معرفی 29 بازی که دهه گذشته را تغییر دادند / بخش اول

0
1356

ما در GamesBeat دوست داریم بیشتر روی ابتکار عمل، خلاقیت و تکنولوژی بازی‌ها تمرکز کنیم.

به گزارش کالاسودا و به نقل از venturebeat، این 3 عامل، مبنای لیستی است که شما پیش روی خود می‌بینید. ما در این مقاله قصد داریم نگاهی به بازی‌هایی بیندازیم که دنیای بازی‌های ویدیویی را در دهه‌ی گذشته به شکلی که امروز می‌بینیم در آوردند.

البته پیش از اینکه تصمیم بگیریم که چه بازی‌هایی از سال 2010 تا اکنون در صنعت بازی تحول ایجاد کرده‌اند، ابتدا باید سری به سال‌های 2000 بزنیم و نگاهی به 3 بازی بیندازیم که زیر بنای این صنعت از نظر اقتصادی، تکنولوژی و خلاقیت محسوب می‌شوند.

 

سال 2000: مبنای یک دهه

 

Dwarf Fortress

این بازی سال ها پیش از 2010 عرضه شد و روی سطح اینترنت قرار گرفت و این طور که گفته می‌شود، قرار نیست تا سال 2020 هم روی استیم عرضه شود. در وصف این بازی همین قدر بگوییم که منشاء ایده‌ی بازی هایی زنده و پویا در سطح اینترنت، بازی هایی که محتوای آن به مرور زمان بیشتر و بیشتر شده و بازی هایی که هواداران می‌توانند تا سال ها آنها را تجربه کنند، دقیقا از این بازی کلید خورده است. به جرئت می‌توان گفت دهه‌ی گذشته بدون این بازی، اصلا شبیه به چیزی که الان می‌بینید از آب در نمی‌آمد.

 

League of Legends

پیش از عرضه‌ی این بازی در سال 2009، بازی های استراتژی دو دسته بودند: بازی های Real-Time و بازی های Turn-Based. در بازی های Real-Time، شما باید برای خود یک مقر فرماندهی می‌ساختید، منابع را جمع آوری می‌کردید و در نهایت، یک ارتش آماده می‌کردید تا در یک رویارویی نهایی، رقیب خود را از پا در آورید. در بازی های Turn-Based هم وظیفه‌ی شما جمع آوری منابع و برطرف کردن مشکلات سیاسی، مردمی و اقتصادی و پیشبرد جامعتان به درجات بالا تر بود.

با عرضه‌ی این عنوان، تمام المان های دو ژانر  با هم ترکیب شده و به معجونی طوفانی با نام ژانر MOBA به جود آمد که نه تنها صنعت بازی، بلکه دنیای رقابت های الکترونیکی را زیر و رو کرد.

 

Minecraft

چیزی که این عنوان را خاص و مهم می‌کند، فاکتور خلاقیت آن است. با اینکه ما قبل از این عنوان هم بازی های ساخت و ساز را دیده بودیم، هیچ عنوانی وجود نداشت که در بی حد و مرز بودن و توجه به جزئیات، به گرد پای این عنوان برسد. من به یاد می‌آورم که چطور در آغاز دهه‌ی گذشته، سطح اینترنت پر از اختراعات خلاقانه‌ی بازی کنان این بازی شده بود. من به یاد دارم که شخصی موفق شده بود در داخل محیط بازی یک کامپیوتر بسازد که واقعا کار هم می‌کرد! موفقیت این بازی به حدی بود که پس از مدتی روی تک تک دستگاه های الکترونیکی که قادر به اجرای آن بودند عرضه شد. تعداد فروش های این بازی بیش از 176 میلیون نسخه است و قرار است در آینده ای نزدیک، این بازی با تکنولوژی AR ترکیب شود.

 

 

2010: آغاز یک دهه

 

Super Mario Galaxy 2

در سال 2010، بیشتر ما سرگرم کنسول های PS3 و Xbox 360 و Wii بودیم. کنسول Wii کنسول موفقی بود، اما هر چه جلو تر می‌رفتیم نینتندو بیشتر به این موضوع پی می‌برد که کنترلر های حرکتی قرار نیست آینده‌ی این صنعت باشند، مخصوصا با آغاز رشد محبوبیت بازی های موبایلی در آن زمان.

با تمام این اوصاف، ما فکر می‌کنیم بازی Super Marion Galaxy 2 بهتر از هر بازی دیگری این دهه را به سمت و سوق فعلی کشاند. افزایش سطح کیفی این بازی نسبت به نسخه‌ی اولش به حدی بالا بود که تا امروز این بازی همچنان به عنوان بهترین بازی کل فرنچایز نینتندو شناخته می‌شود و در آن زمان مثل کلاس درسی برای تولید یک دنباله‌ی موفق محسوب می‌شد.

 

StarCraft II

قبل از اینکه این بازی عرضه شود، احتمالا خیلی ها پیشبینی می‌کردند که موفقیت بسیار چشم گیری نصیب آن شود. اما حقیقت این است که حتی با وجود موفقیت عنوان اول در زمینه‌ی ورزش های الکترونیکی، نسخه‌ی دوم با استقبال بسیار ناچیزی روبرو شد که نشان می‌داد عمر ژانر RTS به پایان رسیده است و دور، دور بازی های MOBA است.

 

Red Dead Redemption

این بازی یکی از جذاب ترین بازی های زمان PS3 و Xbox 360 محسوب می‌شود. جزئیات بی انتهای دنیای این بازی، نقش آفرینی عالی شخصیت های بازی و داستان محشر آن، پیش از آغاز نسل جدید کنسول های PlayStation و Xbox، استانداردی را برای بازی های AAA مشخص کرد که تا به امروز هم بازی های بسیار کمی به آن دست یافته اند.

 

2011: سال بازی های فراموش نشدنی

 

The Elder Scrolls V: Skyrim

با وحود اینکه این بازی در ابتدای دهه‌ی گذشته عرضه شد، تاثیر گذاری آن به جدی زیاد بود که نه تنها در طول کل دهه‌ی گذشته، بلکه همین الان هم ورد زبان هاست.

دنیای بی انتها و پر از ماجرای این بازی جزء اولین ها در زمان خود محسوب می‌شد و ما سال ها بعد، حتی تاثیر آنرا روی بازی هایی مثل Legend of Zelda: Breath of the Wild هم دیدیم.

پس از گذشته سال ها، شما اکنون می‌توانید این بازی را روی همه‌ی پلتفرم های این نسل و نسل قبلی و حتی به نوعی روی Alexa آمازون هم تجربه کنید!

 

Dark Souls

Skyrim تنها بازی نبود که در طول کل دهه‌ی گذشته نقل زبان ها بوده است. سیستم متحول شده‌ی اولین بازی Dark Souls، نسخه‌ی متحول شده ای از ژانر RPG بود که تمرکزش را بیشتر روی نبرد های کند تر، دشمنان سخت جان تر و مجازات مرگ برای اشتباهات بازیکن گذاشته بود.

بر خلاف بتسدا که در ساخت دنباله‌ی Skyrim بسیار کند بوده است، FromSoftware موفق شد Dark Souls را در همین دهه به یک سه گانه تبدیل کرده و حتی دو بازی موفق دیگر خارج از این فرنچایز هم عرضه کند. یعنی بازی های Bloodbourne و Sekrio: Shadows Die Twice.

 

2012: آشوب های فراکهکشانی

 

Crusader Kings 2

با توجه به تمام استاندارد های تعریف شده برای یک بازی، این بازی یک افتضاح به تمام معنا بود! گیم پلی بازی چیزی عجیب و غریب و آزار دهنده بود که هیچ شباهتی با بازی های استراتژی پیش از خودش نداشت و حتی در زمان عرضه اش یک فروش 20 هزار عنوانی داشت.

با تمام این موارد منفی، تبلیغات دهان به دهان این بازی توسط هوادارانش و خاص بودن آن، این بازی را زنده نگه داشت و در نهایت تبدیل به یک موفقیت بزرگ و یک منبع الهام کرد.

 

The Walking Dead

این بازی هم جزء بازی های میان رده ای بود که در زمان خود، به دلیل طراحی خلاقانه با انتخاب های جذاب و سیستم عرضه اپیزودی اش، تبدیل به یک موفقیت فوق العاده شد و Telltale را بر سر زبان ها انداخت.

 

Mass Effect 3

این بازی در سال 2012 عرضه شد و متاسفانه معروفیت این بازی بیشتر به خاطر پایان بندی بحث بر انگیزش بود. سر و صدای پیرامون پایان بندی آن باعث شد خود بازی و بخش فوق العاده موفق چند نفره‌ی آن اصلا دیده نشوند. این بازی متعلق به دورانی است که EA هنوز عادت به عرضه‌ی هر ساله‌ی یک بازی فوتبال تکراری و پر کردن بازی های دیگرش با Loot Box ها نکرده بود.

 

2013: افسانه ها

 

Grand Theft Auto V

همه می‌دانستند که این بازی در سال 2013 موفق خواهد شد و همین طور هم شد. چیزی که کسی انتظارش را نداشت، این بود که این بازی هنوز در سال 2019 تا این حد بزرگ و گسترده باشد. بخشی از موفقیت این بازی، به خاطر بخش آنلاین آن است که جذابیت بازی را در سطح اینترنت و بین تعداد زیادی بازی کن به اشتراک می‌گذارد.

 

Dota 2

این بازی جزء اولین عناوینی است که بازار خرید و فروش آیتم ها توسط بازی کنان را به یک مدل کسب و کار استاندارد در آورد. علاوه بر آن، ایده‌ی Battlepass ها و بسته های پیشرفت بازی کنان، از این بازی کلید خورد. درست مثل Rockstar که بعد از GTA V فعالیت چندانی در زمینه‌ی تولد بازی ها نداشته است، Valve هم پس از عرضه‌ی Dota 2، تقریبا به طور کامل از صفحه‌ی تولید بازی ها کنار رفت.

 

Bioshock Infinite

در تعریف کردن داستان دهه‌ی گذشته در دنیای بازی ها، این بازی عجیب ترین نمونه است. این بازی نشان می‌دهد که هر چه قدر هم یک بازی از نظر فنی و مالی موفق باشد، احتمال دارد همچنان برای ناشران کافی نباشد.

این دنباله‌ی بازی Bioshock که بازی کنان از سال 2007 در انتظار آن بودند، تقریبا 5 سال در مرحله‌ی ساخت بود. ظاهرا هزینه‌ی ساخت این بازی در طول همه‌ی این سال ها به حدی زیاد بوده است که حتی با فروش 11 میلیون کپی این بازی در سال 2011، 2K Games همچنان آنرا یک شکست تلقی کرد.

این بازی برای اولین بار به ما نشان داد که ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که حتی وقتی بازی های داستان محور از نظر مالی هم به موفقیت می‌رسند، ناشران ترجیح می‌دهند تمرکز خود را روی بازی‌های موبایلی بگذارند که با هزینه‌ی ناچیز و بدون کوچک‌ترین محتوایی، سالانه بیش از یک میلیارد دلار برای آنها درآمد کسب می‌کنند.

{ادامه دارد}

{نویسندگان مقاله: @JEFFGRUBB@TOLKOTO@DEANTAK@JASON_WILSON}

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها