کشف لایه‌های شگفت‌انگیز توسط ماه‌نورد چینی چانگ‌ای-4

0
101

تیمی از محققان چینی و ایتالیایی نشان دادند که لایه بالایی خاک ماه در برخی از قسمت‌های آن به طور قابل توجهی ضخیم‌تر از حد انتظار است و این امر توسط کاوشگر قمری چانگ‌ای-۴ (Chang’e 4) و ماهنورد یوتو -۲ (Yutu-2)  به اثبات رسید.

به گزارش کالاسودا و به نقل از indianexpress، کاوشگر قمری چانگ‌ای-۴ (Chang’e 4) و ماهنورد یوتو -۲ (Yutu-2) در حال بررسی سطح ماه هستند. این دو کاوشگر و ماهنورد سال گذشته در دهانه ون کارمن (Von Karman) که یک ناحیه با عرض ۱۱۵ مایلی بوده و یکی از بزرگترین دهانه‌های برخوردی منظومه شمسی است؛ فرود آمدند و بررسی بخش‌های ناشناخته ماه پرداختند.

در مقاله‌ای که روز چهارشنبه در مجله Science Advances منتشر شد، تیمی از محققان چینی و ایتالیایی توسط کاوشگر قمری چانگ‌ای-۴ (Chang’e 4) و ماهنورد یوتو -۲ (Yutu-2) نشان دادند که لایه بالایی خاک ماه به طور قابل توجهی ضخیم‌تر از حد انتظار بوده و از چند لایه شگفت انگیز تشکیل شده است.

النا پتتینی، استاد ریاضیات و فیزیک در دانشگاه رم که یکی از نویسندگان مقاله بود، گفت: “این یک محیط دارای اجزای ریز، تخته سنگ،غبار و شنی است.”

فناوری رادار به کار گرفته شده روی  این ماهنورد به طور گسترده‌ای روی کره زمین برای آشکار ساختن ساختارهای مدفون استفاده می‌شود و در کاوشگرهایی که در مدار مریخ قرار دارد مستقر شده است. سه کاوشگر دیگری که قرار است در ماه ژوئیه به مریخ پرتاب شوندکه یکی از آنها توسط ناسا، یکی با همکاری روسیه و آژانس فضایی اروپا و دیگری توسط چین ساخته شده‌اند، همگی ساز‌ه‌های راداری مشابهی استفاده خواهندکرد.

امواج رادار تقریباً بدون هیچ زحمتی از بالای 40 فوت عبور کردند و این نشانگر ماده رگولیت قمری در ماه است. در زیر این ماده تخته سنگ‌هایی با اندازه متوسط و درشت وجود داشت و در بخش نهایی و سوم سنگ های ریز و درشتی مشاهده شد.

هدف مأموریت‌های بعدی کاوشگرهای قمری چینی این است که تکه‌های ماه را برای مطالعه و بررسی از نزدیک به زمین بازگرداند.

 

عضویت
مطلع شدن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها