نگاهی به برنامه تلگرام و محبوبیت آن میان کاربران ایرانی

0
493

نگاهی به برنامه تلگرام و محبوبیت آن میان کاربران ایرانی|کالاسوداکالاسودا – بی شک میتوان گفت که تلگرام محبوبترین پیام رسان میان کاربران ایرانی است که این روزها با اختلالاتی مواجه شده است. اما دلیل محبوبیت این اپلیکیشن نزد ایرانی ها چیست؟

تلگرام یک سرویس پیام رسان است که هدفش را بر روی انتقال پیام ها در کوتاهترین زمان و با حداکثر سرعت تمرکز کرده است. این نرم افزار برای نسخه های ویندوز، اندروید، ویندوزفون و ios موجود است. تا پیش از تلگرام، ایرانیها از نرم افزارهای پیام رسانی چون وی چت و وایبر استفاده میکردند که با فیلتر شدن آنها، ایرانیان به سمت استفاده از تلگرام روی اوردند. اپلیکیشنی که هم در سرعت پیام رسانی مثال زدنی است و هم از لحاظ امنیت و حفظ حریم شخصی بالاتر از رقبای قدیمی تر خود قرار گرفته است.

موسسان تلگرام برنامه خود را ایمنتر از واتساپ و لاین میدانند. آنها میگویند اگر از گفت‌ وگوی خصوصی استفاده کنید، پیام شما در مبدأ و مقصد رمزگذاری میشود و به هیچ عنوان پیامها در فضاهای ابری ذخیره نمیشوند و تنها در مبدأ و مقصد در دسترس خواهند بود.

 تلگرام توسط دو برادر با نامهای پاول دورف و نیکلای دورف به بازار آمد. پاول دورف برادر کوچک نیکلای دورف است و سازمان غیرانتفاعی کارآفرینی در آلمان دارد که پشتیبان مالی پروژه است. تلگرام توسط یک سازمان غیرانتفاعی آلمانی متعلق به کارآفرین و نیکوکار روس، پاول دورف، اداره میشود.

پاول دورف 33 ساله که ملیت روسی دارد و در سن پطرزبورگ متولد شده است، دوران کودکی خود را در شهر تورین ایتالیا سپری کرده است. او را مارک زاکربرگ ِ روسیه خطاب کرده اند. او علاوه بر تلگرام، شبکه اجتماعی ویکی را نیز سال 2006 تاسیس کرده که شبکه اجتماعی محبوب در میان کاربران اروپایی روس زبان سراسر دنیاست. این شبکه اجتماعی در بین مردم روسیه، اوکراین، قزاقستان، مولداوی، بلاروس بسیار محبوب است. ویکی همانندی بسیاری به فیس بوک دارد.

در خبرها عنوان شد که بیش از 80 درصد کاربر ایرانی از این اپلیکیشن استفاده میکنند و 40 درصد از کاربران تلگرام ایرانی هستند. در اردیبهشت ۱۳۹۶ مطابق مصوبه شورای عالی فضای مجازی به این شبکه اجتماعی ۱۲ ماه مهلت داده شده که سرورها را به ایران منتقل کنند. هر چند که پاول دورف اعلام کرد که هیچ‌ یک از سرورهای تلگرام به ایران منتقل نخواهند شد. در سال ۲۰۱۷، تلگرام با حدود ۱۰۰ میلیون کاربر، هفتمین پیام‌رسان پرکاربرد شناخته شد. در این فهرست، پیام رسان فیس‌بوک و واتساپ مشترکاً اول هستند.