پرفروش‌ترین بازی‌های جهان از 1995 تا 2019 را بشناسید

4
4373

صنعت بازی‌های ویدیویی که کار خود را از روز های Pong و Space Invaders شروع کرده بود، اکنون به یک صنعت چند ده میلیارد دلاری تبدیل شده و هر کدام از بازی‌ها برای خودشان فروش‌های چند صد هزارتایی دارند.

به گزارش کالاسودا و به نقل از بیزینس اینسایدر، یکی از آنالیزور‌های این صنعت از NPD Group، فهرستی از پر فروش‌ترین بازی‌های ویدیویی در هر سال را از 1995 تا 2019 جمع آوری و فهرست کرده است.

این فروش‌ها شامل هر دو نسخه‌ی دیجیتالی و فیزیکی می‌شوند. با هم این فهرست را مرور می‌کنیم:

 

1995 – Mortal Kombat III

بازی‌های  Mortal Kombat کلاسیک و مخصوصا نسخه‌ی سوم، همگی بازی‌های موفق آرکیدی بودند که عواملی مثل خشونت بالا، رنگارنگ بودن و استفاده از تکنولوژی موشن کپچر، باعث موفقیت آنها شد.

 

1996 – Super Mario 64

عرضه ی این بازی روی کنسول Nintendo 64 نقطه ی شروع تسلط چندین ساله ی نینتندو روی بازار بازی های ویدیویی محسوب می شود. این بازی در آن زمان، از پردازنده ی 64 بیتی کنسول بهره می برد تا یک محیط سه بعدی را برای بازی کنان به تصویر بکشد که تا آن زمان مشاهده نشده بود.

 

1997 – Mario Kart 64

این بازی ویژگی های خاطره انگیزی مثل بازی کردن به صورت 4 نفره روی یک نمایشگر، ترک های به یاد ماندنی و موزیک های جذاب را در خود داشت که آنرا به بهترین انتخاب روی کنسول Nintendo 64 تبدیل کرد.

 

1998 The Legend of Zelda: Ocarina of Time

خیلی از بازی کنان، این عنوان را بهترین بازی کل این فرنچایز می دانند. Ocarina of Time اولین بازی کاملا 3 بعدی این فرنچایز است و محیطی عظیم و خاطره انگیز را به بازی کنان ارائه می کند.

 

1999 – Donkey Kong 64

یک بازی پلتفرمر 3 بعدی دیگر از نینتندو که از تمام نقاط قوت Mario 64 بهره گرفته بود و در عین حال کاراکتر های بسیار بیشتری را به همراه مراحل بزرگ تر به بازی کنان ارائه می داد.

 

2000 – Pokemon Stadium

نمی توان گفت که این بازی از بهترین عناوین کل فرنچایز است، اما این بازی دقیقا در زمان اوج محبوبیت بازی های Pokemon عرضه شد و دلیل موفقیت آن هم این بود که به بازی کنان اجازه می داد ذخیره های خود را از بازی Pokemon Red و Pokemon Blue روی gamecube به این کسنول منتقل کرده و پوکمان های خود را برای اولین بار در یک محیط 3 بعدی ببینند.

 

2001 – Madden NFL 2002

این بازی به هنگام عرضه روی همه ی پلتفرم ها قابل دسترس بود و از طرفی اولین عنوان کنسول Xbox هم محسوب می شد. با وجود تفاوت تجربه ی بازی روی پلتفرم های مختلف، این بازی کلید موفقیت فرنچایز Madden در سال های بعد محسوب می شود.

 

2002 – Grand Theft Auto: Vice City

پس از موفقیت بازی GTA 3، عنوان Vice City جایگاه این فرنچایز را به عنوان یکی از مهم ترین بازی های این صنعت ثابت کرد. این بازی هم درست مثل GTA 3، در حال و هوای مایامی دهه ی 80 میلادی جریان دارد.

 

2003 – Madden NFL 2004

درست مثل بازی های قبلی، رو تک تک پلتفرم های موجود عرضه شده بود. این بازی یکی از بدنام ترین بازی های فرنچاز محسوب می شود و دلییل آن هم یک کاراکتر جدید با نام مایکل ویک در این بازی بود. دلیل تنفر بازی کنان از این کاراکتر، درجه بندی سرعت او بود که در آن زمان 95 از 100 بود.

 

2004 – Grand Theft Auto: and Andreas

این بازی یکی از موفق ترین و عظیم ترین بازی های PS2 به شمار می رود. این بازی برای اولین بار به بازی کنان اجازه ی شخصی سازی کاراکتر خود را می داد و نقشه ی بازی که یک کپی از کالیفرنیا محسوب می شد، بسیار عظیم بود.

 

2005 Madden NFL 06

این بازی روی تعداد پلتفرم های حتی بیشتری از قبل عرضه شد، اما در مقایسه با گذشته، تفاوت نسخه های مختلف این بازی از قبل هم بیشتر و بیشتر شد. این بازی همچنین اولین عنوانی است که ویژگی QB-Vision را معرفی کرد که مورد تنفر بازی کنان قرار گرفت.

 

2006 – Madden 07

با وجود اینکه این بازی قرار بود فقط روی کنسول های نسل جدید Xbox 360، PS3 و Nintendo Wii عرضه شود، EA نتوانست جلوی خود را بگیرد و این بازی را روی کنسول های دیگر عرضه نکند. این عامل باعث موفقیت نسخه ی 07 بازی شد و این آخرین باری بود که یک باز Madden لقب پرفروش ترین بازی سال را به خود اختصاص داد.

 

2007 – Guitar Hero III: Legends of Rock

این فرنچایز از مهم ترین عناوین شکل دهنده ی بازی های موزیکال محسوب می شود، اما محدودیت آن به کنسول PS2 همیشه جلوی پیشرفت آنرا می گرفت. عنوان Legends of Rock اولین بازی این سری بود که روی تمام پلتفرم های اصلی از جمله ویندوز و مک هم عرضه شد که دسترسی بازی کنان را به آن گسترش داد.س

 

2008 – Rock Band

این بازی که متعلق به کمپانی سازنده ی Guitar Hero بود، این بازی گیم پلی خود را با ترک های Drum، Vocal و Bass line های مجزا گسترش داد.

 

2009 – Call of Duty – Modern Warfare 2

این بازی یکی از بهترین بازی های شوتر اول شخص تمام دوران ها محسوب می شود و از طرفی نقطه ی شروع اوج فرنچایز CoD محسوب می شود.

 

2010 – Call of Duty: Black Ops

پس از موفقیت Modern Warfare، Activision ایده ی توسعه ی بازی توسط تیم های بازی سازی مختلف را ارائه داد تا از یکنواختی این فرنچایز با عرضه های سالانه جلوگیری کند.

Black Ops توسط Treyarch ساخته شد و داستان آن در دهه ی 60 میلادی اتفاق می افتد و به ماموریت های سری CIA در طول این دهه می پردازد.

 

2011 – Call of Duty Modern Warfare 3

مثل دو بازی قبلی Modern Warfare، این بازی هم توسط Infinity Ward ساخته شده بود و عرضه ی بسیار موفقی داشت و با استقبال بی نظیر بازی کنان روبرو شد. این بازی همچنین پرفروش ترین بازی کل فرنچایز CoD تا به امروز محسوب می شود.

 

2012 – Call of Duty Black Ops II

این بازی رکورد فروش سالانه ی Modern Warfare 3 را شکست و در روز اول عرضه ی خود، بیش از 500 میلیون دلار فروش داشت. فروش این بازی در ماه اول تا 7 میلیون نسخه هم بالا رفت.

 

2013 – Grand Theft Auto V

این بازی نه تنها پرفروش ترین بازی های 2013 بود، یکی از پرفروش ترین بازی های تمام دوران ها محسوب می شود تا الان بیش از 100 میلیون نسخه فروش داشته است.

 

2014 – Call of Duty: Advanced Warfare

یک سال پس از شکست مالی Call of Duty: Ghosts، عنوان Advanced Warfare با یک تفاوت اساسی به فرنچاز وارد شد و آن هم اتمسفر Sci-Fi آن بود. از اینجا به بعد بود که نقش بازی کنان در بازی های Call of Duty از یک سرباز معمولی به یک ابر سرباز با انوان گجت های نظامی تغییر کرد.

 

2015 – Call of Duty: Black Ops III

با وجود گرفتن جایگاه پرفروش ترین بازی سال، این بازی موفق نشد که موفقیت مالی در حد عناوین قبلی فرنچایز را به ارمغان بیاورد. با وجود اینکه این بازی مشکل خاصی نداشت، بازی کنان و منتقدان اذعان داشتند که فرمول بازی های CoD در طول سالین مختلف، یکنواخت و تکراری شده است.

 

2016 – Call of Duty: Infinite Warfare

این عنوان، بازی کنان را حتی بیش از پیش از عناوین کلاسیک Call of Duty دور کرد و در فضایی کاملا علمی تخیلی جریان داشت. با وجود اینکه این بازی هم لقب پرفروش ترین بازی سال را به خود اختصاص داد، به شدت زیر استاندارد های Activison قرار داشت.

 

2017 – Call of Duty: WWII

پس از نا امیدی حاصل از Infinite Warfare، اکتیویژن پس از سال ها تصمیم گرفت به ریشه های خود در دوران جنگ جهانی باز گردد. این بازی با استقبال گرم بازی کنان روبرو شد و توانست فروش های خود را به 1 بیلیون دلار در 3 ماه ابتدایی برساند.

 

2018 – Red Dead Redemption 2

خالقان GTA، باز هم با یک بازی دیگر لقب پرفروش ترین بازی سال را تصاحب کردند. اما این بار این بازی Red Dead Redemption 2 بود که به این جایگاه رسید و یکی از بهترین بازی های Open World تمام دوران ها محسوب می شود.

 

2019 – Call of Duty: Modern Warfare

سال 2019 هنوز کاملا به پایان نرسیده است، اما یک بار دیگر یک بازی CoD لقب پرفروش ترین بازی سال را به خود اختصاص داده است. البته شانس کمی هم وجود دارد که بازی های جدید Pokemon یا Star Wars تا آخر دسامبر از آن جلو بزنند.

عضویت
مطلع شدن از
guest
4 نظرات
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها
بلثبث
بلثبث
3 سال پیش

ماین کرفت

علیرضا
علیرضا
3 سال پیش

به نظر نمیاد این مقاله بر اساس منابع معتبر نوشته شده باشه.
چون با یه جستجوی ساده میبینی توی تمام سایت های معتبر رتبه ی یک ماینکرافته
لطفا اینجور مقالات رو بر اساس سلیقه ی شخصی ننویسید

علیرضا
علیرضا
3 سال پیش

۱-فروش ماینکرافت در حال حاضر از ۲۰۰ میلیون عبور کرده و توی ویکی پدیا هم این مورد ثبت شده
۲-من هم قصد توهین نداشتم و فقط خواستم بگم که مقاله ناقصه و برخی بازی ها توش به چشم نمیاد