هواپیمای خورشیدی ایرباس رکورد زد

0
1729

کالاسودا_شرکت ایرباس که سابقه ای طولانی در حوزه فعالیت های پروازی دارد، اخیرا از جدیدترین هواپیماهای خورشیدی خود رونمایی کرده است.

هواپیمایی که رکورد زد

هواپیمای خورشیدی ایرباس رکورد پرواز بدون سوخت‌گیری را شکستند.اکنون ایرباس از ثبت رکورد جهانی هواپیمای خورشیدی «زفیر اس» برای پرواز بدون سوخت‌گیری خبر داد.

ایرباس اعلام کرد که هواپیمای خورشیدی «زفیر اس» پس از ۲۵ روز پرواز و ثبت رکورد جهانی پرواز بدون سوخت‌گیری به زمین نشست.

این رکورد دقیقا چه اعدادی را شامل می شد؟ 

براساس گزارش خبرگزاری «شینهوا»، «زفیر» در ۱۱ جولای از آریزونا آمریکا پرواز کرد و در نقطه بالایی از زمین به ارتفاع حدود ۲۱.۳۳ کیلومتر به مدت ۲۵ روز و ۲۴ ساعت و ۵۷ دقیقه ماند.

 این هواپیما با پرواز خود رکورد نسخه پیشین خود را با ۱۴ روز و ۲۲ دقیقه و ۸ ثانیه شکست.

  ابعاد این هواپیما چه وضعیتی دارد؟

طبق گفته ایرباس، زفیر ۷۵ کیلوگرمی از فیبر کربن و بال‌های ۲۵ متری ساخته شده است. بال‌های آن با پنل‌های خورشیدی پوشانده شده و قادر به پرواز در لایه استراتوسفر است.

  ایرباس این هواپیما را با عنوان «نه کاملاً هواپیما و نه کاملاً ماهواره» یاد می‌کند و در واقع لقب «شبه ماهواره» را به زفیر اس داده است.

  ماموریت های این هواپیما شامل چه مواردی است؟

بنا بر اعلام ایرباس، این هواپیمای خورشیدی می‌تواند در زمینه‌های متنوعی از جمله مأموریت‌های شناسایی، نظارت دریایی، مأموریت‌های گشت مرزی، ارتباطات، مدیریت بحران‌ها، امداد، نظارت بر آتش سوزی‌های گسترده و نشتی نفت کاربرد داشته باشد.

نگاهی به شاهکار سرشناس ایرباس

کد ای۳۰۰ از اوایل سال ۱۹۶۷ میلادی برای نامیدن هواپیمای در دست طراحی ایرباس انتخاب شد. این هواپیما قرار بود ظرفیت حمل ۳۲۰ مسافر را داشته باشد و از دو موتور جت برای تولید نیروی پیشرانه استفاده کند.

پس از توافق نهایی برای همکاری در پروژه ایرباس، رُژه بِتی، به سمت مدیر فنی پروژه “ای۳۰۰” منصوب شد. وی فرایند ساخت و تولید هواپیما را بین شرکت‌های گوناگون تقسیم کرد و این تقسیم‌بندی از آن دوره تاکنون در ساخت تقریباً همه هواپیماهای ایرباس رعایت می‌شود.

بر اساس این تقسیم‌بندی قرار شد که اتاق خلبان، ابزار و ادوات کنترل پرواز و بخش میانی زیر بدنه هواپیما در فرانسه تولید شود. رژه بیتی که از طرفداران هواپیمای جت ۳-موتوره بریتانیایی ترایدنت بود، ساخت بال‌های هواپیما را به هاوکر سیدلی در بریتانیا واگذار کرد. همچنین مقرر شد که ساخت قسمت‌های جلو و عقب و بخش میانی فوقانی بدنه اصلی هواپیما در آلمان، شهپرها و اجزاء بال‌ها در هلند و بالک‌های افقی عقب در اسپانیا ساخته شوند.

با عضویت در کانال تلگرام کالاسودا در جریان آخرین خبرهای حوزه فناوری قرار بگیرید