه

 

Pokemon Go و Clash Royale

بازی های موبایل در ابتدای این دهه کار خود را از یک بازار کاملا رقت انگیز شروع کرده و اکنون به جایی رسیده اند که گردش مالی آنها در حدود 68.5 بیلیون دلار تخمین زده شده است. بخش اعظم این موفقیت، موفقیت جذب بازی کنان و حتی افراد عادی که چیزی از بازی نمی‌دانستند، توسط بازی های Pokemon Go، Clash of Clans و Clash Royale بود. موفقیت دو عنوان Clash، ارزش مالی کمپانی Supercell را تا قف 10 بیلیون دلار بالا برد که فاصله‌ی چندانی از کمپانی TakeTwo که صاحب عناوین GTA و Red Dead Redemption است، ندارد.

 

Overwatch

این بازی توسط بلیزارد ساخته شد و به نوعی دنباله‌ی معنوی بازی Team Fortress 2 که خودش هم یکی از مهم ترین بازی های سال های 2000 بود، محسوب می‌شود. چیزی که Overwatch را خاص و جذاب می‌کرد، کاراکتر های متنوع و دوست داشتنی آن بودند. همچنین، این بازی بود که اولین بار استفاده از Loot Box ها را در بازی های مدرن محبوب کرد، البته تا زمانی که هواداران در مقابل این سیستم کسب درآمد قد علم کردند.

 

No Man’s Sky

معمولا فقط بازی های AAA هستند که پیش از عرضه شان موفق به هیجان زده کردن هواداران می‌شوند، اما سونی در سال 2015 تصمیم گرفت که این بازی را که محصول تیم بسیار کوچک Hello Games بود، در این جایگاه قرار دهد. نتیجه‌ی این کار سونی، لحظه شماری هواداران برای عرضه‌ی این بازی بود که پس از عرضه‌ی بازی، نقد های شدیدی را برای بازی به همراه داشت و هواداران را نا امید و خشمگین کرد. پس از آن، تیم کوچک اما سخت کوش Hello Games تمام وقت خود را صرف اصلاح بازی و بروز کردن آن کرد و در پایان، موفق شد دل های هواداران را باز هم به دست آورد.

 

2017: تحولات عظیم

 

Fortnite و PUBG

امروزه سبک بتل رویال به تمام سوراخ و سمبه های صنعت بازی نفوذ کرده است، از بازی تتریس گرفته تا Forza Horizon و حتی Civilization. با این حال شروع این جنبش عظیم در سال 2017 و بازی PUBG آغاز شد. سازنده‌ی PUBG، برندِن گرین در حقیقت یک ماد ساز شناخته شده بود که پیش از ساخت این بازی، ماد های زیادی را روانه‌ی بازار کرده بود. این بازی در زمان عرضه روی Steam، رکورد های بسیار زیادی را جابجا کرد و مهم تر از همه، به شدت اعتیاد آور و ساده به نظر می‌رسد.

پس از موفقیت این عنوان، Epic Games هم این مفهوم را گرفت و با پیاده سازی آن در یک دنیای رنگارنگ که بیشتر با هدف جذب کودکان طراحی شده بود به موقیت عظیمی رسید. مهم ترین عاملی که این بازی را از PUBG پیش انداخت، رایگان بودن آن در زمان عرضه بود. این بازی در طول زمان به یکی از بزرگ ترین بازی های تاثیر گذار (بخوانید سرطان!) کل دهه و حتی کل دوران ها تبدیل شد.

 

Star Wars: Battlefront II

جمله‌ی معروفی وجود دارد که می‌گوید ستاره‌ی روش کسب درآمد از طریق Loot Box ها شاید پروفروغ بوده باشد، اما عمر چندانی نداشت. اگر یک بازی باشد که در طول دهه‌ی گذشته این مطلب را به واضح ترین شکل ممکن به تصویر کشیده باشد، آن بازی بدون شک Battlefront II است.

مشکل این بازی این بود که EA به این نتیجه رسید که فروش این بازی با قیمت 60 دلار، به اندازه‌ی کافی برای کمپانی سود آور نیست! البته یک محاسبه‌ی سر انگشتی از تعداد افرادی که بازی ها را کرک می‌کنند یا آنها را با تخفیف و یا حتی به صورت دست دوم می‌خرند، نشان می‌دهد که سود حاصل از بازی های 60 دلاری، واقعا هم آن قدر بالا نیست.

اما EA برای جبران این قضیه چه کرد؟ پر کردن بازی با Loot Box ها و معتاد کردن بازی کنان به خرید آنها، به امید اینکه شاید پس از خالی شدن جیبشان، یکی از آیتم های دیجیتالی را که دوست داشتند به دست بیاورند.

نتیجه‌ی کار این بود که آتش خشم فروزان بازی کنان، دامن EA و سایر ناشران بازی ها را گرفت و این مدل کسب در آمد را برای همیشه در بازی های ویدیوی سوزاند و خاکستر کرد. امروزه شرکت های بازی سازی از روش ها متفاوتی برای کسب درآمد استفاده می‌کنند.

 

Hellblade: Senua’s Sacrifice

استودیوی Ninja Theory این بازی AAA را با بودجه ای محدود، در مورد یک زن جنگجو که در دنیای افسانه‌های اسکاندیناویایی به دنبال گم شده اش می‌گشت ساخت. این بازی به شدت موفق از آب در آمد و سیل عظیمی از نامه‌های هواداران را روانه‌ی این استودیو کرد. این بازی با به تصویر کشیدن دیوانگی شخصیت اصلی بازی به شکلی بسیار واقعی و عمیق، به بیماران ذهنی و اطرافیان آنها کمک بسیاری کرده است.

 

The Legend of Zelda: Breth of the Wild

موفقیت چشمگیر این بازی ثابت کرد که نینتندو قابلیت و استعداد زیر و رو کردن حتی یکی از نمادین ترین فرنچایز های خود را هم دارد. دلیل قرار گرفتن این بازی در این لیست این است که نینتندو با عرضه‌ی این عنوان، به بازی سازان دیگر هم نشان داد که چطور روی سیستم های بازی خود تمرکز کنند. این بازی یک سیستم بسیار عمیق با نام Chemistry دارد که کاملا در تضاد با موتور فیزیک بازی است. این سیستم به عوامل طبیعی مثل آتش، آب، دما و باد اجازه می‌دهد محیط فیزیکی بازی را کاملا تحت تاثیر قرار دهند و تجربه‌ی این دنیای عظیم و بی انتها را بسیار زیبا و خاص کنند.

 

2018: سال بازی های AAA

God of War و Red Dead Redemption 2

شاید باور آن سخت باشد، اما بیش از 2000 توسعه دهنده در طول 7 سال روی عنوان Red Dead Redemption 2 کار کرده اند و تعداد نام های تیتراژ پایانی، بیش از 3700 است. بر خلاف آن، تعداد توسعه دهنده‌های بازی  God of War تنها 300 نفر بوده است و زمان ساخت بازی هم فقط 5 سال به طول انجامیده است. با این حال بازی God of War در خیلی بخش های Game Awards، گوی سبقت را از رقیب بزرگش ربود.

چیزی که God of War به ما ارائه داد، یک داستان دردناک و تکان دهنده از رابطه‌ی پدر و فرزندی بود، در حالی Red Dead Redemption 2 دنیایی عظیم و کاملا زنده از غرب وحشی را به بازی کنان ارائه کرد که به معنای واقعی کلمه بی پایان بود.

صرف نظر از تفاوت‌های این دو عنوان، چیزی که این دو بازی در کنار بازی هایی مثل Last f Us و Walking Dead به ما ارائه دادند این بود که بازی ها می‌توانند از نظر داستان سرایی و روایت پردازی حتی از فیلم ها پیشی بگیرند. تا جایی که بازی سازان می‌توانند با دای بلند فریاد بزنند: گور بابای اُسکار!

 

Astro Bot: Rescue Mission

پس از مدت ها صبر کردن برای یک بازی یا نرم افزار که بالاخره از تمام پتاسنیل های VR بهره ببرد، این عنوان نزدیک‌ترین چیزی بود که به دست ما رسید. این بازی اختصاصی PS4 بسیار جذاب و زیبا بود، اما متاسفانه به حدی نبود که بتواند خونی تازه در رگ‌های VR تزریق کند و حالا حالا ها باید منتظر آن بازی ایده‎آل باشیم.

 

2019: پیشتازان عصر جدید

 

The Outer Worlds و Game Pass

اگر به داستان دهه‌ی گذشته که برایتان نقل کردیم گوش کرده باشید، می‌دانید که تغییرات این صنعت در طول زمان همیشه به صورت تدریجی بوده اند. به همین دلیل می‌توانیم بگوییم که به احتمال زیاد چیز هایی که شما در سال 2019 شاهد آنها بودید، در سال 2020 دچار تغییرات چندانی نخواهند شد.

یکی از این ویژگی ها، Game Pass ها و بازی زیبای Outer Worlds است. شاید Outer Worlds فقط یک بازی زیبا و دنباله‌ی معنوی Fallout باشد، اما اهمیت بازی از آنجا بالا می‌رود که جزء سرویس Game Pass مایکروسافت است. این رویس که بیشتر به مثابه Netflix دنیای بازی ها است، به شما اجازه می‌دهد فقط با پرداخت 10 دلار ماهانه، به کالکشن عظیمی از بازی ها روی PC و Xbox خود دست پیدا کنید.

 

Auto Chess

این بازی که بنیان گذار یک سبک جدید است، توسط استودیو Drodo برای بازی Dota 2 عرضه شده است. Auto Chess ترکیبی ساده اما اعتیاد آور از ساخت Deck، تاکتیک و طرح ریزی، دفاع از قلعه و شرط بندی ساده است. پس از موفقیت این بازی، Valve، Riot Games و Blizzard هم نسخه های مخصوص خودشان را از روی آن بازی ساختند. البته گیم پلی این سبک بازی ها هنوز جای کار بسیاری دارد، اما در هر صورت به نظر می‌رسد به این زودی‌ها شامل کنار رفتن این بازی نباشیم.

منبع: ventuebeat

{نویسندگان مقاله: @JEFFGRUBB@TOLKOTO@DEANTAK@JASON_WILSON}

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها