همه آنچه باید درباره تبدیل تلویزیون خانه به مانیتور رایانه بدانید

0
1366

بازی کردن و کار با مانیتورهای بزرگ بسیار هیجان انگیز است؛ اما هر چه اندازه مانیتورهای رایانه‌ها بزرگ‌تر باشد؛ قیمت آنها نیز سرسام آور است. اما شما به راحتی می‌توانید از تلویزیون‌تان به جای مانیتور رایانه استفاده کنید.

به گزارش کالاسودا و به نقل از pcworld، شما با استفاده از کابل می‌توانید از تلویزیون به عنوان مانیتور کامپیوتر استفاده کنید؛ البته این بهترین و ارزان‌ترین گزینه موجود نیست؛ چون تلویزیون‌های HDTV 32 اینچی آنقدرها هم ارزان نیستند.

چگونه تلویزیون خود را به رایانه وصل کنیم؟

بسته به خروجی رایانه شخصی و ورودی‌های HDTV، ممکن است به یک کابل ویژه نیاز داشته باشید، و باید چند تنظیمات را نیز بررسی کنید.

تلویزیون‌های اچ دی مدرن دارای خروجی HDMI هستند. برخی از تلویزیون‌های اچ دی قدیمی‌تر دارای پورت‌های DVI هستند و برخی حتی از پورت‌های VGA که به طور خاص برای “استفاده از کامپیوتر” تعیین شده‌؛ بهره می‌برند. اگر کارت گرافیک شما خروجی HDMI دارد، فقط کافی است از یک کابل HDMI استفاده کنید تا رایانه شخصی خود را به تی وی وصل نمایید.

اگر از کارت گرافیک یا مادربرد قدیمی‌تر استفاده می‌کنید که فقط خروجی DVI دارد، می‌توانید یک کابل مبدل DVI به HDMI ارزان تهیه کرده و آن را به خروجی HDMI تلویزیون خود وصل کنید.

اگر می‌خواهید از تلویزیون خود به عنوان مانیتور دوم یا سوم استفاده کنید، ممکن است به درگاه دیگری مانند خروجی DisplayPort کارت گرافیک نیاز داشته باشید. در این حالت، باید از کابل متفاوت (DisplayPort-to-HDMI) استفاده کنید. مهم‌ترین مزیت استفاده از خروجی DisplayPort به جای DVI یا VGA این است که HDMI و DisplayPort سیگنال‌های صوتی و تصویری دارند. اگر كارت گرافیك شما از HDMI از طریق DVI پشتیبانی می‌کند، كابل DVI به HDMI می‌تواند ویدئو و صوت را انتقال دهد.

اگر از DVI یا VGA استفاده می‌کنید، به احتمال زیاد باید صدای رایانه شخصی خود را به صورت جداگانه به تلویزیون‌های اچ دی وصل کنید، یا از بلندگوهای خارجی یا هدست استفاده کنید.

آماده سازی رایانه شخصی خود

بعد از آماده سازی کابل‌ها، باید بررسی کنید که آیا کارت گرافیک شما قادر به ارائه خروجی متناسب با وضوح تصویر تلویزیون‌های اچ دی HDTV است یا خیر.

برای این کار، ابتدا باید با استفاده از کتابچه راهنما، وضوح HDTV خود را پیدا کنید.

برخی از تلویزیون‌های اچ دی دارای وضوح غیر استاندارد هستند. با این حال اکثر آنها با رزولوشن‌های 720p، 1080p یا 4K استاندارد ارائه می‌شوند. بنابراین باید حداکثر رزولوشن کارت گرافیک خود را پیدا کرده و با تلویزیونتان تطبیق دهید.

برای این کار منوی Start Windows 10 را باز کرده و به قسمت تنظیمات/Settings > سیستم/System > نمایش/Display > تنظیمات صفحه نمایش پیشرفته/Advanced display settings> خصوصیات آداپتور برای صفحه نمایش 1 /Display adapter properties for Display 1 بروید. در پنجره ظاهر شده، روی لیست همه حالت‌ها کلیک کنید. وضوح HDTV را پیدا کرده و آن را انتخاب کنید.

ویژگی‌های تلویزیون‌های اچ دی HDTV که باید به خاطر داشته باشید

اگر می‌خواهید از HDTV به عنوان مانیتور رایانه استفاده کنید چند فاکتور مختلف وجود دارد که باید در نظر داشته باشید.

تراکم پیکسلی

تراکم پیکسل یا تعداد پیکسل‌های موجود در یک اینچ مربع صفحه نمایش (ppi) مهم‌ترین عاملی است که باید در نظر بگیرید.

صفحه نمایش لپ تاپ 15.6 اینچی با رزولوشن 1920 در 1080 دارای تراکم پیکسل 141.21 ppi است، در حالی که یک صفحه نمایش 32 اینچی HDTV با همان وضوح تصویر دارای تراکم پیکسلی به مراتب پایین‌تر از  68.84 ppi است. تراکم پیکسلی هر چه پایین‌تر باشد، وضوح تصویر پایین‌تر می‌آید.

بنابراین فاصله شما از مانیتور با توجه به این تراکم می‌تواند بر کیفیت کار شما تأثیر بگذارد. کاربر عادی معمولاً در فاصله دو تا سه فوت از مانیتور دسکتاپ قرار دارد. برای مشاهده راحت مانیتور در این فاصله، باید تراکم پیکسلی 80 ppi یا بالاتر باشد.

تأخیر ورودی

تأخیر ورودی تأخیر بین حرکت شما در دستگاه ورودی (ماوس و صفحه کلید) و آنچه در صفحه نمایش شما نمایش داده می‌شود؛ است. در حالی که اکثر مانیتورهای رایانه‌ای حداقل زمان تأخیر را در اولویت کار خود قرار می‌دهند، معمولاً تلویزیون‌های HDTV پردازش ویدئو را در اولویت قرار داده و تأخیر بیشتری دارند.

این میلی ثانیه‌های اضافی ممکن است آنقدر ها مهم نباشند، اما اگر می‌خواهید بااستفاده از تلویزیون بازی‌های رقابتی آنلاین انجام دهید، این تفاوت‌ها بسیار مهم است.

زمان پاسخگویی (Response Time)

زمان پاسخ دهی غالباً با تأخیر ورودی اشتباه گرفته می‌شود، زمان پاسخ دهی مدت زمان است که پیکسل‌های صفحه نمایش برای تغییر رنگ بین صحنه‌ها استفاده می‌کنند؛ هرچه زمان پاسخگویی کمتر باشد؛ تغییر وضعیت پیکسل‌ها سریع‌تر است. HDTV و مانیتور رایانه می‌توانند زمان پاسخگویی بسیار متفاوتی داشته باشند. HDTV ها معمولاً رنگ‌های غنی‌تر، کنتراست بالاتر و زاویه دید وسیع‌تر دارند که همه این موارد مدت زمان پاسخ دهی را طولانی‌تر می‌کند. برخی از HDTV ها دارای یک “حالت بازی” هستند، که پردازش تصویر را کاهش داده تا هم زمان تأخیر ورودی و هم زمان پاسخ بهبود یابد.

نرخ تازه سازی

یکی دیگر از عواملی که ممکن است عملکرد را تحت تأثیر قرار دهد، میزان تازه سازی نمایشگر است. نرخ تازه سازی تعداد دفعاتی است که نمایشگر “رفرش می‌شود” یا هر بار تصویر مجدد را به روز رسانی می‌کند. اکثر نمایشگرهای مدرن دارای نرخ تازه سازی 60 هرتز هستند، به این معنی که آنها تصویر خود را 60 بار در ثانیه تازه می‌کنند.

اما در این میان احتمالاً مانیتورهای بازی و HDTV با نرخ تازه سازی تبلیغاتی 120Hz، 144Hz یا حتی 240Hz را دیده‌اید. با این حال، این اعداد گمراه کننده است، زیرا یک مانیتور رایانه‌ای با نرخ تازه سازی 120 هرتز با HDTV با نرخ تازه سازی 120 هرتز برابر نیست.

آیا اتصال رایانه به تلویزیون روش خوبی است؟

اتصال رایانه به تلویزیونی که در حال حاضر دارید روش خوب و به صرفه‌ای برای استفاده از یک مانیتور بزرگ‌تر برای نشان دادن محتوای رایانه است.

اما اگر قصد دارید به این منظور یک HDTV بخرید؛ راه حل منطقی نیست. بهتر است برای رایانه خود یک مانیتور بزرگ‌تر تهیه کنید.

تلویزیون های اچ دی و کوچک‌ و ارزان قیمت معمولاً دارای رزولوشن 720p هستند، نه 1080p، در حالی که مانیتورهای با قیمتی مشابه رزولوشن 1080p ارائه می‌دهند. بنابراین اگر به دنبال یک مانیتور زیر 27 اینچ هستید، احتمالاً خرید یک مانیتور جدید از خرید یک تلویزیون HDTV اقتصادی‌تر است.

اگر به صفحه نمایش بزرگتر از 27 اینچ هستید، به یاد داشته باشید که تراکم پیکسلی با افزایش اینچی که بدست می‌آورید به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد.

اگر از صفحه نمایش در فاصله نزدیک استفاده می‌کنید؛ و از محتوا با تراکم پیکسلی بالا بهره می‌برید؛ صفحه نمایش بزرگ ممکن است باعث ایجاد فشار به چشم و گردن شما شود.

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها