چرا شرکتهایی مانند اپل وگوگل فونت‌های مخصوص خودشان را طراحی می‌کنند؟

0
531

پس از تبلیغ معروفش در Super Bowl سال 1984، اپل دستگاه انقلابی مکینتاش را روانه‌ی بازار کرد و زندگی ما را برای همیشه تحت تاثیر قرار داد. در آن زمان، سوزان kare، طراح فونت‌ها و آیکون‌های دیجیتالی عصر جدید بود.

به گزارش کالاسودا و به نقل از Mashable، بر خلاف بیشتر کامپیوترهای شخصی آن زمان که از دستورهای خطی برای ناوبری در سیستم استفاده می‌کردند، اپل برای اولین بار از یک رابط کاربری گرافیکی استفاده کرد که هنوز هم  برای کاربران تازه کار کاملا ساده و قابل فهم هستند.

در آن زمان، فونت شیکاگو با خطوط مشکی تیره و ضخیمش به شکلی طراحی شد که روی نمایشگرهایی با رزولوشن پایین به خوبی دیده شود. این فونت و حاشیه‌های پلکانی آن در آن زمان به نماد اپل تبدیل شد.

 

تکنولوژی جدید، فونت های جدید

در دهه‌ی گذشته، کمپانی‌های بزرگ و پیشرو اقدام به نو نوار کردن بسیاری از فونت‌های قدیمی خود کردند. اپل پس از 20 سال، اولین فونت اختصاصی خود را با نام San Francisco در سال 2015 عرضه کرد.

گوگل هم در سال 2015 فونت Product Sans، Roboto را برای اندروید و در سال 2017 هم فونت YouTube Sans را برای یوتیوب عرضه کرد. حتی شاهد ظهور فونت‌های Netflix Sans، Airbnb Cereal، Samsung One و Uber Move را هم در این دهه شاهد بودیم.

 

فونت ها قابلیت انتقال احساسات را دارند

سامارسکایا، طراح گرافیک و فونت مشهور می‌گوید دلیل اینکه کمپانی‌های آی تی اصرار دارند فونت‌های مخصوص خودشان را طراحی کنند این است که دلشان می‌خواهد روی سرعت پردازش و خوانایی آن کنترل بیشتری داشته باشند و فونتی داشته باشند که با پلتفرم‌های خودشان به صورت یکپارچه عمل کند.

اما فراموش نکنید که فونت‌ها همچنین قابلیت انتقال احساسات را هم دارند. به طور مثال فونت Helvetica برای مجله‌ی New Yorker به خوبی جواب می‌دهد و دلیل آن هم این است که این فونت حس و حال متروهای زیر زمینی نیو‌یورک را به خواننده منتقل می‌کند.

به بیان دیگر فونت‌های اختصاصی مثل اسفنج قابلیت جذب حس و حال کمپانی های صاحبشان را دارند. این به کمپانی‌ها امکان می‌دهد که روی گفتار و محتوای خود کنترل بیشتری داشته باشند.

به طور مثال کمپانی FACEBOOK با طراحی فونت مخصوصش، خود را از شبکه‌ی اجتماعی facebook جدا و متمایز کرده است، مخصوصا پس از بد نام شدن این شبکه‌ی اجتماعی به دلایل امنیتی.

در نهایت، سامارسکایا گفت که تایپوگرافی یک فرهنگ زنده و دائما در حال تغییر است که به همراه تکنولوژی پیش می‌رود و به همین دلیل هم گستره‌ی آن از مرزها فراتر می‌رود.

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها