مقایسه کوچولوهای الکتریکی: هوندا e در برابر فیات 500e

0
430

هم‌اکنون کل صنعت خودرو به سمت خودروهای الکتریکی در حرکت بوده و اگرچه محصولات پلاگین هیبریدی نیز تولید می‌شوند اما هدف نهایی هر خودروسازی تولید محصولات تمام الکتریکی است.

به گزارش کالاسودا به نقل از پدال، به این ترتیب شاهد خودروهای بدون آلایندگی در هر کلاس خودرویی خواهیم بود اما اروپایی‌ها بیش از همه روی خودروهای شهری کوچک تأکید دارند. به همین خاطر ما هم تصمیم داریم دو نمونه از جدیدترین خودروهای الکتریکی و کوچک یعنی فیات 500e و هوندا e را با یکدیگر مقایسه کنیم.

نسخه تولیدی هوندا e در نمایشگاه خودروی فرانکفورت 2019 معرفی شد و 40 هزار نفر علاقه خود به خرید این خودرو را ابراز نمودند. اولین نمونه‌های این خودروی ژاپنی نیز از تابستان سال جاری میلادی به دست مشتریان خواهد رسید.

خب می‌دانیم که هر دو خودرو بیشتر مناسب ترددهای شهری هستند و فضای کافی برای 4 سرنشین را دارند اما فیات به‌طور قابل‌توجهی فاصله بین محوری کمتری داشته و خودرویی دو درب است. از نظر ابعاد فیات 500e طول و عرض به ترتیب 3610 و 1690 میلی‌متری داشته و فاصله بین محوری آن نیز 2320 میلی‌متر است. در مقابل طول و عرض هوندا e برابر با 3895 و 1752 میلی‌متر بوده و فاصله بین محوری آن به 2530 میلی‌متر می‌رسد.

طراحی دو خودرو شباهت‌هایی به یکدیگر داشته و ترکیبی از نوستالژی و مدرنیته است هرچند نتیجه نهایی متفاوتی را می‌بینیم به گونه‌ای که فیات از مد ایتالیایی برخوردار بوده و هوندا طراحی سرراست‌تری دارد. همچنین باید گفت فیات خودرویی تقریباً روباز بوده هرچند نمونه روباز کامل آن در آینده عرضه خواهد شد.

اما داخل کابین چگونه است؟ هوندا در واقع پیشرفته‌تر ظاهر شده و در کل 5 صفحه‌نمایش در بخش بالایی داشبورد دارد که دو نمونه از آن‌ها به عنوان آینه‌بغل‌ها عمل می‌کنند. 500e هم طراحی کاملاً مدرنی داشته و از صفحه‌نمایش 10.25 اینچی سود می‌برد.

دو صفحه‌نمایش لمسی هوندا e ابعاد 12.3 اینچی دارند و پشت آمپرها نیز از نوع 8.8 اینچی هستند.

از نظر تکنولوژی بکار رفته نیز حرف‌های زیادی برای گفتن وجود دارد. هوندا e از ویژگی‌هایی همچون سیستم دوربین جانبی استاندارد، دستیار شخصی جدید و سیستم‌های کمک‌راننده‌ای همچون پیشگیری از برخورد جلو، ترمز سرعت کم، هشدار خروج از مسیر، دستیار پارک و… برخوردار است.

فیات 500e جدید هم اولین خودروی کلاس خود با سیستم خودران سطح 2 است. این سیستم ترکیبی از کروز کنترل تطبیقی با دستیار حفظ خودرو بین خطوط بوده و دوربین جلوی آن محیط را بررسی می‌کند.

اما بد نیست نگاهی به قوای محرکه داشته باشیم. فیات 500e جدید از پیشرانه الکتریکی 116 اسبی و باتری 42 کیلووات ساعتی استفاده کرده و برد 320 کیلومتری دارد. از آنجایی که این خودرو با شارژر سریع 85 کیلوواتی هماهنگ است بنابراین در عرض 35 دقیقه می‌توان تا 85 درصد باتری را شارژ کرد.

این خودرو شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت حدود 9 ثانیه‌ای داشته که خب برای خودرویی الکتریکی چندان چشمگیر نیست.

اما هوندا e با دو پیشرانه الکتریکی که قدرت‌های 134 و 152 اسبی دارند عرضه می‌شوند. پیشرانه قوی‌تر باعث ایجاد شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت حدود 8 ثانیه‌ای می‌شود و برد 222 کیلومتری دارد؛ بنابراین از نظر پرفورمنس این خودرو بهتر از رقیب ایتالیایی ظاهر شده است. همچنین تا 80 درصد باتری را می‌توان در نیم ساعت شارژ کرد.

یکی از تفاوت‌های مهم بین دو خودرو این است که هوندا e خودرویی دیفرانسیل عقب است اما فیات دیفرانسیل جلو می‌باشد. آیا این به معنی هیجان رانندگی بیشتر رقیب ژاپنی است؟ ممکن است این‌گونه باشد اما برای قضاوت نهایی باید آن‌ها را چندین ساعت راند.

با اینکه صحبت درباره قیمت جهانی این دو خودرو زود است اما باید گفت نسخه لانچ ادیشن فیات 500e در ایتالیا قیمت حدود 37900 یورویی دارد درحالی‌که قیمت هوندا e در نسخه کم‌توان‌تر به 29470 یورو می‌رسد و مدل ادونس قیمت پایه 32470 یورویی دارد.

از نظر فنی شما می‌توانید قیمت بیشتر فیات را با برد بیشتر، سقف بازشونده و تجهیزات بیشتر نسخه لانچ ادیشن توجیه کنید.

اما انتخاب شما کدام‌یک از این خودروهای کوچک و جذاب است؟

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها