نگاهی به زندگی پاول دورف، موسس تلگرام

0
1985
نگاهی به زندگی پاول دورف، موسس تلگرام|کالاسودا

نگاهی به زندگی پاول دورف، موسس تلگرام|کالاسوداتلگرام یکی از پیام رسانهای محبوب خصوصا میان کاربران ایرانی است و بیش از 80 درصد کاربر ایرانی از این اپلیکیشن استفاده میکنند و 40 درصد از کاربران تلگرام ایرانی هستند. این پیام‌رسان روسی روزگار پرحاشیه ‌ای را در ایران سپری کرده و در حال حاضر که این مقاله را میخوانید در ایران فیلتر شده است. پیام ‌رسان تلگرام نیز با توجه به شناخت خود از کاربران از لحاظ امنیت سنگ تمام گذاشته است و همین موضوع سبب شده که کاربران ایرانی در کنار قابلیتهای جذاب و متنوع، از امکانات جذاب آن استفاده کنند.

پیام رسان پر سرعت
همچنین تلگرام یکی از پرسرعت‌ ترین برنامه‌ های پیامرسان است که با توجه به ‌سرعت پایین اینترنت در ایران به گزینه مناسبی برای اکثر کاربران ایرانی تبدیل‌ شده است. ارسال فایل و پیام در این پیام ‌رسان با سرعت مناسبی صورت میگیرد. پاول دورف، طراح و خالق این برنامه است که ملیت روسی دارد و در سال 2013 میلادی این اپلیکیشن محبوب را طراحی کرده است. در زیر نگاهی می اندازیم که بیوگرافی و داستان موفقیت پاول دورف.

کودکی و تحصیلات
پاول دورف در شهر سن پطرزبورگ به دنیا آمد و دوران کودکی اش را به خاطر شغل پدرش که لغت شناس بود، در ایتالیا سپری کرد. او به ادامه تحصیل علاقه فراوانی داشت و پس از گذراندن مقاطع تحصیلی پایه در ایتالیا به زادگاهش روسیه بازگشت و در سال 2006 از دانشگاه ایالتی سن‌پترزبورگ در رشته فلسفه فارغ‌التحصیل شد. زندگی شخصی او در کتابی به نام کد پاول دورف به چاپ رسیده است. برادر او نیکلای دورف نیز که در زمینه برنامه‌نویسی و ریاضیات درس خوانده در تاسیس شبکه اجتماعی VK و البته اپلیکیشن مسنجر تلگرام، همیار و همکار پاول دورف بوده است.

مارک زاکربرگِ روسیه!
پاول دورف وقتی به همراه برادرش نیکلای در سال 2006 شبکه‌ی اجتماعی VK را راه انداخت فکرش را هم نمی‌کرد روزی بزرگ‌ترین شبکه اجتماعی اروپایی خصوصا میان کشورهای روسی زبان  شود. اول دورف چند سال پیش، شبکه اجتماعی VKontakte (که بعدها نامش را به VK تغییر داد) تاسیس کرد؛ VK همان شبکه‌ای است که ماجراهای مربوط به بازی نهنگ آبی از آن‌جا آغاز شد. به گفته‌ خیلی از افراد، دورف برای طراحی VK از فیسبوک الهام گرفته است؛ به همین جهت او را مارک زاکربرگ روسیه نیز می نامند. شبکه اجتماعی  VK در زمانی که توسط پاول و نیکولای دورف اداره می‌شد، ارزشی بالغ بر ۳ میلیارد دلار داشت. در سال 2011 به خاطر مخالفتهای پاول با سیاستهای جریان حاکم، نیروهای امنیتی روسیه خانه‌ی او در سن پترزبورگ را محاصره کردند ولی ماجرا بعد از یک ساعت فیصله پیدا کرد. اما VK در نهایت علیرغم میل باطنی موسسانش، 12 درصد از سهامش را به ایوان تاروین فروخت. این کمپانی بزرگ به مرور زمان تمامی سهام VK را خرید و امروز تنها مالک این شبکه اجتماعی به حساب می‌ آید. جالب است بدانید که دورف پس از خروج از VK، به افرادی برای ساخت شبکه مجازی Galaxy – Chat & Play کمک کرد.

powel1|کالاسوداطراحی تلگرام
دورف در سال 2013 میلادی بعد از اتفاقاتی که برای شبکه‌ ی اجتماعی ‌اش افتاد به اتفاق برادرش نیکلای، اپلیکیشن پیام‌ رسان تلگرام را راه انداخت. اما تجارب VK به او یاد داده بود که نباید مقر جدیدش را در روسیه انتخاب کند؛ به ‌این‌ ترتیب تلگرام در برلین آلمان بنا شد. طراحی، ساخت و پشتیبانی کامل از پیام‌ رسان تلگرام رقمی بالغ بر ۲۶۰ میلیون‌دلار روی دست پاول دورف هزینه گذاشت اما جالب است بدانید که او اعتقادی به کسب درامد از تلگرام ندارد چرا که با ورود به این زمینه، دیگر نمی‌توان خصوصی ماندن اطلاعات کاربران را تضمین کرد. او برای سر پا نگه ‌داشتن تلگرام، ماهانه یک میلیون دلار خرج می‌ کند. او که خود از دوستداران فعالیت در اینستاگرام است و مدام سفر میکند، عکسهای زیادی از مسافرتهای خود در شبکه اجتماعی اش منتشر میکند و فعال است.

حفظ امنیت و حریم شخصی کاربران
او حفظ امنیت و حریم شخصی را بی ‌قیمت می‌داند و میگوید اپلیکیشن پیام ‌رسانی مانند تلگرام که مدعی اولویت دادن به امنیت است هم نباید وارد بازیهای خطرناک سیاسی شود. اخیرا نیز در پی درخواست وزارت ارتباطات کشورمان برای انتقال سرورهای این شرکت به ایران را نپذیرفت و اعلام کرده است که حتی در صورت فیلتر شدن تلگرام در ایران نیز حاضر نیست سرورها به ایران منتقل شود. او گفت: حاضریم بازار ایران را از دست بدهیم تا اینکه سر یک بایت از اطلاعات شخصی کاربرانمان معامله کنیم؛ این کار را قبلا در چین هم کرده ‌ایم.