چالش ها و مشکلات احتمالی هوش مصنوعی در آینده

0
161

Sutskever، Reich و چند نفر دیگر در کنفرانس موسسه هوش مصنوعی انسان محور استنفورد (HAI) در مورد توسعه، مزایا، مشکلات و پیامدهای مثبت و منفی مدل‌های هوش مصنوعی صحبت کردند.

به گزارش کالاسودا و به نقل از venturebeat، این موسسه در سال 2019 برای پیشبرد تحقیقات، آموزش، سیاست و تمرین هوش مصنوعی برای “بهبود شرایط انسانی” تأسیس شد و کنفرانس سالانه بهاره آنها بر پیشرفت‌های کلیدی در هوش مصنوعی متمرکز است.

مدل‌های بنیادی مبتنی بر شبکه‌های عصبی عمیق و یادگیری تحت نظارت خود، داده‌های خام بدون برچسب را جمع آوری می‌کنند و سپس الگوریتم‌ها از مقادیر کمی از داده‌های شناسایی شده برای تعیین همبستگی‌ها، ایجاد و اعمال برچسب‌ها و آموزش سیستم بر اساس آن برچسب‌ها استفاده می‌کنند.

پرسی لیانگ، مدیر CRFM و استادیار علوم کامپیوتر استنفورد، گفت: این مدل‌های پایه، چشمگیر هستند و در بسیاری از تنظیمات مختلف مورد استفاده قرار گرفته‌اند، اما از حد ایده‌آل فاصله زیادی دارند.

این مدل‌ها در بخش عمومی بسیار کاربردی است و می‌تواند فرصت‌هایی را در طیف گسترده‌ای از رشته‌ها مانند حقوق، پزشکی و سایر علوم فراهم کند.

حل مشکلات ذاتی این مدل‌های پایه مستلزم استفاده در دنیای واقعی است.

چالش های هوش مصنوعی در آینده

گزارش CRFM به صراحت اشاره می‌کند که مدل‌های بنیادی “خطرات اجتماعی واضح و زیادی” هم در اجرا و هم در مقدمه دارند.

دستیار مدیر HAI گفت: “هوش مصنوعی یک حوزه تحقیقاتی علمی نابالغ است.” او اشاره کرد که علم کامپیوتر، به طور رسمی، تنها چند دهه است که وجود داشته و هوش مصنوعی سابقه‌ی بسیار کمتری دارد.

رایش گفت: «من با ایده دموکراتیک کردن هوش مصنوعی مخالف هستم. ما نمی‌خواهیم دسترسی به قدرتمندترین فن‌آوری‌ها را دموکراتیک کنیم و آن‌ها را در دست کسانی قرار دهیم که از آنها برای اهداف خصمانه استفاده کنند.»

با وجو فرصت‌ها، خطرات زیادی نیز وجود دارد.

دانشمندان هوش مصنوعی فاقد هنجارها و اخلاق حرفه‌ای هستند. آن‌ها مانند نوجوانانی هستند که به تازگی قدرت‌ زیادی به دست آورده‌اند؛ اما آنقدرها رشد نکرده‌اند که به آنها مسئولیت اجتماعی بدهد.

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها