چطور متوجه حمله سایبری برروی WhatsApp شوید؟

0
234

بعد از حمله اخیر اطلاعاتی به واتزآپ که منجر به دزدی گزیده شده اطلاعات شد، این سرویس پیام رسان فورا از کاربرانش خواسته تا برنامه خود را به روزرسانی کنند. شکنندگی و قابل نفوذ بودن واتزآپ که باعث شده تا این حمله اطلاعاتی انجام شود، در نسخه جدید این برنامه که در روزهای اخیر به بازار ارائه شده، اصلاح شده است. البته برخی از کاربران باید به صورت دستی این به روزرسانی را انجام دهند تا بتوانند از اطلاعاتشان محافظت کنند.

آیا واتزآپ ما درمقابل حمله سایبری ایمن است یا نه؟

اما چطور می توانیم متوجه شویم که آیا گوشی هوشمند ما در مقابل این حملات شکننده است و یا اینکه از ایمنی برخوردار است؟ جواب این سوال ساده است. طبق گزارش منتشره در Bussines Insider، اگر سیستم عامل موبایل ما اندروید است، باید وارد Play Store شویم، برنامه واتزاپ را در لیست برنامه های نصب شده انتخاب کنیم، آن را انتخاب کرده و بررویش کلیک کنیم و گزینه “بیشتر بخوانیم” را انتخاب کنیم و ببینیم که آیا نسخه نصب شده برروی موبایلمان، نسخه2.19.134 است یا خیر. اگر این نسخه روی گوشی مان نصب است، خیالمان راحت باشد که تلفن ما ایمن است. درغیر این صورت، اگر نسخه قدیمی تری داریم، باید برنامه واتزآپ را به روزرسانی کنیم.

درصورتی که گوشی شما آیفون است، باید وارد  App Store شوید و در آنجا ببینید که آیا نسخه واتزآپ شما2.19.51 است یا خیر. اگر این نسخه از واتزاپ روی گوشی شما نصب نیست، باید آن را به روزرسانی کرده و این نسخه را روی گوشی تان داشته باشید تا موبایلتان ایمن باشد.

البته این حمله اطلاعاتی، تمام 1.500 میلیون کاربر واتزآپ در سراسر دنیا را به خطر نینداخته ولی هنوز مشخص نیست که این هکرهای اطلاعاتی، به اطلاعات چند کاربر دسترسی یافته اند. اما آنچه مسلم است این است که دزدی اطلاعاتی با بهره گیری از تکنولوژی نظارتی که توسط شرکت NSO Group انجام شده و با استفاده از تماسهای تلفنی این اپلیکیشن، به اطلاعات کاربران دسترسی پیدا کرده است.

خواسته مالکان واتزآپ از کاربرانشان

کمپانی فیس بوک، مالک اپلیکیشن واتزآپ با انتشار بیانیه ای اعلام کرده:« واتزآپ از کاربرانش می خواهد که آخرین نسخه برنامه را نصب کنند و سیستم عامل موبایلشان را نیز به روزرسانی کنند تا بتوانند در مقابل حملات برنامه ریزی شده برای دسترسی به اطلاعات کاربران، ایمن باشند.»

اینطور به نظر می رسد که این حمله سایبری با هدف دسترسی به اطلاعات موبایل افراد خاص و مشخصی صورت گرفته ولی طبق گزارش منتشره در El Confidencial، حتی اگر این حمله سایبری به واتزاپ، به اطلاعات شما دسترسی پیدا نکرده باشد، مهم است بدانید که این تنها خطری نیست که گوشی موبایل شما را تهدید می کند و انواع دیگری از جاسوس افزار ‘spyware’ نیز هستند که ممکن است گوشی شما را تحت تاثیر قرار داده باشند.

این سبک از ویروس ها که وظیفه شان دزدی اطلاعات ازگوشی های تلفن است، معمولا ردپاهایی از خود به جای می گذارند؛ هکرها منتظر آن هستند که شما اپلیکیشنی غیر ایمن را نصب کنید تا بتوانند برنامه جاسوسی شان را روی گوشی شما نصب کنند.

و

یافتن اپلیکیشن های دزد روی موبایلتان

برای یافتن این اپلیکیشن ها کافی است که به لیست اپلیکیشن هایی که روی موبایلتان  نصب است مراجعه کنید و اپلیکیشن هایی که به نظرتان جدید یا عجیب می رسند و خودتان نصب نکرده اید را Uninstall کنید.

این احتمال هم وجود دارد که این اپلیکیشن ها نهفته و پنهان باشند. در این صورت، اگر حس کردید که باطری موبایلتان زود به زود خالی می شود، ممکن است یکی از این ویروسهای جاسوسی در گوشی شما جای گرفته باشد. در نتیجه بهترین راهکار، جلوگیری است. به همین خاطر به شما توصیه می شود که هر برنامه مشکوکی را از روی گوشی تان پاک کنید. بهره گیری از آنتی ویروسها هم می تواند راهکار مناسبی باشد؛ البته به این شرط که آنتی ویروس مورد استفاده، مطمئن و شناخته شده باشد.

https://www.lavanguardia.com/tecnologia/20190514/462249378279/whatsapp-como-saber-movil-vulnerable-protegido-ataque-seguridad-spyware-dispositivo-tecnologia-portada.html

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها