چیپست پردازنده هایسیلیکون کایرین 980؛ اولین پردازنده 7 نانومتری

0
1235
چیپست پردازنده هایسیلیکون کایرین 980؛ اولین پردازنده 7 نانومتری

پردازنده هایسیلیکون کایرین 980 در ماه های اخیر بدون رقیب بوده است و چند روز دیگر پرچمداران سامسونگ با پردازنده های اسنپدراگون 855 روانه بازار فروش می شوند. حال قصد داریم به بررسی ویژگی های این چیپست بپردازیم و ببینیم این چیپست می تواند تا ماه های پایانی سال 2019 لقب برترین پردازنده اندرویدی را به خود اختصاص دهد یا خیر.

کمپانی هواوی در سال های اخیر پردازنده های خود را توسط یکی از شرکت های وابسته خود به نام هایسیلیکون روانه بازار فروش می کند. هواوی را می توان تنها برندی دانست که پردازنده های خود را به هیچ برندی نمی فروشد و تنها برای گوشی های خود آنها را توسعه می دهد. این پردازنده دارای 6.9 میلیون ترانزیستور بوده و تولید انبوه آن به وسیله شرکت تایوانی TSMC  صورت می گیرد.

هایسیلیکون کایرین 980 در نمایشگاه IFA 2018 به عنوان اولین پردازنده هفت نانومتری روانه بازار فروش شد که از ویژگی های منحصر به فردی نیز بهره می برد. این پردازنده قدرتمند در شرایطی دارای دو شبکه پردازش عصبی اختصاصی است که در این بخش بسیار عالی خواهد بود.

این پردازنده قدرتمند، از پردازنده گرافیکی Mali-G76 و مودم Cat. 21 LTE بهره می برد؛ با این وجود مشکل هنگ کردن در این گوشی هوشمند غیرممکن است و سرعت اینترنت در این گوشی هوشمند نیز در تمام کشورهای جدید مورد تایید خواهد بود. پردازنده هایسیلیکون کایرین 980 از رم نرم افزاری LPDDR4X  با حداکثر فرکانس 2133 مگاهرتزی پشتیبانی می کند.هایسیلیکون کایرین 980 در نمایشگاه IFA 2018 به عنوان اولین پردازنده هفت نانومتری روانه بازار فروش شد

هایسیلیکون کایرین 980 از هشت هسته تشکیل شده است که در سه کلاستر تقسیم می شود. این پردازنده از چهار هسته پردازشی Cortex-A76 تشکیل شده که لاستر اول دارای فرکانس 2.6 گیگاهرتزی است و بخش دیگر نیز فرکانس 2.2 گیگاهرتزی دارد. کلاستر سوم نیز دارای چهار هسته Cortex-A55 با فرکانس 1.8 گیگاهرتزی بوده که مصرف انرژی کمی دارد.

پس از بررسی ویژگی های این پردازنده بهتر است به بیان ویژگی های منحصر به فرد این چیپست بپردازیم.

کمپانی هواوی از چیپست وای فای اختصاصی خود با نام Hi1103 در این پردازنده استفاده کرده است. حداکثر سرعت دانلود با این چیپست وای فای برابر با 1732 مگابیت بر ثانیه است که سرعت آن برای کاربران بسیاری از کشورهای غیرقابل تصور خواهد بود.

در کنار این موضوع، پردازنده گرافیکی این چیپست جهش بسیار خوبی در مقایسه با نسخه قبلی داشته است و در مقایسه با پردازنده های دیگر مصرف انرژی بسیار کمتری دارد.

در آخرین بنچمارک های شناخته شده، پردازنده های این کمپانی به خوبی توانسته است شرایط خوبی را برای پرچمداران هواوی به همراه آورد. باید دید آیا پرچمدار سامسونگ با رم نرم افزاری 12 گیگابایتی و پردازنده اسنپدراگون 855 می تواند امتیازهای بالاتری در مقایسه با این محصول به دست آورد یا خیر.

با تمام این تفاسیر، بعید به نظر می رسد که گوشی های قدرتمندتری در مقایسه با پرچمداران هواوی روانه بازار فروش شود. بسیاری از بنچمارک ها نشان می دهند که این دو پردازنده بسیار نزدیک به هم هستند.

با ما در صفحه اینستاگرام و تلگرام کالاسودا به روز باشید

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها