چند نقص امنیتی در تراشه‌های اینتل کشف شد

0
380

کالاسودا – اینتل روز گذشته چند آسیب‌پذیری را در برخی از ریزپردازنده‌های خود کشف کرده که هکرها را قادر به اطلاعاتی خاص همانند حافظه کامپیوتر و… دسترسی داشته و آن را مورد سو استفاده قرار دهند.

این شرکت بیان کرده که از جمله تراشه‌های آسیب پذیر شرکت اینتل می‌توان به برخی مدل‌های تراشه‌های Core  و  Xeon اشاره کرد که به طور گسترده مورد استفاده هستند. ممکن است این محصولات تحت تاثیر این آسیب پذیری قرار بگیرند. مشکل مذکور در فناوری SGX مشهور به (Foreshadow) این شرکت توسط گروهی از محققان جداگانه کشف شده است. به گفته شرکت هکرها می توانند با سواستفاده از این اختلال به اطلاعات حافظه تراشه دسترسی یابند.

اینتل با صدور بیانیه ای در این زمینه تصریح کرده اگر چه آسیب پذیری های مذکور به طور عینی وجود دارند، اما تا به حال گزارشی در مورد سوءاستفاده از آنها منتشر نشده و همین امر نشان می دهد داده‌های خصوصی کاربران بدین علت سرقت نشده اند. اینتل بیان کرد: «ما گزارشاتی مبنی بر مورد سواستفاده قرار گرفتن این تراشه‌ها را مشاهده نکردیم، اما اقداماتی را برای این کار انجام می‌دهیم تا بهترین شیوه امنیتی را اعمال کرده باشیم. اینتل همچنین چند بسته به روزرسانی هم برای رسیدگی به این مسئله عرضه کرده است.

اخبار آخرین شکاف امنیتی در  محصولات اینتل در حالی مطرح می شود که این شرکت در ماه ژانویه اعلام کرد میلیاردها تراشه ساخت آن به دلیل دو شکاف امنیتی جداگانه به نام های Meltdown و Spectre در خطر هک قرار دارند.

 این شکاف ها با طراحی ویژگی در تراشه ها مرتبط بودند که به پردازشگر اجازه دسترسی به اطلاعات کاربر را می داد. در واقع این شرکت در ابتدای سال جاری میلادی هم تعدادی به‌روزرسانی‌های امنیتی برای  جلوگیری از خطرات احتمالی به کاربران، به روز کردن تراشه های خود و حل مشکلات آنها برای مشتریان خود در رایانه‌های شخصی و مراکز داده ای عرضه کرده بود. این اقدامات پس از آن به وقوع پیوست که محققان امنیتی اعلام کردند که نقص‌هایی در این تراشه‌ها وجود دارد که می‌تواند اطلاعات را از هر دستگاه محاسباتی سرقت کند.

با توجه به استفاده از تولیدات اینتل در محصولات سخت افزاری شرکت هایی مانند AMD و ARM آنها هم به همین علت دچار مشکل شده‌اند. البته AMD در بیانیه روز گذشته خود تصریح کرد که آسیب پذیری های تازه شناسایی شده اینتل تاثیری بر امنیت محصولات آن نگذاشته است. در پی این جریانات و پس اعلام خبر شناسایی حفره های امنیتی جدید در تراشه های اینتل سهام معاملاتی این سازنده تراشه روز گذشته به میزان ۱ درصد کاهش یافت و به ۴۸.۱۸ دلار در بعدازظهر روز گذشته رسید.

با عضویت در کانال تلگرام کالاسودا در جریان آخرین خبرهای حوزه فناوری قرار بگیرید