نسل جدید کارت گرافیک AMD رقیب سرسخت Nvidia

0
243

آهسته ولی با اطمینان، به نظر می رسد بالاخره شرکت AMD می تواند سری کارت های گرافیکی بسازد که با کارت های گرافیک گران قیمت شرکت Nvidia توان رقابت در سطح بالا را داشته باشد.

اگر می خواهید کارت گرافیک جدیدی تهیه کنید تا ماه جولای صبر کنید. AMD این سری را Radeon RX 5700 نام گذاری کرده است.

امید شرکت AMD به نسل بعدی کارت های گرافیکی خود با طراحی Navi است. کارت های گرافیکی که به نظر می رسد آنقدر مطمئن و خوب هستند که شرکت سونی برای نسل بعدی پلی استیشن از آن ها استفاده خواهد کرد.

اما طراحی Navi مخصوص پلی استیشن نبوده و برای کامپیوتر های شخصی نیز قابل استفاده می باشد. شرکت AMD به تازگی این مورد را اعلام کرده است.

سری کارت های گرافیکی با نام AMD Radeon RX 5700 مخصوص کامپیوترهای شخصی که تا ماه جولای به بازار می آیند. این موضوع یکی از مواردی است که قرار شده در نمایشگاه 2019 Computex تایوان در موردش صحبت شود.

AMD Radeon RX 5700

هنوز تا تاریخ 10 جون که زمان برگزاری این رخداد است باقی مانده اما اطلاعات زیر در مورد این کارت گرافیک در دسترس است:

  • به نظر می رسد این طراحی قرار است با نام تجاری RDNA عرضه شود چون این نامی است که در این نمایشگاه برای آن از سوی AMD انتخاب شده است.
  • شرکت AMD ادعا می کند این طراحی جدید 25% راندمان بر سرعت بالاتر و 50% راندمان بر وات بیشتر نسبت به طراحی قبلی خود یعنی GCN دارد. طراحی GCN مربوط به کارت های گرافیکی نسل قبل مانند سری Polaris و Vega می باشد. (که طراحی خوب و قابل قبولی نیز بود).
  • کارت های گرافیک سری Radeon RX 5700 از حافظه GDDR6 و PCIe 4.0 پشتیبانی می کنند. (البته هنوز مشخص نیست که این حافظه و رابط اتصال چقدر در راندمان این کارت ها تاثیر دارند اما هرچه باشند نسخه های جدیدی هستند و معمولا نسخه های جدید خیلی بهتر از قبل ها عمل می کنند).
  • در رخداد قبلی شرکت AMD یکی از کارت های گرافیک سری Radeon RX 5700 را در بازی Strange Brigade با کارت گرافیک Nvidia RX 2070 مقایسه کرد و نتیجه آن 10% قدرت و سرعت بیشتر کارت گرافیک AMD بود. اما در آن زمان مشخص نکرد که دقیقا از کدام مدل سری RX 5700 استفاده کرده است و آیا در بقیه نرم افزارها و بازی ها هم به همین صورت عمل خواهد کرد یا خیر؟

در هر حال با توجه به مواردی که در بالا گفته شد به نظر می رسد اگر قصد خرید کارت گرافیک جدیدی را دارید حداقل تا تاریخ 10 جون یا 20 خرداد منتظر بمانید تا بفهمیم AMD واقعا چه چیزی را  می خواهد عرضه کند.

با ما در صفحه اینستاگرام و تلگرام کالاسودا به روز باشید

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها