چگونه روی GTA V ماد نصب کنیم؟

0
558

از زمان عرضه‌اش در سال ۲۰۱۳ تا همین امروز، GTA V به فروشی تاریخی و تکرار نشدنی در سراسر جهان ادامه می‌دهد. بخش آنلاین سرگرم کننده که پیوسته و به بهترین شکل ممکن توسط سازنده‌ها پشتیبانی می‌شود، اصلی‌ترین عامل فروش بالای این بازی است. اما اگر نسخه‌های مختلف GTA‌ روی پلتفرم کامپیوتر به خاطر یک ویژگی، معروف و شناخته شده باشند، آن ویژگی انعطاف‌پذیری و امکانات کافی بازی برای ساخت ماد است.

به گزارش کالاسودا به نقل از ویجیاتو، درست مانند دوران طلایی GTA San Andreas که هر ماد، اتومبیل و اسکریپتی که حتی تصورش غیرممکن بود، با یک جستجو در اینترنت برای بازی پیدا می‌شد؛ حالا GTA V نیز بعد از گذشت ۷ سال مجموعه‌ای کامل از ماد‌ها و افزونه‌های مختلف دارد که نصب و استفاده از آن‌ها ارزش تکرار بازی‌ را تا صد‌ها ساعت بالا می‌برد. بنابراین در ادامه با ما همراه باشید تا آموزش دهیم به چه شکل باید این ماد‌ها را نصب کنید. راستی در مطلبی دیگر نیز به سراغ معرفی بهترین مادهای موجود خواهیم رفت.

گام اول: نسخه اصلی بازی را خریداری کنید

می‌دانم، شرایط اقتصادی دست کمی از افتضاح ندارد و بازی‌های ویدیویی هم ارزان نیستند. از طرفی هم نسخه کرک شده بازی چشمکی می‌زند و شما را هم مثل ما وسوسه می‌کند. اما نصب و تجربه بیشتر مادها تقریبا بدون داشتن نسخه اصلی روی استیم امکان‌پذیر نیست. مشکل از اینجا نشات می‌گیرد که تقریبا تمامی ابزارها و نرم‌افزارهای لازم برای اجرای مادها با آخرین نسخه و آپدیت بازی هماهنگ هستند و نسخه‌های کرک شده حداقل چندین آپدیت عقب‌تر است.

بازی GTA V در استیم

GTA V هم که با بخش آنلاین پرطرفدارش پشت سر هم بروزرسانی می‌شود. بنابراین خیال خودتان را راحت کنید و نسخه اصلی بازی را روی استیم بخرید. برای آنکه خرید بازی هزینه کمتری برایتان داشته باشد، توصیه می‌کنیم ریجن استیم خود را به کشورهایی چون روسیه و آرژانتین تغییر دهید تا قیمت GTA V و تقریبا هر بازی دیگری کمتر شود.

گام دوم: نرم‌افزارها و ابزارهای زیر را نصب کنید

مادهای GTA V را می‌توان به دو دسته کلی اسکریپت و ریسورس (شامل وسایل نقلیه، نقشه و …) تقسیم‌بندی کرد. برای آنکه بتوانید هر مادی را به راحتی نصب کنید و در اجرای آن مشکلی نداشته باشید، توصیه می‌کنیم از همین ابتدا تمامی این نرم‌افزارها و ابزارها را دانلود و نصب کنید. در ادامه به توضیح و آموزش نصب هر کدام می‌پردازیم.

Script Hook V

Script Hook V در واقع کتابخانه‌ای (Library) است که امکان استفاده از اسکریپت‌های بازی را در پلاگین‌های شخصی‌سازی شده می‌دهد. توضیحات فنی را کنار بگذاریم، برای اجرای بیشتر مادهایی که مراحل خاصی به بازی اضافه یا اسکریپت‌های بازی را دستکاری می‌کنند، به این کتابخانه نیاز دارید. برای دانلودش کافیست به این صفحه مراجعه کرده و گزینه Download را انتخاب کنید. با باز کردن فایل فشرده، به درون فولدر Bin رفته و دو فایل ScriptHookV.dll و dinput8.dll را در محل نصب بازی کپی کنید. منظور از محل نصب بازی همانجایی است که فایل GTAV.exe قرار دارد.

ابزار Script Hook V

دو فایل بالایی و پایینی را در محل نصب بازی کپی کنید.

در فولدر این ابزار همچنین فایل دیگری به نام Native Trainer وجود دارد که نمونه‌ای از یک پلاگین است و برای ظاهر کردن اتومبیل‌ها و تغییر دادن برخی ویژگی‌های بازی می‌توانید از آن استفاده کنید اما نصب آن ضروری نیست.

ScriptHookVDotNet

این ابزار اسکریپت‌‌هایی را که به زبان برنامه‌نویسی NET. نوشته شده باشند، فعال می‌کند و در اصل وابسته به ScriptHookV است. برای دانلود آن نیز می‌توانید به این صفحه رفته و حتما آخرین نسخه موجود را دانلود کنید. با باز کردن فولدر دانلود شده، با چندین فایل مختلف رو به رو خواهید شد که کافیست تنها دو فایل ScriptHookVDotNet.asi و ScriptHookVDotNet2.dll را در همان محل نصب بازی کپی کنید. بعد از آن فولدری هم در محل نصب بازی ساخته و اسم آن را به “scripts” تغییر دهید.

OpenIV

از OpenIV می‌توانید برای تغییر دادن فایل‌های بازی و همچنین اضافه کردن فایل‌های جدید استفاده کنید. برای نصب برنامه، به سایت اصلی آن رفته و آخرین نسخه برنامه را دانلود کنید. بعد از نصب برنامه، صفحه‌ای مثل عکس زیر باز می‌شود که در زیر اسم بازی Grand Theft Auto V پلتفرم خود یعنی همان ویندوز را انتخاب کنید. بعد از آن برنامه برای اولین و آخرین بار از شما می‌خواهد تا محل نصب بازی را برایش مشخص کنید.

برنامه OpenIV

بعد از انجام تمامی این مراحل، از منوی بالایی نرم‌افزار گزینه Tools و سپس Asi Manager را انتخاب کنید. در صفحه‌ای که باز می‌شود، دو ابزار ASI Loader و OpenIV.ASI را نصب کنید. هر وسیله نقلیه، نقشه و هر نوع فایلی که نیاز باشد از طریق این برنامه به بازی اضافه یا جایگزین شود، مسیر دقیق آن در فایل توضیحاتش مشخص شده و از این بابت نگران نباشید. برای جایگزین کردن و اضافه کردن فایلی کافیست در برنامه به مسیری که خواسته شده بروید، سپس گزینه Edit Mode در گوشه راست و بالای تصویر را فعال کنید. در نهایت فایل‌های مورد نظر را کشیده و درون محل خواسته شده رها کنید.

برخی وسایل نقلیه ماد شده را می‌توانید به جای جایگزین کردن با یکی از وسایل نقلیه بازی، اضافه کنید. فرآیند این کار که Add-on نام دارد، در توضیحات فایلی که دانلود کردید قطعا داده شده است. اما به صورت کلی، قدم اضافه‌تری که باید انجام دهید، اضافه کردن خودرو یا وسیله نقلیه جدید به لیست خودروهای بازی است.

با مراجعه به هر قسمتی از فولدرهای بازی در این برنامه و تلاش برای اضافه یا جایگزین کردن فایلی، خود نرم‌افزار از شما می‌خواهد تا فولدری به نام Mods بسازد و این تغییرات درون این فولدر اتفاق بیافتد. در اصل برنامه به این طریق فایل‌های ماد مورد نظر شما را در آنجا کپی می‌کند تا اگر در اثر استفاده از آن‌ها، بازی از کار افتاد؛ فایل‌های اصلی بازی بدون تغییر باقی مانده و بتوانید با پاک کردن فولدر Mods همه‌چیز را به حالت اولش برگردانید. بنابراین حتما همه تغییرات را درون فولدر Mods انجام دهید. اگر تصمیم اضافه کردن فایل به فولدری را داشته باشید که پیش از این به درون فولدر مادز کپی نشده باشد، خود برنامه به شما اخطار می‌دهد و می‌توانید با یک کلیک تمام فرآیند را به فولدر Mods ببرید.

برای آنکه توضیحات بالا ساده‌تر شود و نحوه اجرای فرآیند را به طور کامل درک کنید، می‌خواهیم تویوتا کمری زیر را جایگزین یکی از ماشین‌های بازی کنیم.

تویوتا کمری در GTA V

با خواندن توضیحات فایل Readme می‌توان دید مسیر مورد نظر برای جایگزین کردن تویوتا با یکی از خودروهای بازی مشخص و مراحل انجام آن به شکل واضحی توضیح داده شده است. تقریبا تمامی مادها توضیحات مشخص و ساده‌ای دارند و بهترین کار این است که در اولین اقدام حتما فایل تکست مربوطه را بخوانید.

در بیشتر مسیرهای مشخص شده برای ریختن و اضافه کردن ماشین‌ها به قسمتی به نام Dlcpacks می‌رسید که در فایل توضیحات مشخص شده که کدام فولدر را در این بخش انتخاب کنید. این فولدرها در اصل آپدیت‌های مختلف بخش آنلاین بازی هستند و بنابراین توصیه می‌کنیم به جای فولدر انتخاب شده، آخرین فولدر را انتخاب کنید چرا که بازی به صورت خودکار از آخرین فولدر به پایین فایل‌ها را بارگزاری می‌کند.

در انتخاب فولدر به توضیحات فایل اکتفا نکنید و همیشه سراغ آخرین فولدر (آپدیت) بروید.

بنابراین اگر به هر دلیلی خودرویی که قصد جایگزینی آن را دارید، در آپدیتی دیگر تکرار شده باشد و شما هم خودرو مورد نظر را در فولدر آپدیت قدیمی‌تر جایگزین کنید، این جایگزین شدن اتفاق نخواهد افتاد.

Rage Plugin Hook

این برنامه هم عملکردی مشابه ScriptHookVDotNet دارد اما به صورت مجزا کار می‌کند و از لانچر مخصوص خودش هم بهره می‌برد. برای نصب برنامه کافی است به صفحه اصلی آن سری بزنید و آخرین نسخه را دانلود کنید. به خاطر داشته باشید که بازی شما باید کاملا آپدیت باشد و تنها آخرین نسخه این برنامه هم روی بازی قابل اسفاده است. با هر بار آپدیت شدن GTA V نیز باید منتظر عرضه نسخه جدیدی از Rage Plugin Hook بمانید.

بعد از باز کردن فولدر دانلود شده، با چندین فایل و فولدر مختلف رو‌به‌رو می‌شوید. همه آن‌ها را به جز دو فولدر SDK و Licences در محل نصب بازی کپی کنید. اگر از مادهایی استفاده می‌کنید که نیازمند Rage Plugin Hook هستند، به راحتی می‌توانید روی فایل exe این برنامه در محل نصب بازی راست کلیک کرده، گزینه Run as Administrator را بزنید تا خود لانچر بازی را اجرا کند و برنامه هم به آن هوک و متصل شود.

از کجا ماد دانلود کنم؟

پیدا کردن ماد‌های معتبر و سالم به اندازه تمامی مراحل بالا اهمیت دارد. به هر حال قرار است فایل‌هایی را که افرادی غریبه در اینترنت آپلود کرده‌اند، دانلود و روی کامپیوتر خود نصب کنید؛ پس ضروری است که خیالتان از منبع دانلود راحت باشد. یکی از بهترین و کامل‌ترین منابع دانلود ماد، سایت gta5-mods است که کار شما در جستجوی ماد را نیز با دسته‌بندی‌های مختلفی چون خودرو، سلاح، نقشه، اسکریپت و … راحت‌تر می‌کند.

سایت GTA5-Mods

اگر هم از ماد بسیار معروف LSPDFR استفاده می‌کنید که شما را در نقش مامور پلیس قرار می‌دهد، با رفتن به سایت اختصاصی خود این ماد با صدها وسیله نقلیه و اسکریپت مخصوص رو به رو خواهید شد که همه آن‌ها نیز مراحل نصب آسانی دارند. در مطلبی جداگانه به معرفی این ماد هیجان‌انگیز و بزرگ نیز خواهیم پرداخت.

راهنمایی و پشتیبانی

دانلود و نصب ماد‌ها فرآیندی است که به مرور زمان و با تکرار برایتان ساده و ساده‌تر می‌شود. اما به هر حال از آنجایی که دارید در واقع هویت اصلی بازی را تغییر می‌دهید و قوانین آن را بهم می‌زنید، ممکن است مشکلات و چالش‌های مختلفی پیش رویتان قرار بگیرد. حتی در بسیاری از مواقع پیش می‌آید که مادهای مختلف با یکدیگر سازگاری ندارند.

اگر در انجام مراحل بالا و نصب هر مادی با مشکل و سوالی رو‌به‌رو شدید، حتما در بخش نظرات بنویسید تا به آن‌ها در اسرع وقت جواب دهیم و شاید حتی پر تکرارترین آن‌ها را به مطلبی جداگانه تبدیل کنیم.

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها