کبوتری که حامل پیام صلح نیست!

0
1635

کالاسودا – چین پهبادی با تکنولوژی بالا به شکل پرنده طراحی کرده است تا بتواند بر شهروندان نظارت کند.

آنها این پهباد را داو یا کبوتر نامیدند، البته کبوتری که حامل صلح نیست و برای نظارت بر شهروندان به پرواز در می آید!

شهروندان چینی این روزها اگر بالای سرشان را نگاه کنند شاید پرنده ای فیک و جعلی ببینند که برای نظارت رفتار انها در آسمان به پرواز درامده است. شاید مجذوب طراحی بی نظیر این کبوتر زیبا شوید، اما با اندکی تفکر میبینید که این یک پهباد بدون سرنشین پیشرفته است که برای نظارت مردم بالای سر آنها پرواز می‌کند.

بر طبق اظهارات خبرگزاری مورنینگ پست در چین در سالهای اخیر، بیش از ۳۰ آژانس دولتی و ارتش چینی استفاده از پهبادهایی که شکل پرنده هستند را برای نظارت بر شهروندان چینی در ۵ استان را گزارش داده اند.

گفته می‌شود که این برنامه توسط سانگ بیفنگ، پروفسور دانشگاه پلی تکنیک شمالغربی شیان، به نام Dove یا کبوتر نامگذاری شده است. بر اساس گزارش این خبرگزاری، پهبادی دیگری به نام Song نیز توسط دانشمند ارشد جنگنده Chengdu J-20، اولین جنگنده ی نسل پنجم آسیا طراحی شده بود.

این پرنده پهبادی بدون سرنشین، بالهایی پروازی به شکل پرنده واقعی دارد که با استفاده از یک جفت میل لنگ که توسط موتور الکتریکی هدایت می‌شود، حرکات پرواز را تقلید می‌کند. به گفته خبرگزاری پست، هر پرنده دارای یک دوربین با کیفیت بالا، آنتن GPS،  سیستم کنترل پروازی و لینک داده ها با توانایی ارتباطات ماهواره ای است.

یانگ ونگینگ، یکی از اعضای تیم در مصاحبه با خبرگزاری پست به این نکته اشاره کرده است که معتقد است که این تکنولوژی دارای پتانسیل خوبی برای استفاده از مقیاس بالا در آینده است. همچنین آن دارای مزیت های منحصر به فردی است که می‌تواند تقاضا برای استفاده از این پهبادها در ارتش و بخش های نظامی و غیر نظامی را افزایش دهد.

اما به جز این موارد چین چگونه می‌تواند بازی نظارت بر رفتار شهروندان را تقویت کند؟ علاوه بر پهبادهای پرنده چین پیش از مواردی نظیر سیستم های شناخت چهره، هوش مصنوعی، عینک هوشمند و سایر فناوری ها برای نظارت بر ۱.۴ میلیارد شهروند، با هدف امتیاز دهی شخصی به رفتار انها در جامعه نیز مورد استفاده قرار داده بود.

در واقع دولت چین در حال ایجاد سیستم رتبه بندی گسترده ای است که رفتار جمعیت عظیم این کشور را نظارت خواهد کرد و همه آنها را براساس اعتبار اجتماعی کسب شده توسط شهروندان رتبه بندی می کند.

این “سیستم اعتباری اجتماعی” برای اولین بار در سال ۲۰۱۴ معرفی شده است و بر اساس یک سند دولتی با هدف تقویت این ایده که “حفظ اعتماد امری پسندیده و از دست دادن اعتماد امری ننگین می باشد” قصد دارد با کمک تکنولوژی های کنترلی به نظارت و جهت دهی رفتار شهروندان بپردازد.

 با ما در کانال تلگرام کالاسودا به روز باشید